Katso miten vaalitulos voi muuttaa tulojasi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Coffee Break
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Coffee Break

Aktiivinen jäsen
04.04.2006
8 004
8
38
Helsinki
Vaalitulos voi vaikuttaa siihen, keiden tuloihin kajotaan tulevaisuudessa eniten. Tuoreen selvityksen mukaan kolmen suuren puolueen verosuunnitelmissa on selviä eroja. Katso, miten kokoomus, keskusta ja Sdp muuttaisi sinun tulojasi.

Puolueella on väliä, jos katsotaan kokoomuksen, keskustan ja Sdp:n suunnittelemia verolinjauksia.

Kokoomuksen verouudistus lisäsi ylemmän keskiluokan tuloja ja leikkaisi eniten pienituloisimmilta. Keskusta leikkaisi melko tasaisesti kaikilta, kun taas Sdp eniten suurituloisilta.

Tuomas Matikan Verot maksukyvyn mukaan? -selvitys paneutui siihen, miten kolmen puolueen verouudistusehdotukset vaikuttaisivat tulonjakoon. Selvitys on sosiaalidemokraattisen ajatuspajan Kalevi Sorsa -säätiön julkaisuja.

Kokoomus keräisi aiempaa vähemmän veroja välittömällä verotuksella ja enemmän arvonlisäveroilla. Muutos lisäisi eniten ylemmän keskiluokan käytettävissä olevaa tuloa.

Alv:n nostaminen kahdella prosenttiyksiköllä puolestaan pienentäisi pienituloisimman kymmenyksen tuloja yli 1,4 prosenttia. Tulojen lasku on suhteessa pienempää, mitä suuremmat tulot ovat. Niinpä suurituloisimman kymmenyksen tulot vähenisivät alv:n korotuksen vuoksi 0,7 prosenttia.

Kokoomuksen ehdotukset leikkaisivat käytettävissä olevia tuloja seitsemässä alimmassa tulodesiilissä eli -kymmenyksessä ja lisäisivät kolmessa ylimmässä desiilissä. Pienituloiset maksaisivat siis suhteessa suuremman osuuden lisäverotuloista kuin hyvätuloiset.

Keskusta muuttaisi
tulonjakoa vähemmän

Keskustan ehdottamat muutokset välittömiin veroihin eivät vaikuttaisi juurikaan pienituloisimpien tuloihin, koska puolue muuttaisi vain pääoma- ja osinkoverotusta. Kiristykset kohdistuisivat käytännössä vain ylimmän desiilin tuloihin.

Myös keskusta haluaa nostaa yleistä arvonlisäverokantaa kahdella prosentilla, mutta pitäisi alennetut alv-kannat ennallaan. Sen vuoksi keskustan ehdotusten vaikutukset tulonjakoon olisivat pienemmät kuin kokoomuksen.

Keskustan ehdotus leikkaisi varsin tasaisesti kaikkien tuloluokkien käytettävissä olevia tuloja.

Sdp:n ehdotukset veisivät toteutuessaan suhteessa eniten suurituloisimmilta. Välittömien verojen kiristykset leikkaisivat ylimmän tulonsaajakymmenyksen tuloja kolme prosenttia.

Pieni- ja keskituloisten käytettävissä olevat tulot eivät puolestaan pienenisi juuri lainkaan, koska Sdp ei ehdota arvonlisäverotuksen kiristämistä.

Selvitys keskittyi vain henkilöverotukseen ja siinä tapahtuviin suoriin muutoksiin. Ulkopuolelle jäivät esimerkiksi yhteisöveron muutokset sekä verovähennysten ja sosiaalietujen muutokset.

Kokoomus leikkaisi eniten pienituloisilta, Sdp suurituloisilta | Taloussanomat

Vaalitulos voi vaikuttaa siihen, keiden tuloihin kajotaan tulevaisuudessa eniten. Tuoreen selvityksen mukaan kolmen suuren puolueen verosuunnitelmissa on selviä eroja. Katso, miten kokoomus, keskusta ja Sdp muuttaisi sinun tulojasi.

Puolueella on väliä, jos katsotaan kokoomuksen, keskustan ja Sdp:n suunnittelemia verolinjauksia.

Kokoomuksen verouudistus lisäsi ylemmän keskiluokan tuloja ja leikkaisi eniten pienituloisimmilta. Keskusta leikkaisi melko tasaisesti kaikilta, kun taas Sdp eniten suurituloisilta.

Tuomas Matikan Verot maksukyvyn mukaan? -selvitys paneutui siihen, miten kolmen puolueen verouudistusehdotukset vaikuttaisivat tulonjakoon. Selvitys on sosiaalidemokraattisen ajatuspajan Kalevi Sorsa -säätiön julkaisuja.

Kokoomus keräisi aiempaa vähemmän veroja välittömällä verotuksella ja enemmän arvonlisäveroilla. Muutos lisäisi eniten ylemmän keskiluokan käytettävissä olevaa tuloa.

Alv:n nostaminen kahdella prosenttiyksiköllä puolestaan pienentäisi pienituloisimman kymmenyksen tuloja yli 1,4 prosenttia. Tulojen lasku on suhteessa pienempää, mitä suuremmat tulot ovat. Niinpä suurituloisimman kymmenyksen tulot vähenisivät alv:n korotuksen vuoksi 0,7 prosenttia.

Kokoomuksen ehdotukset leikkaisivat käytettävissä olevia tuloja seitsemässä alimmassa tulodesiilissä eli -kymmenyksessä ja lisäisivät kolmessa ylimmässä desiilissä. Pienituloiset maksaisivat siis suhteessa suuremman osuuden lisäverotuloista kuin hyvätuloiset.

Keskusta muuttaisi
tulonjakoa vähemmän

Keskustan ehdottamat muutokset välittömiin veroihin eivät vaikuttaisi juurikaan pienituloisimpien tuloihin, koska puolue muuttaisi vain pääoma- ja osinkoverotusta. Kiristykset kohdistuisivat käytännössä vain ylimmän desiilin tuloihin.

Myös keskusta haluaa nostaa yleistä arvonlisäverokantaa kahdella prosentilla, mutta pitäisi alennetut alv-kannat ennallaan. Sen vuoksi keskustan ehdotusten vaikutukset tulonjakoon olisivat pienemmät kuin kokoomuksen.

Keskustan ehdotus leikkaisi varsin tasaisesti kaikkien tuloluokkien käytettävissä olevia tuloja.

Sdp:n ehdotukset veisivät toteutuessaan suhteessa eniten suurituloisimmilta. Välittömien verojen kiristykset leikkaisivat ylimmän tulonsaajakymmenyksen tuloja kolme prosenttia.

Pieni- ja keskituloisten käytettävissä olevat tulot eivät puolestaan pienenisi juuri lainkaan, koska Sdp ei ehdota arvonlisäverotuksen kiristämistä.

Selvitys keskittyi vain henkilöverotukseen ja siinä tapahtuviin suoriin muutoksiin. Ulkopuolelle jäivät esimerkiksi yhteisöveron muutokset sekä verovähennysten ja sosiaalietujen muutokset.

MOT: Verovapaa vyhyke | Elv arkisto | yle.fi

No, eipä ole yllätys, mitä Kokoomus tulee tekemään. Tulevat varmaankin olemaan suurin puolue, joten sen mukaan mennään.

Jos muut kuin kolme suurinta pääsisivät vaikuttamaan, niin esim. Vasemmistoliiton malli on:

"Vasemmistoliiton ilmoitti tavoitteekseen yhtenäistää perusturvan ja nostaa sen 750 euroon kuukaudessa.

Työttömyysturva, takuueläke, pienimmät sairaus-, isyys-, äitiys- ja vanhempainraha, opintoraha, kotihoidontuki sekä yrittäjien starttiraha korotetaan ja sidotaan indeksiin.

Vasemmistoliiton tavoitteena on turvata opetus-, terveys- vanhuspalvelujen rahoitus ja laatu. Terveydenhuollossa painopisteen on oltava terveyskeskusten rahoituksen ja resurssien turvaaminen ja terveydenhuollon rahoitus olisi nostettava eurooppalaiselle keskitasolle.

Lääkekustannuksille ja muun terveydenhuollon asiakasmaksuille on säädettävä yksi yhteinen 650 euron maksukatto." (Verkkouutiset 1.3.2011)

Tässä Vasemmistoliiton veromalli:
http://www.vasemmisto.fi/images/ohjelmat/Vasemmistoliiton_veromalli.pdf

Ihmiset ajattelevat juuri tuolla lailla itsekkäästi, että mitä itse saa! Tehkää itse rahanne. Me emme ole suuri tuloisia, mutta olemme silti sitä mieltä, että jokainen tienatkoon omat rahansa, ja tuet minimiin. Sdp, vasemmistoliitto sun muut vasurit vaan tukevat laiskottelua, ja tuilla lusmuilua. Se ei kannusta työntekoon. Sellainen nimenomaan syrjäyttää ihmisiä enemmän. Kun on niin helppo jäädä kotiin tukien varaan, niin kai ihmiset nyt jääkin. Hölmöähän sitä on työtä varmaan tehdä, jos muutenkin pärjää. Ihmisten pitäisi ottaa enemmän vastuuta itsestään, niin omanarvontuntokin paranisi.

Juuri eilen mietin, että koko tähän astisen elämäni ajan mä olen valinnut ehdokkaan/puolueen sen perusteella, että se ajaisi mun sen hetkisessä elämäntilanteessa olevien ihmisten etuja. Toki realistina tiedän, että vaalilupaukset on vaalilupauksia ja niiden toteuttamiseen vaikuttaa maailmantalous ja Suomen talous enemmän kuin poliitikkojen mahdollinen hyvä tahto. Noususuhdanteen aikana on helppoa luvata ummet ja lammet, mutta jo talous kääntyykin laskuun, niitä lupauksia ei voi pitää tai ei ainakaan siinä mittakaavassa, mitä äänestäjien on annettu ymmärtää.

Nyt mulla onkin tilanne, että voin valita ehdokkaani vaikka kivojen kenkien perusteella ja muuttaa elämäntilannettani hänen/puolueen ajamien asioiden mukaiseksi. Lapseni ovat jo aikuisia ja 15 kk sitten aloitin nuukailun. Nuukailin aluksi lähinnä "maailmanparannussyistä", mutta jäin siihen täysin koukkuun. Kun vielä aloin välttelemään elintarvikkeissa lisäaineita, niin enhän mä enää osta juuri mitään. Teen itse kaiken, mitä osaan ja ehdin. Eilen mietin, että kenkiä ja alusvaatteita lukuunottamatta mulla taitaa olla tarpeeksi vaatteita seuraavaksi 35:ksi vuodeksi eli siihen asti, kun olen 85 v. Ja jos loppuvatkin sitä ennen, niin kankaita ja lankoja kaapit väärällään. Lapsuudessani 60-luvulla äiti parsi ja paikkasi rikki menneet vaatteet ja eilen illalla istuin telkkaria katsomassa ja parsimassa kasaan kuopuksen pitkälahkeisia kalsareita, joita tykkään pitää kotona oloasuna :D

Mulla on erikoinen fiilis, sillä tunnen olevani enemmän tarkkailija kuin toimija tai vaikuttaja yhteiskunnassa. En enää pyri vaikuttamaan siihen, että asiat menisivät kuten minä toivoisin, vaan pyrin sopeuttamaan oman elämäni siihen, miten asiat menee. Ja nyt tiedän, että tämänkaltaisissa fiiliksissä yksi ystäväni oli 5 vuotta sitten hetkeä ennenkuin päätti hypätä pois oravanpyörästä :)

Ihmiset ajattelevat juuri tuolla lailla itsekkäästi, että mitä itse saa! Tehkää itse rahanne. Me emme ole suuri tuloisia, mutta olemme silti sitä mieltä, että jokainen tienatkoon omat rahansa, ja tuet minimiin. Sdp, vasemmistoliitto sun muut vasurit vaan tukevat laiskottelua, ja tuilla lusmuilua. Se ei kannusta työntekoon. Sellainen nimenomaan syrjäyttää ihmisiä enemmän. Kun on niin helppo jäädä kotiin tukien varaan, niin kai ihmiset nyt jääkin. Hölmöähän sitä on työtä varmaan tehdä, jos muutenkin pärjää. Ihmisten pitäisi ottaa enemmän vastuuta itsestään, niin omanarvontuntokin paranisi.

Mitäs sitten kun se palkka jonka työstä saa ei riitä elämiseen?

Mikähän puolue olis valmis ajamaan pinipalkka-alojen etuja? Jotta saatas siitä työteosta kannattavaa? Vai oikeestiko meinaat, et on mielekästä tehdä 8-10 tuntia päivässä niska limassa hommia, ja käteen jää saman verran tai vähemmän kuin kotona ollessa? Se se vasta hemmetin hölmöä on, tehdä työtä pienellä palkalla, laittaa lapset vieraan hoitoon, ja painaa töitä työnantajan mieliks, jos käteen ei tilipäivänä laskujen jälkeen jää kuin tyhjä rahapussi!

Katsokaa tuo MOT:n jakso. Verot ovat vaalien alla kuuma puheenaihe ja tuossa MOT:n jaksossa käsitellään Suomen veropolitiikkaa. Aikaisempi linkki jäi spammifiltteriin toivottavasti nyt menee läpi.

MOT: Verovapaa vyöhyke
yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=501&a=9737

Ihmiset ajattelevat juuri tuolla lailla itsekkäästi, että mitä itse saa! Tehkää itse rahanne. Me emme ole suuri tuloisia, mutta olemme silti sitä mieltä, että jokainen tienatkoon omat rahansa, ja tuet minimiin.

Nyt sä innoissas kuvittelet mua pienituloiseksi tuilla eläjäksi. No, siinähän kuvittelet! :)

Mun suhtautuminen politiikkaan on sellanen, että poliittisilla ratkaisuilla pitäis taata enemmistölle hyvät elinolosuhteet. Vaikka itse olisin suurituloinen, niin enemmistö ei sitä ole.

Voin mielelläni käyttää oman ääneni enemmistön hyväksi. (Ja tämä on siis sun mielestä itsekkyyttä.)

[QUOTE="liisa";23523200]no kyllä se riittää, pitää elää sitten tulojensa mukaan! Ei tarvitse sitten tehdä pienituloisena isoa liutaa lapsia, pitää autoa tai asua isossa asunnossa.[/QUOTE]

On se "liisalla" aika suppee näkemys... :D Mistäs jos ison perheen vanhempia kohtaakin työttömyys, sairaus? Lapsetko huostaan ja vanhemmat sillan alle? Aina se elämä ei anna pelkkiä ruusuja kaikille. Jos sulla on asiat hyvin, nauti siitä, mut koita ottaa muidenkin tilanteet huomioon, ennenkuin arvostelet ja esität kovin jyrkkiä kannanottoja.

No ei kai siihen tutkimusta tarvita että tietää että kokoomus ajaa hyvin toimeen tulevien asioita, keskusta niitä keski / vähän suurempi tuloisten ja demarit sitten niitten huonommin toimeentulevien asioita. Kokoomuksella on mun mielestä järkeä siinä että työnteon pitää olla kannattavaa, ei kannata jäädä kotiin makaamaan.

En ihan yksin tuohon tutkimukseen luottas mitä SDP tulis saamaan aikaan koska tuo on heidän tutkimuksensa et miten puolueellinen se mahtaa olla? ja toisekseen SDP ajaa työntekijöiden etua mutta kuka hemmetti ajas meidän pien yrittäjien etua välillä.

Nyt sä innoissas kuvittelet mua pienituloiseksi tuilla eläjäksi. No, siinähän kuvittelet! :)

Mun suhtautuminen politiikkaan on sellanen, että poliittisilla ratkaisuilla pitäis taata enemmistölle hyvät elinolosuhteet. Vaikka itse olisin suurituloinen, niin enemmistö ei sitä ole.

Voin mielelläni käyttää oman ääneni enemmistön hyväksi. (Ja tämä on siis sun mielestä itsekkyyttä.)

Sinä kannustat ihmisiä syrjäytymään. Oletpa sinä reilu, kun teet läheisillesi tuollaisen karhunpalveluksen.

En ihan yksin tuohon tutkimukseen luottas mitä SDP tulis saamaan aikaan koska tuo on heidän tutkimuksensa et miten puolueellinen se mahtaa olla?

Jos yhtään muistaa millasta veropolitiikka tässä maassa on viime aikoina Kokoomuksen johdolla harjoitettu ja millaisia ideoita heillä on verotuksen kehittämisen suhteen, niin ei onneks tarvita minkäänlaisia tutkimuksia selventämään mitä se meinaa pienituloiselle. (Uutisten kuunteleminen ja sanomalehtien lukeminen riittää.)

PEESI!

Mitäs sitten kun ne suurituloiset päättävät pakata kimpsunsa ja muuttaa vähemmän verotettaviin maihin? Se sama määrä veroja tämän yhteiskunnan pyörittämiseksi on kuitenkin kerättävä ja silloihan se vaje tasataan jäljelle jäävien veronmaksajien kesken.

Eihän voida olettaa, että suurituloiset/keskituloiset elättävät kaikki tuilla elelevät.
Vähän pitäisi saada ryhtiä ihmisiin, pelottaa mihin tämä yhteiskunta on menossa, kun nuoretkin ovat heti oppivelvollisuuden päätyttyä tukien varassa.

Itse yritän kasvattaa omia lapsia näkemään työnteon vaikutus koko yhteiskuntaan. Kyllähän se välillä tuntuu epäreilulta, kun tietää, että "saman elintason" saisi tukien muodossakin.

Jos yhtään muistaa millasta veropolitiikka tässä maassa on viime aikoina Kokoomuksen johdolla harjoitettu ja millaisia ideoita heillä on verotuksen kehittämisen suhteen, niin ei onneks tarvita minkäänlaisia tutkimuksia selventämään mitä se meinaa pienituloiselle. (Uutisten kuunteleminen ja sanomalehtien lukeminen riittää.)

juu kyllä kokoomuksen kanta on nähty (ja siihen ei tarvita tutkimuksia ), mutta en nielis ihan täysin tuotakaan mitä SDP tuon tutkimuksen mukaan sais aikaan valtaan päästessään.

[QUOTE="liisa";23523200]no kyllä se riittää, pitää elää sitten tulojensa mukaan! Ei tarvitse sitten tehdä pienituloisena isoa liutaa lapsia, pitää autoa tai asua isossa asunnossa.[/QUOTE]

Mä näen punaista kun joku sanoo että pitää elää tulojensa mukaan ja sitten ne tulot on sellaiset että niillä ei tule edes toimeen.

Sinä kannustat ihmisiä syrjäytymään. Oletpa sinä reilu, kun teet läheisillesi tuollaisen karhunpalveluksen.

En kannusta. Olen sitä mieltä, että perustulomalli (johon voi tutustua tarkemmin tämän palstan ulkopuolella - tänne en kaikkea materiaalia ala sullomaan) ei kannusta ihmisiä syrjäytymään.

Myöskään se, että vihdoin nyt 2000-luvulla saataisiin määriteltyä minimipalkka, ei kannustaisi ihmisiä syrjäytymään, vaan tekemään työtä.

Syrjäyttävää on nykyään mm. pätkätyö liian pienellä palkalla, jolloin henkilö joutuu palkan lisäksi hakemaan tukia. Jokainen yleissivistyksellä varustettu (ja onneksi moni poliitikkokin myös muista puolueista kuin Vasemmistoliitosta) tietää kuinka monimutkainen nykyinen tukisysteemi on. Se muodostaa ns. kannustinloukkuja, jolloin ihminen joutuu toimeentulonsa varmistamiseksi jäämään työttömäksi. Perustulomalli ehkäisisi tämän.

Julkisen terveydenhuollon määrärahat ovat Suomessa alemmalla tasolla kuin missään muussa Länsi-Euroopan maassa. Tämä heijastuu ihmisten henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, huomaapa porukka sitä itse tai ei. Siksi pidän tärkeänä, että puolue jota äänestän on kiinnittänyt asiaan huomiota. Tämänkään asian korjaaminen ei mielestäni johtaisi ihmisten syrjäytymiseen vaan hyvinvoinnin lisääntymiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja työ odottaa;23523325:
PEESI!

Mitäs sitten kun ne suurituloiset päättävät pakata kimpsunsa ja muuttaa vähemmän verotettaviin maihin? Se sama määrä veroja tämän yhteiskunnan pyörittämiseksi on kuitenkin kerättävä ja silloihan se vaje tasataan jäljelle jäävien veronmaksajien kesken.
Eikä välttämättä tarvitse edes muuttaa minnekään. Voi myös vähentää työnteon määrää, jos muu elämäntilanne sen sallii. Mä tavallaan haaveilen siitä, että tekisin viikon töitä ja olisin 3 viikkoa vapaalla. Tai edes 2 ja 2. Tai tekisin vuodessa 3 kk töitä ja olisin 9 kk vapaalla.

Yhteistyössä