Katevaraus tililtä? Siis mitä mitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä ihmettä? Pankkiin en enää pääse soittamaan tänään. Mutta tietääkö joku ihan tarkalleen mikä tää katevaraus on? Mulla siis Visa Electron.

Mulla internet tiliote. On jäänyt koneella ns. hakematta noi tiliotteet touko- ja kesäkuulta. No nyt sitten ajattelin, että haen ne ja jatson. Vaikka näkyyhän noi tapahtumat ilman tiliotettakin pankkiohjelmalla. Mutta toukokuulta oli katevaraus -108 euroa. Mä en pässyt käsitykseen tiliotteen perusteella oliko se veloitettu tililtä. Eli miten on?

Kuka osaisi kertoa tarkemmin?

Visa Electronilla varmennetaan kaikki korttitapahtumat, eli tilille tehdään katevaraus (maksupääte siis tarkistaa onko tilillä katetta maksutapahtumalle). Itse veloitus tapahtuu, kun myyjäliike lähettää korttitapahtumat maksupäätteeltä pankkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Visa Electronilla varmennetaan kaikki korttitapahtumat, eli tilille tehdään katevaraus (maksupääte siis tarkistaa onko tilillä katetta maksutapahtumalle). Itse veloitus tapahtuu, kun myyjäliike lähettää korttitapahtumat maksupäätteeltä pankkiin.

Ai jaa sitäkö se tarkoittaa. Mä jo ajattelin, että mikä ihme tää on.

Mut outoa kyllä tossa on se, että katevaraus on norm. voimassa 20 päivää. Ja koneellisesti tapahtumat voidaan välittää pankkiin 40 vuorokauden kuluessa maksutapahtumasta. Kannattanee selivittää pankista, mikä tuo on.

Katevaraus tarkoittaa sitä että olet tehnyt jonkun ostoksen mikä maksaa sen verran. Kun ostotilanteessa korttia on höylätty se on tehnyt katevarauksen eli varauksen summasta / sun ostoksista mikä menee sitten aikanaan sun tililtä.
Eli varaavat sen summan sun tilitä..... Selitinkö sekavasti....? Ymmärsitkö?

Siinä on kaksi eri summaa, nostettavissa ja katetta.
Oletetaan että tililläsi on 500? rahaa. Menet kauppaan ja ostat 50? ostoksen. Jos tämän jälkeen menet automaatille ja tarkastat saldosi, se ilmoittaa, että tililläsi on 450? nostettavissa.
Jos menet katsomaan verkkopankista tilitietoja, se ilmoittaa edelleen, että 450? nostettavissa. Mutta se ilmoittaa myös, että tilisi saldo on 500? ja katevaraus 50? (kunnes veloitettu).
Näin tilisi on aina reaaliaikainen.

Meillä oli katevaraus pisimmillään 3vkoa. Niin kauan siis kesti, ennen kun ne velotti tililtä sen summan mikä siinä katevarauksessa luki. Eli jos sullakin lukee katevaraus, niin sultakin se summa on vielä menossa. sitten kun se on mennyt, siinä lukee kuka sen on velottanut (ts se paikka jossa olet tuolla summalla ostanut)

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Siinä on kaksi eri summaa, nostettavissa ja katetta.
Oletetaan että tililläsi on 500? rahaa. Menet kauppaan ja ostat 50? ostoksen. Jos tämän jälkeen menet automaatille ja tarkastat saldosi, se ilmoittaa, että tililläsi on 450? nostettavissa.
Jos menet katsomaan verkkopankista tilitietoja, se ilmoittaa edelleen, että 450? nostettavissa. Mutta se ilmoittaa myös, että tilisi saldo on 500? ja katevaraus 50? (kunnes veloitettu).
Näin tilisi on aina reaaliaikainen.

Juu ton tiedänki. Mutta toi katevaraus 108? lukee toukokuun tiliotteen lopussa saldon jälkeen. Katsoin tapahtumia tuon toukokuun jälkeen. Niin vieläkään ei ole veloitettu kyseistä 108euroa. Kesäkuun tiliotteessa lukee taas katevaraus 1.49?

Eli mysteeri on mikä toi 108euroa on. Aloin miettiä ja miettiä.. mitään kuittia ei ole tuolle summalle. Vitsit. Mulla kaikki veloitukset näkyny pankkiohjelmalla noin kolmessa päivässä.

Outoa. Sinuna soittaisin jo pankkiin ja kysyisin. Mulla on ulkomailtakin velotukset toimineet muutamassa päivässä. Itse asiassa lähikauppa taitaa laskuttaa harvimmin, niillä saattaa kestää viikkokin.

Saako sitä katevarausta koskaan takaisin itselle kun viime kk:na tuli kateravarauksen summaksi se mikä oli tämän kk:n eka ostoksen summa. Mutta silti se laskutettiin tässäkin kuussa. Joten saako katevarausta koskaan takaisin vai vetääkö pankki välistä?

Alkuperäinen kirjoittaja Epäselvää:
Saako sitä katevarausta koskaan takaisin itselle kun viime kk:na tuli kateravarauksen summaksi se mikä oli tämän kk:n eka ostoksen summa. Mutta silti se laskutettiin tässäkin kuussa. Joten saako katevarausta koskaan takaisin vai vetääkö pankki välistä?

Siis se oli katevarauksena viimekuussa ja veloitettiin tässä kuussa, ei se kahta kertaa sulta mennyt. Katevaraus on tavallaan ilmoitus, että tämä summa on varattu, sen verran vähintään pitää olla rahaa tilillä...

Alkuperäinen kirjoittaja Epäselvää:

Siis se oli katevarauksena viimekuussa ja veloitettiin tässä kuussa, ei se kahta kertaa sulta mennyt. Katevaraus on tavallaan ilmoitus, että tämä summa on varattu, sen verran vähintään pitää olla rahaa tilillä...

No voiko sen poistaa jotenkin kun se hämää aina kun luulee että on menny sen verran jo rahaa :(

"Eli mysteeri on mikä toi 108euroa on. Aloin miettiä ja miettiä.. mitään kuittia ei ole tuolle summalle. Vitsit. Mulla kaikki veloitukset näkyny pankkiohjelmalla noin kolmessa päivässä."

Kannattaa pitää mielessä, että katevaraus voi koostua useasta eri (pienemmästä) ostoksesta. Itselläni on aina ollut Visa Electron kortti ja melkein kaikki ostokseni menevät ensin katevaraukseen, ennen kuin ne todella veloitetaan tililtä. Jos siis käyt kolmessa kaupassa ja kaikissa tuhlaat 50 euroa, niin mitä todennäköisemmin katevarauksessa näkyy summana 150 euroa niin kauan, että tuo summa tililtä todellisuudessa veloitetaan.

eli kun menet kauppaan ja kortti ei toimi jaei tule kuittia ostokset jääväät kauppaan ninn pyydä kaupasta todiste kassa nimi ja alle kirjoitus ja ostoksen hinta vielä ja sitten menet pankkiin näytät kaupan paperin niin pankki ottaa katevaruksen pois

Yhteistyössä