Alkuperäinen kirjoittaja Mä:
Alkuperäinen kirjoittaja abi:
Alkuperäinen kirjoittaja Mä:
Alkuperäinen kirjoittaja abi:
Mäkin oon pohtinu kätilön ammattia, mutta luultavasti haen ensisijaisesti terveydenhoitajaksi

nykyään jo pääsykokeisiin ei ole mikään helppo päästä, vaatii yleensä sen, että saa ne 5p siitä ekasta hakutoiveesta (ainakin tre ja jkl lähivuosina, en kyllä osaa sanoa oulusta). Tai no riippuu tietty miten hyvä yo-tokari löytyy
Ilmeisesti saa käyttää kumpaa todistusta haluaa, siis tarkoitan joko sitä missä arvosanat on numerona tai kirjotuksista saatua todistusta?
Niin siis oletko käynyt myös ammattikoulun? Valinta tehdään lukiopohjalta sekä yo-tokarin ETTÄ päättärin keskiarvon perusteella.
En ole käynyt, vain lukion peruskoulun jälkeen. Mutta lukiostahan saa kaksi todistusta, kirjoitusten tulokset (joissa arvosanat merkattu kirjaimina LEMBCAI) ja päättötodistuksen jossa kaikki aineet on arvosteltu numeroina.
"Opintomenestys
Opintomenestyksestä annetaan pisteitä a) ylioppilastutkinnon ja lukion päättötodistuksen tai b) ylioppilastutkinnon ja ammatillisen perustutkinnon tai c) ammatillisen tutkinnon todistuksen perusteella. Mikäli hakija on suorittanut useamman em. tutkinnoista, hän voi valita parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon. Arvosanat merkitään vain siitä todistuksesta, jolla pyritään."
http://www.oamk.fi/hakijalle/opas/valintaperusteet/index.php?sivu=opintomenestys
Eli tarvitaan sekä sitä päättäriä että yo-tokaria

eli niistä numeroista lasketaan keskiarvo ja sen perusteella saa tietyn määrän pisteitä (esim. jkl:ssä yli 8 keskiarvo --> 15 pistettä). Ja sitte tiettyjen aineiden yo-arvosanoista saa pisteitä, maksimi niistäkin 15 pistettä, eli yhteensä 30 pojoo koulumenestyksestä.