Katsooko pankki lainaneuvotteluissa tiliotteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tahtoo tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tahtoo tietää

Vieras
niin, kysymys tuli jo otsikossa.

Haluaako pankki nähdä esim. asuntolainaneuvotteluissa tiliotteet, vai riittääkö niille omaan ilmoitukseen perustuva laskelma tuloista ja menoista?

[QUOTE="vieras";28179827]Sain sen käsityksen, että meillä pankkivirkailija oli jo käynyt vilakisemassa tiliotteet ennen lainaneuvotteluja.[/QUOTE]

Joo, niin varmaan omassa pankissa. Mutta entä jos menee sellaiseen pankkiin missä itsellä ei ole tiliä?

Mitenköhän muuten meillä, kun ollaan lainaa vuoden päästä about hakemassa ja tähän asti olen siirtänyt yhteiseltä tililtä aina mun omalle "sivutilille" kaikki säästettävät eurot. Näyttääkö nyt sitten siltä että miehelläni (sillä hyvin tienaavalla) ei ole ollenkaan rahaa ja minulla on?! Vaikka laitanne MEILLE vain sivuun, miehelle ei ole turhuuden takia edes oikeuksia sille tilille hankittu, kun ei lle ollut tarpeen. Kannattaa varmaan mainita että näin toimittu? :D

Riippuu tilanteesta, usein haluavat, että on muutaman kuukauden palkkatiliasiakkaana ennen kuin voi hakea lainaa.

No eihän tässä ole mitään järkeä, ei todellakaan mene noin. Muuten menisi aika pitkään kilpailuttaa esim. 4 pankkia, jos jokaisessa pitäisi olla muutama kuukausi asiakkaana ennen kuin lainaa voisi hakea :D.

Vastaus: ei minulta ainakaan ole tiliotteita kysytty lainaa hakiessa, vain tulotiedot ja jonkin verran menotietoja (esim. onko lapsia, onko autoa, jne).

Ei ole yhdessäkään pankissa kyselty (en sitten tiedä katsoivatko omassa pankissa itse). Kyllä oman meno-tuloarvion on nähty riittävän ja lainatarjouksia on tullut ilman mitään tiliotteita.

Mitenköhän muuten meillä, kun ollaan lainaa vuoden päästä about hakemassa ja tähän asti olen siirtänyt yhteiseltä tililtä aina mun omalle "sivutilille" kaikki säästettävät eurot. Näyttääkö nyt sitten siltä että miehelläni (sillä hyvin tienaavalla) ei ole ollenkaan rahaa ja minulla on?! Vaikka laitanne MEILLE vain sivuun, miehelle ei ole turhuuden takia edes oikeuksia sille tilille hankittu, kun ei lle ollut tarpeen. Kannattaa varmaan mainita että näin toimittu? :D

Hyvä kysymys. Meillä on taas monta eri tiliä ja vekslaan niiden välillä rahoja miten milloinkin. Voi pankissa joku vähän miettiä tuota vekslausta ees taas:D

Mä luulen, että katsovat ettei ole tullut rahaa mistään pikavippifirmoista tai ettei ole tullut tilinylityksiä tms. häikkää. Itse haimme lainaa kun olin kotihoidontuella ja käyttötilillä ei tainnut olla muutamaa kymppiä enempää rahaa juuri koskaan. Säästötilillä tietty enemmän.

Varmaan riippuu pankista. Meillä ainakin piti vielä tiliotteita sinne missä kumpikaan ei ollu asiakkaana (mulla miehen pankkiin ja miehellä minun pankkiin). Miehen pankkiin päädyttiin ja minunkin tilini siirrettiin sinne.

Sitä yleistä rahankäyttöö ne varmaan haluaa seurata, että mihin ja miten sitä rahaa käytetään.

[QUOTE="joku";28179919]Varmaan riippuu pankista. Meillä ainakin piti vielä tiliotteita sinne missä kumpikaan ei ollu asiakkaana (mulla miehen pankkiin ja miehellä minun pankkiin). Miehen pankkiin päädyttiin ja minunkin tilini siirrettiin sinne.

Sitä yleistä rahankäyttöö ne varmaan haluaa seurata, että mihin ja miten sitä rahaa käytetään.[/QUOTE]

Oliko tämä kuinka äskettäin? Olen ymmärtänyt että taantuma-aikana pankit ovat tiukentaneet lainanantoa.

Kun haettiin lainaa 2012, oma pankki (op) oli syynännyt meidän tilit läpi monelta kuukaudelta ja meiltä pyydettiinkin selvityksiä moniin tilitapahtumiin.

Kilpailutettiin laina nordeassa, oltiin valmiiksi tulostettu parin kuukauden tilitapahtumat mutta ei ne niitäe edes kysyneet, ja lainan myönsivät.

Asuntolainaa yksin hakiessani vuosia sitten katsottiin vaan verotiedot sekä palkkakuitti.
Mulla oli tällöin kyllä tili ko pankissa, joten näkivät rahaliikenteeni.

Nyt myöhemmin kun käytiin puolison kanssa asuntolainoja kartottamassa, niin alustavassa neuvottelussa kiinnosti vain palkkakuitti.

[QUOTE="vieras";28180062]Kun haettiin lainaa 2012, oma pankki (op) oli syynännyt meidän tilit läpi monelta kuukaudelta ja meiltä pyydettiinkin selvityksiä moniin tilitapahtumiin.

Kilpailutettiin laina nordeassa, oltiin valmiiksi tulostettu parin kuukauden tilitapahtumat mutta ei ne niitäe edes kysyneet, ja lainan myönsivät.[/QUOTE]

Ok, kiinnostavaa. Meilläkin OP oli tiukempi lainoittaja kuin Nordea.

Yhteistyössä