Katsoin Teinipomon ja järkytyin - paljonko teineihn oikeasti menee rahaa per kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kahden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kahden äiti"

Vieras
Toi nyt oli tuollainen jokseenkin hyvintoimeentuleva perhe, kun oli varaa käyttää yhteen lapseen 1800e/kk mutta oikeasti, minkä verran tavallisessa perheessä menee kuukaudessa rahaa teini-ikäisen menoihin?

Miten siitä selviää?

Se kuopustyttö jäi ihan vaille kaikkea. Ja taisi olla normaali asetelma perheessä, vanhemmat ääneen asiaa valittelivat mutta samaan aikaan hössöttivät pojan ympärillä.

No meidän vanhin lapsi on 12v ja rahaa menee asumisen ja ruoan lisäksi vaatteisiin, kenkiin, puhelimeen, harrastuksiin ja kuukausirahaan (50e). Ei hirveästi, kun olen sitä mieltä ettei kaikkea tarvitse saada. Jouluna ja syntymäpäivänä saa sitten lahjaksi jotain kalliimpaa. En tiedä miten menot kasvavat sitten ylä-asteiässä. Syö tietysti vielä enemmän, mutta tuskin muuta.

Enpä muistanu kattoa,oli tarkotus ku satuin tossa yks päivä näkeen lopusta hetken ko. ohjelmaa...

mutt yhteen lapseen 1800e/kk? Aika hemmetin hyvin saa tienata,että voi kaiken muun jälkeen syytää teinille rahaa ton verran :O

Noh. itse sain teini-ikäisenä kuukausirahaa 50 markkaa ja vaatteet ostettiin kirpparilta. Harrastukset olivat ilmaisia. Ruokaa tehtiin koko perheelle ja näin ollen aterioiden hinta ei todellakaan ollut suuren suuri.

Ehkä jokin tommoiset 200 markkaa meni minuun kuukaudessa. Sanotaan nyt kuitenkin joku 40 euroa/kk

Lisää käyttörahaa sai pulloja tai marjoja keräämällä, ruokaakin sai kalastettua lisää jos halusi.

Silti minulla on ollut onnellinen lapsuus ja nuoruus, enkä ole jäänyt mistään paitsi.

• Tykkää
Reactions: Sanna-77
Enpä muistanu kattoa,oli tarkotus ku satuin tossa yks päivä näkeen lopusta hetken ko. ohjelmaa...

mutt yhteen lapseen 1800e/kk? Aika hemmetin hyvin saa tienata,että voi kaiken muun jälkeen syytää teinille rahaa ton verran :O

Ohjelman näkee ylen areenasta. Tossa 1800 eurossa oli joku golfseuran jäsenmaksukin mutta silti melkoinen summa. Melkein sama kuin mun kuukauden nettopalkkani.

1800e/kk...eeeei ikinä :D
Ruoan lisäksi noin 100-150e/kk, josta puolet menee jo juna- ja bussilippuihin. Vaatteita hankkii enimmäkseen itse noista rahoista ja synttärilahjarahoilla tms., minä ostan kengät ja ulkovaatteet.
Harrastaa tanssia, siihen menee 200e/v.
Kännykkä maksoi reilu 400e, sen oletetaan kelpaavan pari vuotta..liittymä noin 30e/kk.

[QUOTE="vieras";27144697]Noh. itse sain teini-ikäisenä kuukausirahaa 50 markkaa ja vaatteet ostettiin kirpparilta. Harrastukset olivat ilmaisia. Ruokaa tehtiin koko perheelle ja näin ollen aterioiden hinta ei todellakaan ollut suuren suuri.

Ehkä jokin tommoiset 200 markkaa meni minuun kuukaudessa. Sanotaan nyt kuitenkin joku 40 euroa/kk

Lisää käyttörahaa sai pulloja tai marjoja keräämällä, ruokaakin sai kalastettua lisää jos halusi.

Silti minulla on ollut onnellinen lapsuus ja nuoruus, enkä ole jäänyt mistään paitsi.[/QUOTE]

Toivoisin vähän tuoreempia kommentteja, kun markka-aika on kuitenkin ollut takaapäin jo yli 10 vuotta...

Mitä nuoriin kuluu rahaa nyt kuukaudessa?

Miettikää omaa lapsuuttanne! Voin sanoa et mein porukoilla ei ruuan lisäks montaakaan markkaa menny. Mulla ei ollut viikko rahaa, vastteita sai todella harvoin ja harrastukset oli mitä oli, kerhoja enimmäkseen. Ja ihan hyvä ja suht täys järkinen on tullut. Tai ainakin osaan käyttää rahaa ja pärjään omillani. Ei tartte pikavippejä ja luottokortteja.

Jaa en katsonut mutta mitä ihmettä tuo 1800e sisälsi?

Golfseuran jäsenmaksu 790e, 202 eurolla vaatteita, sit se harrastaa jääkiekkoa niin siitä erilaisia kuluja mm. 450 euroa bensaan joka on käytetty tämän tyypin pelimatkoihin tai harjoituksiin menoon.

Mä järkytyin koska omat lapset on pieniä, mutta ei meillä jää laskujen jälkeen tuollaista summaa edes koko perheelle käyttöön.

Jumalauta ihmiset, ei ne teidän lapset kuole jos ne ei sitä 200 euron hupparia tai viien tonnin mopoautoa saa. Helevetti sentään, käyttäkää ny vittu päätänne.

Ihan tervettä on todeta että siihen ja siihen hankintaan ei rahaa ole, ostetaan sitä mihin rahaa on.

[QUOTE="vieras";27144753]Jumalauta ihmiset, ei ne teidän lapset kuole jos ne ei sitä 200 euron hupparia tai viien tonnin mopoautoa saa. Helevetti sentään, käyttäkää ny vittu päätänne.

Ihan tervettä on todeta että siihen ja siihen hankintaan ei rahaa ole, ostetaan sitä mihin rahaa on.[/QUOTE]

Entä jos absoluuttisesti olisi rahaa mutta ei halua sitä käyttää kalliisiin huppareihin ja mopoautoihin? Onko silloin paskamutsi ja mikä on se sellainen kohtuullisen kulutuksen minimiraja? Entä maksimit?

[QUOTE="Viima";27144721]Miettikää omaa lapsuuttanne! Voin sanoa et mein porukoilla ei ruuan lisäks montaakaan markkaa menny. Mulla ei ollut viikko rahaa, vastteita sai todella harvoin ja harrastukset oli mitä oli, kerhoja enimmäkseen. Ja ihan hyvä ja suht täys järkinen on tullut. Tai ainakin osaan käyttää rahaa ja pärjään omillani. Ei tartte pikavippejä ja luottokortteja.[/QUOTE]

Joo, minä elän työttömyystuella eli n. 500€/kk. Ei ole luottotiedoissa häiriömerkintää, en ole ottanut vippejä tai lainoja kertaakaan. Kyllä oma lapsuus + nuoruus vaikuttaa aikuisuuden rahankäyttöön. Minäkin maltillisesti rahaa käyttävästä, keskituloisesta perheestä. Varaa olisi ollut uusiinkiin merkkivaatteisiin, mutta suosittiin kirpparia ja marketteja. Jne.

Järkytyin itsekin tosta. Vaikka meidän perhe on hyvin toimeentuleva ( n. 5 000€ / kuukausi minä ja mies), niin ei tohon 14-vuotiaaseen esikoiseen mene, kuin joku 200€ kuukaudessa sisältäen vaatteet, puhelinliittymän, harrastukset ja taskurahan.

[QUOTE="vieras";27144715]Toivoisin vähän tuoreempia kommentteja, kun markka-aika on kuitenkin ollut takaapäin jo yli 10 vuotta...

Mitä nuoriin kuluu rahaa nyt kuukaudessa?[/QUOTE]

Just niin paljon ku pistät palamaan! Mut onko kaikki pakko saada? Pitäiskö oppia rahan arvo ja mistä se sinne tilille tulee. Onpa kiva lähtee opiskeleen ku rahas tulee se reilu 400€ kuukaudes millä pitäis sit kustantaa jotku helv jääkiekot ja golfit! Jessus.

Mitä suuremmat tulot sitä suuremmat menot. Eihän nyt herranjumala perhe, jossa aikuiset tienaa muutaman tonnin per naama voikkaan käyttää 1800e yhteen teiniin. Heillä taas siihen oli varaa. Tyttöä kyllä kävi sääliksi :(

Kannattaa aloittaa jo ajoissa se lapsen opettaminen siihen et kaikkee ei saa, teininä se ei enää onnistu jos 12v on kaiken saanut =)

(ja ei, 25 joululahjaa tai 5 synttärilahjaa EI tee siitä lapsesta sellaista joka luulee saavansa kaiken, kyllä se pitää opettaa ihan jokaisena päivänä, ihan arkielämässä )

• Tykkää
Reactions: Sanna-77
[QUOTE="vieras";27144715]Toivoisin vähän tuoreempia kommentteja, kun markka-aika on kuitenkin ollut takaapäin jo yli 10 vuotta...

Mitä nuoriin kuluu rahaa nyt kuukaudessa?[/QUOTE]

No ööh... 0-10000000000000000000000000000000000000000000000000 euroa

Ihan niin paljon kun laitat, tai olet laittamatta. Aika loogista.

Yhteistyössä