Katsoin liiton sivuilta, että uusien työttömyyspäivärahahakemusten käsittely kestää neljä viikkoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työtön

Vieras
Laitan hakemuksen liittoon maanantaina kun tulee neljä viikkoa täyteen. Eli tuon mukaan saisin rahaa tammikuussa. Jep, iloista joulua vain.

Nyt suoraan sanottuna vituttaa. Lapsella on synttäritkin joulukuussa, vuokra pitäisi maksaa, ostaa vielä vähän joululahjoja ja laskujakin on. Vittu. Toki mulla on avopuoliso ja hän toivon mukaan lainaa rahaa veronpalautusrahoistaan. Lapsi ei ole hänen joten en voi olettaa hänen ostavan lapselle lahjoja. Vuokran mies maksaa kokonaan joulukuussa kun en pysty maksamaan omaa osuutta ja sekös ottaa päähän kun pitää olla toisen varassa. Myös ruokien ostaminen jää joulukuussa miehen vastuulle. Miehellä kuitenkin omiakin lapsia joille haluaa ostaa lahjoja.

Huoh. Joo, oli varmaan turha aloitus, mutta ottaa niin päähän.

Jostakin aiemmin Superin sivuilta luin, että neljä viikkoa pitää olla hakemus. En löydä sitä sieltä sivuilta enkä kassan sivuilta kun se on jossakin ihmeellisessä paikassa se teksti ja hermot vain menee kun sitä yrittää sieltä löytää. Kun ei voi olla jossakin selkeässä kohdassa mistä löytää tarvittavat tiedot kun on työtön!

Kai sulla on lopputilirahat tallessa.

No ei kuule lyhyestä määräaikaisesta työstä pahemmin jäänyt ylimääräisiä rahoja kun työsuhde loppui! Rahat on mennyt vuokraan ja ruokaan, mihinkään muuhun ei ole ollut rahaa eikä todellakaan ole jäänyt säästöön mitään. Tilillä on rahaa euro, että hieno homma! Lokakuun lopussa sain täyden palkan ja marraskuulla sain vikat rahat vajaa 400 euroa. Lokakuussa olen vielä maksanut yksin vuokraa kun emme ole tuolloin vielä asuneet yhdessä.

Laskin tuossa mitä miehen pitää maksaa veronpalautusrahoistaan ja aika heikolta näyttää, että voisi mulle rahaa lainata. :( No mies saa olla ilman lahjaa ja loput lapsen lahjoista jää hankkimatta.

Minä sain päätöksen parissa viikossa, tarvii vain olla kaikki (mulla ei ollut vaikka olin omasta mielestä laittanut) liitteet mukana. ½ v kaikki palkkatodistukset ja mitä muuta sun sitten tarviikaan..

Kun mä jäin työttömäksi, käsittelyyn meni kymmenen viikkoa. Mies jäi samaan aikaan samasta työpaikasta. Kyllähän se silloin ahdisti. Sitä edelsi vielä pitkä jakso vajaata työviikkoa, niin ei ollut oikein säästöönkään jäänyt pitkään aikaan mitään. Eikö sulla ole ketään, jolta lainata, esim vanhemmiltasi? Maksat takaisin sitten tammikuussa.

Minä sain päätöksen parissa viikossa, tarvii vain olla kaikki (mulla ei ollut vaikka olin omasta mielestä laittanut) liitteet mukana. ½ v kaikki palkkatodistukset ja mitä muuta sun sitten tarviikaan..

Olin aiemmin pari viikkoa työttömänä ja sitä edeltävät palkkatiedot on jo liitossa. Ei mun tarvitse laittaa sinne kuin tuon viimeisimmän työn palkkatiedot. Töissä en ole ollut nyt työttömyyden aikana.

Kun mä jäin työttömäksi, käsittelyyn meni kymmenen viikkoa. Mies jäi samaan aikaan samasta työpaikasta. Kyllähän se silloin ahdisti. Sitä edelsi vielä pitkä jakso vajaata työviikkoa, niin ei ollut oikein säästöönkään jäänyt pitkään aikaan mitään. Eikö sulla ole ketään, jolta lainata, esim vanhemmiltasi? Maksat takaisin sitten tammikuussa.

Äidiltä ehkä voisin kysyä ja hänellä olisi kyllä varaa lainata isompikin summa, mutta on eri asia lainaako hän. :(

Aloittaja! Minäkin säikähdin kun tässä jokin aika sitten jäin työttömäksi, ja en ollut koskaan ennen liiton rahoja hakenut.. Mutta laitoin kaikki sähköisessä muodossa sinne ja ei siinä neljää viikkoa kestänyt, vaikka niin sanottiin.. olisiko kaks viikkoa menny?

Eli ei se välttämättä tarkoita että saat vasta tammikuussa rahaa.

Mulla kesti nyt syksyllä Pamissa kolme viikkoa, sitten tuli kirje että työkkärin lausunto puuttuu. Soitin äkäisen puhelun työkkäriin, hups kun olivat laittaneet sen Kelaan. Vaikka ennen liittoon papereiden laittamista soitin työkkäriin ja selvästi selitin tilanteen. Laittoivat sitten sähköisesti lausunnon liittoon, vajaa viikko tuli lisäaikaa.

Laitoin eilen liiton viestipalvelun kautta kyselyn, että kestääkö myös mun kohdalla neljä viikkoa. Mun hakemus ei ole tavallaan uusi ja käsittelyaika on kaksi viikkoa, mutta voi tulla aiemminkin. :) Oli kyllä nopeasti tullut vastaus!

[QUOTE="a p";30463438]Voi vee sun kaltaisia tolloja jotka ei tajua todellista elämää. Ei ole pienituloisena yh:na ollut varaa säästää tuollaisia summia! Se on niin helppo aukoa päätänsä kun ei tarvitse elää kädestä suuhun![/QUOTE]

Kyllä on tarvinnut, joten tiedän mistä puhun. Jokaisella on JOTAIN mistä voi nipistää sen verran, että saa säästöön rahaa. Jättää kuukauden ajalta maidon ja mehun ostamatta, kulkee auton sijaan pyörällä/kävellen, tekee vain halvimpia ruokia, jne jne. Näin kun tekee muutaman kuukauden vuodesta, niin säästää suht helposti satoja euroja per kuukausi, eli vuodessa 500-tonnin.

Kyllä on tarvinnut, joten tiedän mistä puhun. Jokaisella on JOTAIN mistä voi nipistää sen verran, että saa säästöön rahaa. Jättää kuukauden ajalta maidon ja mehun ostamatta, kulkee auton sijaan pyörällä/kävellen, tekee vain halvimpia ruokia, jne jne. Näin kun tekee muutaman kuukauden vuodesta, niin säästää suht helposti satoja euroja per kuukausi, eli vuodessa 500-tonnin.

No en todellakaan olisi pystynyt säästämään satoja euroja!!! Autoa ei ole, maitoa en juo (lapsi juo), mehua juomme todella harvoin ja halpaa ruokaa on tehty. Lapsen tarvittavat vaatteet ostettu alesta ja kirpparilta, itselle on ollut turha haaveilla vaatteita. Vaikea on säästää kun palkasta jää asumismenojen, puhelinlaskujen, netin ja opintolainan lyhennyksen jälkeen todella vähän rahaa. Kun palkka on pieni niin ihan peruseläminenkin vie siitä ison osan, mutta tätä te jotkut ette millään tajua. Jos häilytään ihan siellä toimeentulotuen rajamailla, niin ei ne rahat isoja ole. Pienesti olemme eläneet eikä silti ole ollut rahaa mistä säästää vaikka jotkut niin kuvittelevatkin. Kädestä suuhun on eletty vuosikausia.

Sulla ei ole mitään tietoa siitä mitä on elää pienillä rahoilla. Sen huomaa sun vastauksesta.

Miksi muuten jotkut tulevat aukomaan päätään kun toisella on hätä? Mitä te saatte siitä?

Ap kirjoittaa, että lapsi on vakavasti sairas --> oma vika, mitäs teit lapsen. Ap kirjoittaa, että mies petti --> oma vika, mitäs et antanut pesää. Ap kirjoittaa, että asunto menee alta kun ei ole rahaa vuokraan --> oma vika, mitäs olet pienituloinen. Näitä esimerkkejä on lukuisia.

Ootko vittu tosissas? :D Minä juon juoden jokaisena päivänä pelkästään vettä (kyläillessä toisinaan jotain muuta), teen vuoden jokaisena päivänä halpoja ruokia, kuljen vuoden jokaisena päivänä kävellen/pyörällä ja blablabla. Eipä ole ollut varaa laittaa säästöön.

Ootko vittu tosissas? :D Minä juon juoden jokaisena päivänä pelkästään vettä (kyläillessä toisinaan jotain muuta), teen vuoden jokaisena päivänä halpoja ruokia, kuljen vuoden jokaisena päivänä kävellen/pyörällä ja blablabla. Eipä ole ollut varaa laittaa säästöön.

Joillain on ollut se kultalusikka persseessään syntymästä asti, helppo se silloin on säästää. Jos tiukka paikka tulee voi laittaa omia rahoja säästöön ja piffata vähän isipapalta :D

Liitto johon kuuluin keväällä 2009 kun minut irtisanottiin oli aiva tukkeessa,.minä odotin 3,5kk rahoja(toukokuun alusta elokuun puoliväliin) Onneksi miehellä oli töitä ja minulla senverran säästöjä,että pärjättiin..Suosittelen säästämään edes vähän "hätävaraa"

Tiedän kyllä perheitä joissa kaikki tämä karsinta on jo tehty ja silti ei jää kuukaudessa kuin 10-20 euroa "ylimääräistä". Niillä joilla on vakituinen työpaikka ja säännölliset tulot. Ja joiden tulot eivät ole ihan sieltä alimmasta kastista... Heillä on varaa säästää pohjakassa.

Yhteistyössä