Katsoitteko Tuhkimotarinan lestadiolaisäiti Minnasta? Itselleni heräsi useaan otteeseen yksi kysymys...

  • Viestiketjun aloittaja Sirke.
  • Ensimmäinen viesti
Sirke.
Todella surullinen ihmiskohtalo, itkin läpi ohjelman, mutta yksi asia/yksityiskohta jäi aika suuresti ihmetyttämään;

Vanhoillislestadiolaisella Minnalla oli kotona kaksi alle 3-vuotiasta lasta ja sairaalassa kriittisessä tilassa hengestään taisteleva vastasyntynyt, joka sitten kuolee 2,5kk ikäisenä.

Tässä kohtaa Minna kertoo olleensa jo uudelleen raskaana. MITEN?! Siis miten se on ylipäätään MAHDOLLISTA?? Eikö jo pelkkä yhdyntäkielto jälkivuodon ja tulehdusriskien vuoksi tee tuota yhtälöä mahdottomaksi? Saati se, että on synnytyksestä kipeä, väsynyt, kaksi taaperoa kotona hoidettavana ja vastasyntynyt kuolemankielissä sairaalassa - MITEN IHMEESSÄ tulee edes mieleen SEKSI siinä tilanteessa?!

Tuo menee minulla niin yli että herää epäilys, oliko kyseessä jopa raiskaus? :(
 
vl
Niin kuin ei äitikään. Ja kun on lestadiolaisuus taustalla niin sitä haluaa kunnioittaa ja elää sen mukaan.

Itse kun on ymmärtänyt jo aikaa sitten että ehkäiseminen ei ole synti. Ei se tuo taivas paikkaa jos antaa lasten vain tulla olematta oikeasti vastuullinen vanhempi. Paljon monipiippuisempi asia. Teethän syntiä siinäkin jos et jaksa hoitaa jo olemassa olevia lapsia ja annat elää pellossa. Mikä järki siinä on?

Onneksi jo useammat lestadiolaiset ovat tajunneet uskon oikein.
Minun Jumalani on hyvä. Ei Jumala tahdo ihmisten voivan pahoin, eikä syntien anteeksiantamus ole todellakaan aina ratkaisu pahaan oloon. En tuputa viattomille rakkaille lapsilleni synneistä enkä tulimerestä. Jos puhun uskosta puhun hyvästä Jumalasta, en peloittele. Jokainen lapsi tekee oman päätöksensä aikanaan ja kunnioitan sitä.

Olen siltikin vl ja uskon että olen viimein löytänyt omakohtaisen uskon.
 
Ap.
Niin kuin ei äitikään. Ja kun on lestadiolaisuus taustalla niin sitä haluaa kunnioittaa ja elää sen mukaan.

Itse kun on ymmärtänyt jo aikaa sitten että ehkäiseminen ei ole synti. Ei se tuo taivas paikkaa jos antaa lasten vain tulla olematta oikeasti vastuullinen vanhempi. Paljon monipiippuisempi asia. Teethän syntiä siinäkin jos et jaksa hoitaa jo olemassa olevia lapsia ja annat elää pellossa. Mikä järki siinä on?

Onneksi jo useammat lestadiolaiset ovat tajunneet uskon oikein.
Minun Jumalani on hyvä. Ei Jumala tahdo ihmisten voivan pahoin, eikä syntien anteeksiantamus ole todellakaan aina ratkaisu pahaan oloon. En tuputa viattomille rakkaille lapsilleni synneistä enkä tulimerestä. Jos puhun uskosta puhun hyvästä Jumalasta, en peloittele. Jokainen lapsi tekee oman päätöksensä aikanaan ja kunnioitan sitä.


Olen siltikin vl ja uskon että olen viimein löytänyt omakohtaisen uskon.
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Hyväksyykö uskonyhteisösi veljet ja sisaret tämän oman tiesi ja valintasi? Eikö lapsilukuanne ihmetellä?
 
Vi eras
Mä en ole lestadiolainen, mutta meillä syntyi kaksi lasta 1v2kk ikäerolla ja nuoremmalla todettiin syntymän jälkeen vammoja joista osa vaati leikkaushoitoa ja ekat kuukaudet olivat jännitystä siitä selviääkö lapsi ja jos selviää niin missä kunnossa. Kotona pieni taapero joka ei ymmärtänyt tilannetta ja kaipasi äitiä.

Se oli rankkaa aikaa ja oltiin molemmat väsyneitä. Silti seksiä oli ekan kerran jo 6 viikkoa nuoremman syntymän jälkeen. Jotenkin se lohdutti tuossa tilanteessa, antoi voimia ja uskoa tulevaan. Olin kyllä parantunut jo hyvin helposta synnytyksestä ja ehkäisy oli käytössä koska ei todellakaan olisi tuossa jaksettu enää kolmatta vauvaa heti perään.
 
vieraskin.
Seksi on monille pareille tärkeää ja tuo läheisyyttä. Osalle ihmisistä ei seksi maistu, vaikka elämä on mallillaan. Toiset haluaa sitä surussakin. Kyseessä oli 20v pariskunta, joten aktiivista seksielämää heillä varmasti oli.
 
vieras...
Joillekin seksi tuntuu luonnolliselta jo viikko synnytyksestä. Joillekin se on se äärimmäinen läheisyyden ja hellyyden muoto, yhteyttä vahvistava tekijä. Ehkä lohtuakin vaikeassa tilanteessa? Tiedän kyllä niitä outoja ihmisiä joille seksi on tärkeää ja (vähintään henkisesti) nautinnollista myös heti synnytyksen jälkeen. Ja mikäpä tärkeämpi hetki tuntea yhteyttä puolisoon kuin rankka perhetilanne?

Nimimerkillä molempien lasten synnyttyä vuoden tauko, mutta meitä on moneen junaan :)
 
"Hmh"
[QUOTE="elämä";30552521]ei se mies aina kysy haluaako nainen seksiä :([/QUOTE]

No jos ei nainen halua niin kait silloin osaa kieltäytyä? Ja jos mies raiskaa niin raiskaushan on rikos yhtälailla avioliitossa kuin muutenkin.
 
gsf
siinä lopussa kun näytettiin että oli löytänyt uuden miehen, niin sehän sanoi että "parisuhteessa fyysinen koskemattomuus", tarkoittaisikohan tuota? Mies ottanut kun on halunnut ja tadaa, paksuna ollaan taas
 
Pokkura
Eron jälkeen uudessa suhteessa hän kertoo arvostavansa fyysistä koskemattomuutta parisuhteessa. Eli avioliitossa sitä ei ollut. Mies otti ja pani milloin halusi, silloinkin kun nainen oli surullinen ja väsynyt eikä todellakaan toivonut raskautta.
 
Pokkura
En ymmärrä miks pitää aina vatvoa ja ihmetellä muitten asioita? Jokainen olkoon minkälainen haluaa. Mitä nuo asiat muille kuuluu.
No kuuluu ja näkyy kun TV:ssä niistä kertoo. Tuo Minna ei myöskään nimenomaan HALUNNUT olla sitä mitä oli, eikä halunnut elää kuten ennen eli, vaan halusi ihan muita asioita, ja siitähän tuhkimotarina syntyikin.
 
Saaran tytär
En varmaan tunne tuota perhettä. Enkä tiedä asiasta enempää kuin täällä on kerrottu.

Mutta olen itse alkanut odottaa kolmatta lastemme, kun toki oli vasta reilun kuukauden. Ei ollut raiskaus. En ollut itse enää kipeä tms. Niinpä siinä sitten kävi niin.

Tämä ihan sivuseikkana.
 

Yhteistyössä