Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mä mietin, että miksihän meidän poikaa olisi saanut kutsua, kun se 3-vuotiaana puhui mm geenimuuntelusta, hallintojohtajista ja maksansiirroista
Näsäviisas :attn:
Oikeesti; tässä sen näkee, että lapset on tosi erilaisia 3-4 v iässä. Jotkut on sellaisia, joita mä kutsun imureiksi: imevät itseensä kaikki uudet ja kiinnostavat termit, ja matkivat mm. aikuisten eleitä. Toiset taas...no, ne eivät tee samaa

.
Se, että aletaan syyttelemään vanhempia siitä, että he opettavat lapsensa näsäviisaiksi, on outoa. Outoa on sekin, että näsäviisaus pystytään näkemään näin virtuaalisesti, äidin parista lauseesta, itse lasta koskaan tapaamatta
Tuli mieleen se kerta, kun tuttuni (jonka tyttö on samanikäinen kuin omani) hätkähti sanoessani tytölle että "sano jos tulee pissahätä, vien sut puskapissalle". Mitäh, eikö hänellä ole enää vaippaa? Ei, ei ole, on ollut kuiva nyt muutaman kuukauden ajan. Alkoi kiemurtelu ja kaartelu: noo, me ei olla viitsitty painostaa Liisamaijaa, ei tämänikäisellä oo mikään kiire päästä vaipoistaan...Totesin, että painostaminen onkin väärin: ei mekään olla painostettu. "Noooh...onhan se eräänlaista painostamista" sanoi Liisamaijan äiti, "ei kukaan kaksivuotias itse vaipoistaan luovu...lapsen pitää saada olla lapsi ja nykyään lasten pitäisi kasvaa isoiksi niin nopsaan, kovat on paineet jo pienestä pitäen, ja kaksivuotias on vielä ihan pikkuinen...".
Eli kamalaa puolustautumista, kuviteltua hyökkäystä vastaan, ja syyllistämistä. Miksi? Ei kukaan sanonut tai ajatellut, että hänenkin samanikäisen lapsensa pitäisi jo olla kuiva!
Sama ilmiö toistuu mielestäni tässäkin ketjussa.