"Kätkytkuoleman vaara viisinkertaistuu vanhempien vuoteessa". Onko jo ollut täällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytsi-89

Aktiivinen jäsen
27.04.2007
20 996
11
38
Kätkytkuoleman vaara viisinkertaistuu vanhempien vuoteessa - Tiede.fi

Todella omituista. :O Olen lukenut ennen aivan erilaisista tuloksista. Joku tossa nyt mättää? "Tuoreessa tutkimuksessa arvioidaan, että vanhempien kanssa nukkuessa tapahtuneista kätkytkuolemista 88 prosenttia olisi voitu välttää, jos lapsen kanssa ei olisi yövytty samassa vuoteessa." Miten ihmeessä voidaan heittää tuollaisia lukuja kun ei tunnuta edes tietävän kovin paljon koko kätkytkuolemasta ylipäänsä?

Mikä ihme siinä äidin läsnäolossa tappaa? Kaiken järjen mukaan vastasyntyneen turvallisin paikka nukkua on imettävän äidin vieressä oikeaoppisessa perhepedissä? Erästä lainatakseni, luulisi, että vauvat syntyisivät kera pinnasänkyjen, jos se olisi niin paljon turvallisempaa. Luontoäidin kuvittelisi olevan viisaampi. Äidin hengityshän rytmittää vauvankin hengitystä ja vauva saa siitä apua hengitykseen, jos tulee yöllä hengityskatkoksia. Lisäksi äiti on tietysti lähellä, jos tulee hätä. Imettävän äidin vieressä vauva usein heräileekin usein eikä nuku "liian syvästi".

Mitä mieltä olette tuosta tutkimuksesta?

Onkohan tässä otettu huomioon että iso osa noista tapahtuu alkoholin vaikutuksen akaisena olevan äidin ja isän vieressä? Että ihan ärsyttää kun julkaistaan jotain tuollaista paskaa. :D Olen lukenut useita tutkimuksia joissa nimenomaan asia on toisin päin. Tämä ei nyt ihan mene jakeluun. ;)

Onkohan tässä otettu huomioon että iso osa noista tapahtuu alkoholin vaikutuksen akaisena olevan äidin ja isän vieressä? Että ihan ärsyttää kun julkaistaan jotain tuollaista paskaa. :D Olen lukenut useita tutkimuksia joissa nimenomaan asia on toisin päin. Tämä ei nyt ihan mene jakeluun. ;)

Ai olihan siinhä otettu nuo alkoholitapaukset huomioon, En silti ihan purematta niele että KÄTKYTkuoleman riski kasvaa. Ihan höpöhöpöä. :)

[QUOTE="vieras";28530939]Olen lukenut daa daa, miksi ihmeessä sun pitää ottaa kantaa aiheisiin joista sulla ei ole omaa kokemusta..[/QUOTE]

:laugh: Eipä ole kauhean paljon älyllistä elämää ihmisellä, joka ei ota kantaa/lue aiheista, jotka ei liity omaan arkeen.

Siis nuo luvuthan ovat ihan ristiriidassa tuon tutkimuksen kanssa..?!
Ja koska tutkimusta ei ole tehty nykypäivän suomalaisista, en ihan purematta niele että tapaukset olisivat kiistattomasti olleet mitään "käykytkuolemia"... :/
Useiden tutkimusten mukaan perhepeti on kaikkein turvallisin nukkumismuoto.

Itse en uskaltanut nukkua vauva kainalossa, vaan hän nukkui viereisessä pinnasängyssä. En olisi saanut kunnolla nukuttua, vrsinkin kun olen ennenkin kuulut tuosta yhteydestä kätkytkuoleman ja vanhempien sängyn kanssa. Siihen liittyy myös runsaat ja pehmeät petivaatteet.
Imetys sujui ihan hyvin kun pidin imetyksen ajan omassa sängyssä ja sitten laitoin aina takaisin pinnasänkyyn.

Mä en oikein ymmärrä tota tutkimusta. Koska syytä kätkytkuolemalle ei tiedetä ni miten voidaan sanoa et se olisi vältetty erillään nukkuen. Ja miten se on todettu et lapsi ei olisi kuollut. Jos kuolemista viidennes tapahtui vanhemman vieres ni se on aika vähän. Ja jos vieressä nukkuminen on yleistynyt niin ihan loogista on että vieressä tapahtuvat kätkytkuolemat lisääntyy.

• Tykkää
Reactions: pikku yllätys
Kätkytkuolemaksihan luokitellaan, jos mitään erityistä kuolinsyytä ei löydy. Syyllistämättä ketään oikean kätkytkuoleman kokenutta, niin lukuihin sisältyy myös kuolemia joita ei ole todistettu lapsensurmaksi mutta joista saattaa olla epäily.

[QUOTE="viima";28531021]Mä en oikein ymmärrä tota tutkimusta. Koska syytä kätkytkuolemalle ei tiedetä ni miten voidaan sanoa et se olisi vältetty erillään nukkuen. Ja miten se on todettu et lapsi ei olisi kuollut. Jos kuolemista viidennes tapahtui vanhemman vieres ni se on aika vähän. Ja jos vieressä nukkuminen on yleistynyt niin ihan loogista on että vieressä tapahtuvat kätkytkuolemat lisääntyy.[/QUOTE]

Mullekaan ei oikein avautunu noi luvut. :D Siis tuossa ei verrattu pinniksessä nukuttamiseen, vaan nollaprosenttiin?! Eli riskittömään tapaan (jota ei ole) eikä verrattu toiseen tapaan. :D
Eli voisi sanoa, että vieressä nukuttaminen viisinkertaistaa riskiä kuolla kätkytkuolemaan, mutta pinniksessä se on kahdeksankertainen ja sivuvaunussa kuusinketainen jne. Joo saahan sitä noin väännettynä toki hyvin myytyä, mutta aika inhottavaa leimata turvallinen nukkumismuoto.... Aika kyseenalainen tutkimus...

Mäkin olen aiemmin kuullut että kätkytkuolemia on vain länsimaissa. Tässä on vaan eri koulukuntia. En vaan jaksa tutustua tohon tutkimukseen, mutta siinä on aivan varmasti jotain puutteita, ettei voidakaan vetää tälläistä johtopäätöstä.

[QUOTE="joo";28531067]Tää on ollut täällä jo ainakin kerran just vähän aika sitten...[/QUOTE]

Entä sitten. Itse kuulin eka kerran. Mulla on muukin elämä kuin tää palsta.

[QUOTE="vieras";28531110]Ja henkilöllä joka tietää kaiken kaikesta etenki asioista joista ei ole omakohtaista kokemusta on niiiiiiiiiiin älyllinen :laugh: just joo..[/QUOTE]

No onneksi ei ole kokemusta aiheesta, mutta tuo kaikesta kaiken päteminen kyllä ottaa aivoon....

Alkuperäisestä tutkimuksesta: "For non-smokers and smokers alike, sleeping in a ‘western style’ bed with a baby carries a risk of SIDS."

Oliskohan niin, että yleisestiottaen ihmiset kiinnittävät enemmän huomiota sängyn/patjan laatuun ja turvallisuuteen kun kyseessä on pinnasänky kuin silloin, kun kyseessä on aikuisten sänky? Suuri osa länsimaalaisista perhepeteilee "vahingossa" tai "salaa". Heillä on pinnasänky, mutta käytännön syistä päätyvätkin samaan sänkyyn lapsen kanssa. Siten vanhempien sängyn turvallisuutta ei ehkä ole mietitty loppuun asti. Jenkeillähän esim (ja kai briteissä ja australiassa, muualla englanninkielisessä diasporassa) on tosi upottavat patjat ja massiiviset peitot. Voi myös olla liikaa tyynyjä ja muuta kamaa sängyssä.

Haluaisin nähdä tutkimuksen jossa tutkittaisiin sellaisia perhepetejä jotka on etukäteen suunniteltu turvallisiksi. Tässä sentään laskettiin pois ne "sammui kahden promillen humalassa sohvalle vauvansa päälle"-tapaukset jotka monessa tutkimuksessa on laitettu otsikon "bed-sharing" alle.

Mä en ehkä ihan ymmärtäny tätäkään: "In this combined dataset, 22% (n=323) of the deaths occurred while bed sharing; 66% (n?=?212) of these were under the age of 3?months. Overall, 87.7% (86.3% to 89.2%) were attributable to bed sharing, assuming that they would otherwise have been placed on their back on a cot in the parents’ room. This rises to 89.5% (88.8% to 90.3%) for bed sharing deaths under 3?months of age."

Mistä noi numerot tuli? Jäiköhän multa joku osuus lukematta... Sen tiedän mistä 22% tuli, mutta mistä tuo 88% ilmestyi? Oikeastiko niin pieni osuus vauvoista nukkuu vanhempiensa kanssa ensikuukausinaan, että 88% perhepeteilevien kätkyt-tapauksista voidaan laittaa perhepedin syyksi? En nyt ensilukemalta löytänyt mitään numeroita tuohon liittyen.

[QUOTE="vieras";28530939]Olen lukenut daa daa, miksi ihmeessä sun pitää ottaa kantaa aiheisiin joista sulla ei ole omaa kokemusta..[/QUOTE]

Onko sulla kokemuksia kätkytkuolemasta?

Niinhän sitä jotkut luulee, että luontoäiti on se viisain, mutta kun näin ei ole. Ei luonnollinen ole synonyymi hyvälle. Luonnossa ihmisiä tippuu ku kärpäsiä ihan yksinkertaisiin tauteihin, joihin me ihmiset ollaan keksitty hoito.

"Tuoreessa tutkimuksessa arvioidaan, että vanhempien kanssa nukkuessa tapahtuneista kätkytkuolemista 88 prosenttia olisi voitu välttää, jos lapsen kanssa ei olisi yövytty samassa vuoteessa." Miten ihmeessä voidaan heittää tuollaisia lukuja kun ei tunnuta edes tietävän kovin paljon koko kätkytkuolemasta ylipäänsä?

Tutkimusta arvioidessa voidaan kiinnittää huomiota ja arvostella tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia. Niitä en lähde arvioimaan koska en jaksa tuohon alkuperäiseen tutkimukseen perehtyä kummemmin (oletan että häikkää on jossain ja jatkan perhepedissä nukkumista ainakin toistaiseksi). Otsikon kysymykseen, kyllä. TÄmä oli jo täällä.

[QUOTE="vieras";28531354]Tutkimusta arvioidessa voidaan kiinnittää huomiota ja arvostella tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia. Niitä en lähde arvioimaan koska en jaksa tuohon alkuperäiseen tutkimukseen perehtyä kummemmin (oletan että häikkää on jossain ja jatkan perhepedissä nukkumista ainakin toistaiseksi). Otsikon kysymykseen, kyllä. TÄmä oli jo täällä.[/QUOTE]

Piti vielä lisätä, että kirjoitit "kun ei tunnuta tietävän koko kätkytkuolemasta paljoakaan" tms. Mitä ei tiedetä? Kyllähän toki SINÄ tiedät, että esim. vanhempien tupakointi nostaa kätkytkuoleman riskiä. TÄmä nyt yksi mikä tuossa oli mainittu.

Yhteistyössä