Katkeaako pinna lopullisesti vai hormonihöyryjäkö tämä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katkennut Kameli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katkennut Kameli

Vieras
Meillä on pieni vauva ja olemme jo nyt miehen kanssa täysin eri linjoilla - kaikesta. Mies ei kestä, jos neuvon häntä vauvan hoidossa. Hän kokee sen arvosteluna. Myönnän olevani pinna tiukalla, kun yövalvominen stressaa. Valitettavasti minä tiedän, että vauva rauhoittuu helpoimmin tietyssä kantoasennossa jne. Miksi sitä ei saisi sanoa?

Yritän levätä päivällä, mutta joskus ne kotityötkin on tehtävä. Meillä on miehen kanssa eri käsitys siisteydestä. Miten helvetissä tilanne meni tähän?

Ihan oikeasti: Voisiko tämä olla vain hormonien heittelyjä vai onko tämä ns. todellisuutta?

Vituttaa, kun vituttaa koko ajan!

Mä sanon että ne on niitä hormooneja. Ja ne ne vasta vittumaisia ovatkin.
Mä ymmärrän sua ja ymmärrän miestäs. Vauva aika on kaikkein vittumaisinta lasten kehityksessä. Mutta se on se eka vuosi. Sen kun vaan saa kahlattua läpi niin helpottaa.

Unohda ne kotityöt, ihan sama vaikka imuroisitte harvemmin tai jos tiskit joutuu odottamaan tiskaamista hetken kauemin. Pääasia et se mies ne hänelle lankeavat hommat joskus tekee. Ja yritä antaa miehen hoksata vauvanhoitoon liittyviä asioita itsekin. Sä varmasti tiedät paljon asioita paremmin, mutta ei se kyllä oo kiva jos neuvotaan kaikessa (en kyllä tiiä paljonko todellisuudessa neuvot). Ja puhukaa vaikka se typerältä tuntuiskin.

Jonkun kuvan hormoonien heittelystä pikkuvauva vaiheessa kai kertoo se, että meillä mies on sanonut pakkaavansa kamansa jos joskus vielä raskaudun. Eli en ole ollut mikään herttaisin persoona.

Käsittääkseni aika normi tilanne vauvaperheessä. Lähipiirissä oli joskus puhetta, että lähes kaikki parit ajautuneet johonkin typerään kriisiin väsymyksen ja muun ylimääräisen seurauksena jokaisen lapsen kohdalla. Menee kyllä ohi, kunhan vähän rauhoitutte kumpainenkin.

Vaikka tietäisitkin miten vauvan saa helpoiten rauhoittumaan, kannattaa silti pitää toisinaan mölyt mahassaan. On sitten isilläkin parempi mieli vauvaa hoitaessaan, kun ei olla selän takana neuvomassa. Itse tein aikoinaan niin, että vaihdoin huonetta kun isi rauhoitteli vauvaa. Silloni pääsee itsekin tilanteesta irti ja saa pienen hengähdystauon.

Hormonihöyry yhdistettynä väsymykseen. Kumpikin teistä on väsynyt yövalvomisen takia. Anna niiden kotitöiden olla hetki. Se aika kun vauva nukkuu, olisi sinunkin ja miehesi hyvä levätä. Ei ne kotityöt tekemällä lopu. Kyllä se siitä helpottaa. Tsemppiä!

No anna miehen itse todeta mitkä on parhaat asennot kantaa vauvaa. Pääasia ettei jätä vauvaa yksin huutamaan, vauvalla eimole mitäön hätää josse huutaa isänsä sylissä, kyse ei ole mistään kilpailusta kuka saa vauvan nopeammin rauhoittumaan. Lähde vaikka ulos jos et kestä kuulla vauvan itkua. Miehen kuitenkin täytyy saada rauhassa luoda suhde vauvaan ja parhaiten se tapahtuu nimenomaan nii Että mies saa lohduttaa vauvaa. Jos mies saa hoitaa vauvaa vain silloin kun vauva on tyytyväinen niin eihän siitä mitään tule.
Tied
N omasta kokemuksesta että se on helvetin vaikeaa kuunnella vauvan itkua, mutta kyse on kuitenkin vauvan isästä, ei mistään ventovieraasta, anna niiden harjoitella rauhassa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Älä neuvo miestä vauvan hoidossa.

Mies löytäköön oman tapansa toimia oman lapsensa kanssa. On taatusti ärsyttävää, jos toinen neuvoo vieressä. Niin ärsyttävää, että saattaa jossain vaiheessa johtaa siihen, ettei mies enää edes osallistu vauvanhoitoon.

Anna miehelle tilaa olla isä omalla tavallaan.

Ja mitä kotitöihin tulee, niin ei ne minnekään katoa, vaikkei niitä ehtisi tekemään just nyt heti. Meillä on viiden viikon ikäinen vaavi, ja mä teen kotihommat yleensä vauva kantoliinassa/-repussa, se on näppärää.

Yhteistyössä