Kätkytkuolema+ selällään nukutus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

ninni

Vieras
Mulla on 3 kk vauva.
Tuleeko vauvaa nukuttaa mieluummin selällään vai kyljellään ehkäistäkseen kätkytkuoleman?
Jos vauva nukkuu selällään voiko hän tukehtua omaan pulautukseensa?
Kuinka olette nukuttaneet vauvojanne?

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Mulla on 3 kk vauva.
Tuleeko vauvaa nukuttaa mieluummin selällään vai kyljellään ehkäistäkseen kätkytkuoleman?
Jos vauva nukkuu selällään voiko hän tukehtua omaan pulautukseensa?
Kuinka olette nukuttaneet vauvojanne?

Kaikista suositeltavin asento on kyljellään jommalla kummalla kyljellä ja aina mieluusti vaihtaen kylkeä eri nukutuskertojen välillä. Mahallaan nukuttamista ei voi suositella missään nimessä. Selällään voi sitä vastoin kyllä nukuttaa, mutta pään muotoonhan se pitkällä aikavälillä voi vaikuttaa ja toisaalta, jos lapsi pulauttelee paljon, ei se ole kovin turvallinen asento, koska oksennusta voi mennä henkitorveen ja tukehtuminenkin on mahdollista.

Mä nukutan kyljellään ja vaihdan kylkeä usein. monesti vauva kääntyy selälleen itse yön aikana. Netissä väitetään, että selällään nukuttaminen parempi ehkäisijä...
Kummin siis nukkutasin. Kyljellään vai selällään?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä nukutan kyljellään ja vaihdan kylkeä usein. monesti vauva kääntyy selälleen itse yön aikana. Netissä väitetään, että selällään nukuttaminen parempi ehkäisijä...
Kummin siis nukkutasin. Kyljellään vai selällään?

Siihen ei ole suoraa totuutta olemassa kenelläkään, ei edes meillä lääkärikunnassa. Suositus on yleensä kylkiasento juurikin pulautussyistä, mutta toisaalta selällään voi ajoittain nukuttaa ja osa lapsistahan kääntyy itse selälleen (osa myös mahalleen) nukkuessaan.

On olemassa tutkittua/tieteellisesti pätevää näyttöä vain siitä, että kun mahallaan nukuttamisesta on tullut suositukset pidättäytyä ja välttää sitä, niin kätkytkuolemat ovat vähentyneet erittäin paljon (etenkin USA:ssa). Ja tästä ei käy kiistäminen.

Yhteistyössä