kätilöksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unelma

Vieras
Hei! Olisin kovin kiinnostunut opiskelemaan kätilöksi ja tahtoisin nyt asiantuntevilta henkilöiltä pariin kysymykseen asiallisen vastauksen.
Minulla on pohjalla pukuompelijan opinnot ammattikoulussa ja valmistuin niistä erinomaisin arvosanoin. Onko minun edes järkeä yrittää kouluun jos en ole lähihoitaja, koska jyväskyläänkin otettiin sisään viimevuonna 114 hakijasta 17(muistaakseni). Kuulostaa hurjalta. Opiskeleeko kukaan Jyväskylässä, onko koulutuksen taso hyvä?
JA sitten vielä, miten onnistyy opiskelu lapsen kanssa? Entä työ?

Eikö siinä pidä olla joko ylioppilas tai alan alempi koulutus, jos hakee esim. kätilöksi opiskelemaan amk:n? Siis ei sillä ole väliä, että miten erinomaisin arvosanoin valmistuit pukuompelijaksi, luulisin.

raakaa tämä elämä. Koin traumaattisen synnytyksen maailman kamalimman kätilön toimesta ja kun itse haluisin hommaan ryhtyä olemaan ihana kätilö, niin ei pääse. Yritän silti, kunhan äitiysloma loppuu.. En ehtinyt tähän hakuun. Milloin muuten voi hakea seuraavan kerran?

Voit hakea opiskelemaan. Pitää olla joko yo tai ammattikoulu käytynä. Toki olisi suuri plussa jos olisit lähihoitaja.
Päästäksesi sisään sinun täytyy loistaa pääsykokeissa :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luultavasti et pääse ammattikoulun papereilla.

Mä en opiskele kätilöksi, mutta hoitoalaa amk:ssa kuitenkin. Hakijoita oli yli 300, 20 valittiin, ja joukossa on ammattikoulun papereilla tulleita (parturi-kampaaja, kosmetologi, jne). Millä tahansa toisen asteen koulutuksen papereilla voi hakea.

Jos ap pärjää pääsykokeissa, niin on hyvät mahdollisuudet päästä sisään :)

Ap; haaveilin kätilön hommasta vielä alkuvuodesta. Juteltuani erään tutun kätilön ammatissa toimivan kanssa totesin, että ei ole mun juttu. Suurensuuri vastuu, palkkaus pieni vastuuseen nähden, kiire on joskus todella kova, ja vuorotyötä. Mutta jos se olisi suuri haaveeni, niin toki toteuttaisin sen silti =)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luultavasti et pääse ammattikoulun papereilla.

Mä en opiskele kätilöksi, mutta hoitoalaa amk:ssa kuitenkin. Hakijoita oli yli 300, 20 valittiin, ja joukossa on ammattikoulun papereilla tulleita (parturi-kampaaja, kosmetologi, jne). Millä tahansa toisen asteen koulutuksen papereilla voi hakea.

Jos ap pärjää pääsykokeissa, niin on hyvät mahdollisuudet päästä sisään :)

Ap; haaveilin kätilön hommasta vielä alkuvuodesta. Juteltuani erään tutun kätilön ammatissa toimivan kanssa totesin, että ei ole mun juttu. Suurensuuri vastuu, palkkaus pieni vastuuseen nähden, kiire on joskus todella kova, ja vuorotyötä. Mutta jos se olisi suuri haaveeni, niin toki toteuttaisin sen silti =)
Tuo on niin totta. Parhaimmillaan tama tyo on maailman parasta ja pahimmillaan sitten jotain muuta. Mutta paaasiassahan tyo on naisen hoitoa eli vauvojen kanssa loppujenlopuksi "pelaillaan" vahan.

nim. katilona yli kymmenen vuotta

Kaikki kätilötkään ei ollenkaan tee töitä synnytysosastolla. Naistentaudit ja raskauden, synnytyksen ja synnyytksen jälkeinen hoito kuuluu kaikki kätilön alaan. Kätilö saa myös sh:n paperit, eli loppujen lopuksi voi päätyä töihin melkein minne vaan..

Päivätöitä on ihan turha haaveillakkaan kätilön ammatissa (jos ei pääse lapsettomuuspuolelle tai polille töihin). Ite oon kätilö ja teen nyt päivätyönä sairaanhoitajan hommia (kun en halua vuorotyöhön) ja ajattelin vielä tulevaisuudessa lukea terkaksi että pääsen äitiysneuvolaan töihin.

Jyväskylässä opiskelin. Ihan ok paikka.

Ja kätilön työ ei ole pelkkää synnärihommaa vaan erittäin laaja-alainen ja mahdollisuuksia on tehdä monessakin eri paikassa. Nykyään vaan on säädöksiä ettei kätilöt saa toimea äitiysneuvoloissa (mikä on ihan suolesta) vaikka koulutus sen salliikin.

Aina kannattaa hakea, siinä ei menetä mitään!

Onnea matkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä kätilö:
Päivätöitä on ihan turha haaveillakkaan kätilön ammatissa (jos ei pääse lapsettomuuspuolelle tai polille töihin). Ite oon kätilö ja teen nyt päivätyönä sairaanhoitajan hommia (kun en halua vuorotyöhön) ja ajattelin vielä tulevaisuudessa lukea terkaksi että pääsen äitiysneuvolaan töihin.

Ja kätilön työ ei ole pelkkää synnärihommaa vaan erittäin laaja-alainen ja mahdollisuuksia on tehdä monessakin eri paikassa. Nykyään vaan on säädöksiä ettei kätilöt saa toimea äitiysneuvoloissa (mikä on ihan suolesta) vaikka koulutus sen salliikin.

Onnea matkaan!

Miksi ihmeessä näin? Mä oon kuvitellu, että on "parempi" jos äitiysneuvolassa on oikea kätilö th:n sijaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:

Onnea matkaan!

Miksi ihmeessä näin? Mä oon kuvitellu, että on "parempi" jos äitiysneuvolassa on oikea kätilö th:n sijaan..

Kävin alkukeväästä juttelemassa Metropolian kätilölinjan opinto-ohjaajan kanssa, hänkin sanoi, että kätilöitä ei enää oteta äitiysneuvoloihin töihin, ne, jotka siellä jo ovat ja ovat siis kätilöitä, saavat siellä vielä olla, mutta uusia sinne ei palkata, vain terveydenhoitajia.

Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:

Onnea matkaan!

No niinhän se OLIS, mutta mieluummin kunnat silti palkkaa th:n siihen tehtävään. Se on kai perusteluna, että th on helpompi siirtää toisiin tehtäviin tarvittaessa/antaa lisää vastuualueita kun kätilöt ei niin perusteellista koulutusta kuitenkaan tohon työterveyspuoleen tai lastenneuvolaan saa.

Yhteistyössä