Katsoitteko eilen 45 min?

-
Mietin, että mahdetaanko suomessa valmistetuissa metvursteissa käyttää pelkästään kotimaista hevosta. Mistähän sen saisi selville.
Yritin dokumentin jälkeen katsoa netistä, että onko mitään sivua missä vakuutettaisiin, että jos ostan kaupasta kotimaisen metvurstin niin siinä ei ole rääkättyä hevosta.
Löysin ainoastaan sivun jossa sanottiin, että suomeen tuodaan hevosenlihaa vuosittain ja tuontimaat ovat Brasilia, Kanada, Uusi-Seelanti, Irlanti Alankomaat Belgia, Liettua ja Ruotsi.
Mietin, että mitkä takeet on sillä että näistä maista tuotu liha on kunnolla kohdelluista eläimistä.
Ulkomailta tulee lihaa koska kotimaasta ei saa tarpeeksi hevosenlihaa tuotantoon, mutta mihin se ulkomainen liha menee? Myydäänkö sitä erikseen lihatiskillä vai tungetaanko se kotimaiseen metvurstiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja meitsi:
Alkuperäinen kirjoittaja bambiino:
katoin ja en osta enään makkaraa jossa on hevosenlihaa...
Tämän minäkin päätin. Jää kyllä kaikki hevosenlihaa sisältävät tuotteet ostamati.
Aaaaaargh! Ei näin! |O |O Ostakaa SUOMALAISTA HEVOSEN LIHAA!
Suomessa on ongelmana, että vanhat, sairaat hevoset joutuu kiertolaisiksi, talveksi talleja lämmittämään, kun hevosesta ei nykyään saa edes kuljetuskuluja katettua, jos viepi teuraaksi! Hevosta ei myöskään saa haudata edes omille mailleen pohjaveden likaantumisen vuoksi (vaikka sitä salaa tehdään TODELLA PALJON). 500kg ruhon tuhkaaminen maksaa mansikoita.
Siis SYÖKÄÄ SUOMALAISTA HEVOSTA, että saadaan ihmistä palvelleet, vanhat hevoset inhimillisesti hevosten taivaaseen :saint:
Satutko tietämään onko (enää ) Helsingissä tai missään muualla ravintolaa mistä saisi hevosen lihaa?Tai yleensäkin mistä saisi ostettua lihaa?
Hakaniemen hallista on ainakin joskus saanu hevosmakkaraa. Ravintolasta en tiedä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mietin, että mahdetaanko suomessa valmistetuissa metvursteissa käyttää pelkästään kotimaista hevosta. Mistähän sen saisi selville.
Yritin dokumentin jälkeen katsoa netistä, että onko mitään sivua missä vakuutettaisiin, että jos ostan kaupasta kotimaisen metvurstin niin siinä ei ole rääkättyä hevosta.
Löysin ainoastaan sivun jossa sanottiin, että suomeen tuodaan hevosenlihaa vuosittain ja tuontimaat ovat Brasilia, Kanada, Uusi-Seelanti, Irlanti Alankomaat Belgia, Liettua ja Ruotsi.
Mietin, että mitkä takeet on sillä että näistä maista tuotu liha on kunnolla kohdelluista eläimistä.
Ulkomailta tulee lihaa koska kotimaasta ei saa tarpeeksi hevosenlihaa tuotantoon, mutta mihin se ulkomainen liha menee? Myydäänkö sitä erikseen lihatiskillä vai tungetaanko se kotimaiseen metvurstiin.
Ota yhteyttä sen kaupan kauppiaaseen, missä käyt yleensä ostoksilla. Sen pitää tietää, mistä sen tuotteet tulee. Tai sitten tiedustelet suoraan valmistajalta, mitä lihaa ne makkaroihinsa tyrkkää.
Mie olen tähän asti luottanu siihen, että kotimainen on 100% kotimaista.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mietin, että mahdetaanko suomessa valmistetuissa metvursteissa käyttää pelkästään kotimaista hevosta. Mistähän sen saisi selville.
Yritin dokumentin jälkeen katsoa netistä, että onko mitään sivua missä vakuutettaisiin, että jos ostan kaupasta kotimaisen metvurstin niin siinä ei ole rääkättyä hevosta.
Löysin ainoastaan sivun jossa sanottiin, että suomeen tuodaan hevosenlihaa vuosittain ja tuontimaat ovat Brasilia, Kanada, Uusi-Seelanti, Irlanti Alankomaat Belgia, Liettua ja Ruotsi.
Mietin, että mitkä takeet on sillä että näistä maista tuotu liha on kunnolla kohdelluista eläimistä.
Ulkomailta tulee lihaa koska kotimaasta ei saa tarpeeksi hevosenlihaa tuotantoon, mutta mihin se ulkomainen liha menee? Myydäänkö sitä erikseen lihatiskillä vai tungetaanko se kotimaiseen metvurstiin.
Ota yhteyttä sen kaupan kauppiaaseen, missä käyt yleensä ostoksilla. Sen pitää tietää, mistä sen tuotteet tulee. Tai sitten tiedustelet suoraan valmistajalta, mitä lihaa ne makkaroihinsa tyrkkää.
Mie olen tähän asti luottanu siihen, että kotimainen on 100% kotimaista.
Mä en luota tohon ihan kympillä... Kannattaa tosiaan varmaan kysyä valmistajalta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Uutisissa oli, ettei hevosen lihaa tuoda Suomeen, ainakaan tuota nimeomaista julmaa reittiä tuotua. Näin mä ymmärsin.
Joo, ei sieltä mutta sitten on muutama maa mistä sitä tuodaan. Mistä tietää miten niitä hevosia kohdellaan?
No sepä. :/ Mua huvittas alkaa kasvissyöjäksi, mutta tiedän etten ole tarpeeksi sinnikäs. :ashamed:
 
kasvissyöjä
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
kotimaisessa metwurstissa käytetään ihan kotimaista hevosenlihaa, eikä niitä ole kidutettu teuraaksi viedessä. yleensä ihmiset vie omalla hevosautollaan hevosensa teurastamolle, eikä tunge niitä mihinkään karjaportin lehmänkuljetuskyytiin. mutta ulkomaiset salamit pysykööt kaupan hyllyillä! tosin itse en enää syö muutenkaan lihaa eettisistä syistä.

oletteko koskaan olleet sikalassa ja katsoneet kun siat laitetaan teurasautoon? musta oli outoo, että nous kamala haloo niistä oikeutta eläimille-videoista, kun mulle niissä ei ollut ainakaan mitään uutta. ja ihan omin silmin olen moista menoa nähnyt sikaloissa ja lihakarjatiloilla ja se on vain se arki monella tilalla. eläimet on tuotantoeläimiä ja niitä pitää olla paljon, että kannattaa (EU) ja kun on paljon eläimiä, osa kuolee joko heikkouttaan tai siksi että eläimet tappaa toisiaan. ei niitä kaikkia sairastuvia sieltä ehditä huomata. olen kerännyt kuolleita tipuja joka aamu pois aitauksesta, sinne ne liiskaantuu maahan omaan paskaansa ja toiset nokkii kuolevia lajikumppaneitaan ahtaissa oloissa. sydämeen sellanen sattuu kun katsoo.

musta jokaisen joka syö lihaa ois käytävä edes kerran elämässään sikalassa ja teurastamossa, ja jos haluu minkkiturkin niin siellä minkkitarhalla vierailun pitäs kuulua pakollisena osto-oikeuteen. ei oo olemassa pahempaa hajua kuin minkin kusen ja paskan sekoittuminen mätäneviin raatoihin ja pilaantuneeseen kalansisälmyksistä koostuvaan ruokaan mitä ne syö. tiedän, sillä olen ollut työharjoittelussa työmarkkinatuella (=ilmaisapulaisena) minkkitarhalla.
kamlaa,mutta niin totisinta totta:(
 
vieras
uskaltaako lidlin metukkaa syödä?vai pitääkö heittää roskiin?pitää vissiin huomenna soittaa kauppaan,kyllä on mennyt ruoka halut kun on näitä kurjia navettoja sun muita näytetty.ei enää tiedä mitä uskaltaa syödä,ettei tule paha olo kun miettii millasista oloista eläin on ollut ja mistä tullut!!
 
Eikös siinä ohjelmassa olleet tädit puhuneet, ettei niissä pakkauksissa lue, onko kyseessä kotimainen hevonen vai ei? Saatto olla, että multa meni puoliksi tuo juttu ohi, kun tenevaa yritin pitää poissa tv:n edestä, ettei nää sitä karmeutta. Mutta ihan ku olisin tuollasta kuullu... Jos kuitenkin joku on varma jostain hevosen lihasta mikä on taatusti kotimaista, niin kertoisitkos sen? Itse voisin sitä syödä, mutten enää minkään muun maan lihaa.
 

Yhteistyössä