Kasvot ylöspäin

Haluaisin jakaa kokemuksia synnyttämisestä vauvan kasvot ylöspäin. Minulla nelikiloinen poikavauva syntyi näin ja koin synnytyksen todella rankaksi. Kaksi ensimmäistä oli normaalissa raivotarjonnassa syntyessään. Nämä syntyivät "helposti".

Tämä kolmas synnytys eteni suht normaalisti. Olin saanut spinaalin ja odoteltiin ponnistamisen tarvetta. Lääkäri yritti selvittää käsikopelolla vauvan tarjontaa. Sydänäänet alkoivat heiketä ja jouduin ponnistamaan ennen tarvetta. Oli hankala ponnistaa kun oli niin puuduksissa enkä kunnolla tuntenut supistuksia. Vauva ei tullut alaspäin niin kuin piti. Työnsin ja työnsin niin paljon kuin ikinä ja lopuksi hiukan imukupilla autettuna vauva pääsi syntymään. En revennyt, mutta sellaisia ilkeitä verenpurkaumia tuli, jotka oli kipeitä usean päivän. Tuntuu etten ole palautunut synnytyksestä lähimainkaan. Alapää tuntuu venyneeltä ja valahtaneelta.

Onko joku synnyttänyt useamman lapsen kasvot ylöspäin, vai olikohan tämä vain sattumaa?
 
Hei!

Itsellä lapsi oli myös kasvo/otsatarjonnassa, en voinut synnyttää alakautta, koska kohdunsuu ei yksinkertaisesti auennut kuin 5cm vaikka kuinka tipalla yritettiin vauhdittaa monta tuntia. Olisiko sun tapauksessa vauva kääntänyt päänsä ihan viime hetkellä väärään asentoon??? Luulin nimittäin että lähes kaikki vastaavat joudutaan leikkaamaan kun ei kohdunsuu pääse aukeamaan virhetarjonnan vuoksi...

On varmasti ollut tosi rankka synnytys! Itselläkin oli alapää kauan hellänä, vaik ei sieltä edes mitään ulos tullut! Vauvan pää vain painoi/venytti avautumisvaiheessa niin pahasti... Voimia sinulle! :hug:
 
Toivon todella, että oli vain sattumaa, sekä sinun että itseni vuoksi. Ensimmäisen lapseni (toiveissa toinen) synnytyksen koin hyvin vaikeana monestakin syystä, mutta kätilö kertoi synnytyksen jälkeen pojan olleen kasvot ylöspäin ja tämän hidastaneen synnytyksen edistymistä. Poika oli myös iso, yli 5 kiloinen. Häntä autettiin imukupilla alaspäin ja ihan viime hetkessä oli pyörähtänyt oikein päin ja syntyi lähes omin avuin (äiti oli jo poissa pelistä, auttoivat mahan päältä painaen).
Sain kolmannen asteen repeämät, mutta yllättävän hyvin olen niistä toipunut. Vauvakuume on, ja haluaisin niin mielelläni kokea "paremman" alatiesynnytyksen, mutta en tiedä tohdinko. :(
Rohkaisevia vertaiskokemuksia kaivataan :wave:
 
mulla oli tyttö kasvot sivuttain ja osittain kasvot ylöspäin ja se oli kätilöllekin yllätys!mulla se kyllä hidasti synnytystä ja vaikeutti ponnistamista.lopulta joutuivat auttamaan imukupilla kun tyttö alkoi voimaan huonosti.samalla likaista lapsivettä valui vauvan naaman yli ja oli aika kriittiset hetket.jos lapsi olis ollut normaaliasennossa niin mulla olis ollut "helppo" ponnistus koska voimaa riitti.
itse haluaisin kanssa vielä joskus kokea "normaalin" synnytyksen....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 23:10 syysmamma2005 kirjoitti:
Hei!

Itsellä lapsi oli myös kasvo/otsatarjonnassa, en voinut synnyttää alakautta, koska kohdunsuu ei yksinkertaisesti auennut kuin 5cm vaikka kuinka tipalla yritettiin vauhdittaa monta tuntia. Olisiko sun tapauksessa vauva kääntänyt päänsä ihan viime hetkellä väärään asentoon??? Luulin nimittäin että lähes kaikki vastaavat joudutaan leikkaamaan kun ei kohdunsuu pääse aukeamaan virhetarjonnan vuoksi...


Kasvo- ja otsatarjonta on eri asia kuin tämä avotarjonta. Kasvo/otsatarjonnassa ei yleensä mahdu syntymään alakautta ( tai siis mahtuu mutta harvemmin) Mutta avo tarjonnassa tarjoutuvana osana on yleensä vauvan takaraivo mutta vauva tuleekin kasvot äidin mahaa kohti kun normaalisti tulisi pyllyä kohti.
Tarjonnat ovat sattumaa, eikä voi mitenkään päätellä miten seuraavat lapset asettuvat.
 
AP vieras
Heips!

Kiitos vastauksistanne. Synnytyskertomuksessani lukee että "kohdunsuu aukeaa nopeasti. Tarjoutuva osa pysyttelee noin spinatasossa, alkuun poikkimitassa, kääntyy sitten avosuiseen tarjontaan. Sydänääniin laskua, 1. ja 2. dippejä, väliin reaktiivista käyrää. Päätetty nopeuttaa ponnistusvaihetta imukupilla. Kiwi-kupilla saadaan muutaman supistuksen aikana pää hyvin laskeutumaan, välissä kuppi kertaalleen irtoaa, ensimmäisen irtoamisen jälkeen emättimestä myös veristä vuotoa. Imukuppia ei enää asetettu lapsen päähän, koska tarjoutuva osa jo melkein ulkona ja potilas saa työnnettyä sikiön pään ilman imukuppia ulos. Ennen ulostuloa sikiö vielä kääntää päätään poikkimittaan. Syntyy hyväkuntoinen poikalapsi."

Jos jollakulla on enemmän ymmärrystä tästä tekstistä, niin olisi kiva kuulla. Silloin saairaalassa olin vielä niin poikki, etten ymmärtänyt kysyä kaikkea eikä sitä ihan kaikki heti tule edes mieleen. Eli lapsen asento eniten mietityttää, eli missä asennossa hän siis loppujen lopuksi oikein oli.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2006 klo 16:12 AP vieras kirjoitti:
Heips!

Kiitos vastauksistanne. Synnytyskertomuksessani lukee että "kohdunsuu aukeaa nopeasti. Tarjoutuva osa pysyttelee noin spinatasossa, alkuun poikkimitassa, kääntyy sitten avosuiseen tarjontaan. Sydänääniin laskua, 1. ja 2. dippejä, väliin reaktiivista käyrää. Päätetty nopeuttaa ponnistusvaihetta imukupilla. Kiwi-kupilla saadaan muutaman supistuksen aikana pää hyvin laskeutumaan, välissä kuppi kertaalleen irtoaa, ensimmäisen irtoamisen jälkeen emättimestä myös veristä vuotoa. Imukuppia ei enää asetettu lapsen päähän, koska tarjoutuva osa jo melkein ulkona ja potilas saa työnnettyä sikiön pään ilman imukuppia ulos. Ennen ulostuloa sikiö vielä kääntää päätään poikkimittaan. Syntyy hyväkuntoinen poikalapsi."

Jos jollakulla on enemmän ymmärrystä tästä tekstistä, niin olisi kiva kuulla. Silloin saairaalassa olin vielä niin poikki, etten ymmärtänyt kysyä kaikkea eikä sitä ihan kaikki heti tule edes mieleen. Eli lapsen asento eniten mietityttää, eli missä asennossa hän siis loppujen lopuksi oikein oli.
Elikä näin lyhyesti selitettynä tekstissä tarkoitetaan sitä että tarjoutuva osa eli pää on ollut poikittain ja siitä kääntynyt sitten suoraan mittaan eli pitkittäin mutta ns. väärinpäin eli kasvot ylöspäin. Spinataso on taso joka on istuinkyhmyjen kohdalla (tasolla määritellään tarjoutuvan osan korkeutta synnytyskanavassa voi olla -5 - +5 välillä ja 0-taso on spinataso) 1. ja 2. dipit tarkoittavat laskuja vauvan sydänäänissä ja välillä on ollut sellaista käyrää missä näitä laskuja ei ole ollut eli siis hyvää käyrää. Pienellä imukupilla on sitten avustettu tarjoutuvan osan laskeutumista alaspäin.
Jos tämä nyt jotain sinulle selvensi.
 
Meilläkin kuopus syntyi kasvot ylöspäin, ja ei hidastanut syntymistä, 5min ponnistelin ja tytttö oli sylissäni, oli helppo ja nopea synnytys. Tosin kokoa tytöllä oli vain 50cm ja 3150g, taisi nelikiloinen esikoinen (2v. aiemmin) avata hyvät kulkureitit pikkusiskolle.
 
Esikoiseni (51cm 3520g) syntyi kasvot ylöspäin. Synnytys kesti yhteensä 2h35min ja ponnistus vaihe tuosta 16min. Aika helposti tuli mitä nyt repesin pariin eri suuntaan. En osannut edes kuvitella et synnytys olisi ollut jotenkin poikkeava kunnes lääkäri sit lähtötarkastuksessa sanoi et ompas sulla tilavat paikat...Siis häh? Nyt oon sit jälkikäteen ihan kauhulla lukenut et olisin saattanut joutua laikkaukseen. Kaikista eniten pelkään juuri sektiota ja nukuttamista!
Nyt odottelen toista ja synnytyspelot on kovat!!
 
rabella
Tarkoittaako avosuinen tarjonta samaa asiaa kuin kasvot ylöspäin. Meidän vauva kun syntyi, tuli se juuri tuossa avosuinessa tarjonnassa. Synnytys oli tooooosi pitkä pari päivää supisteli jo kovasti, mutta kohdunsuu ei alkanut auetasi sitten kun alkoi tosissaanpahtumaan niin sitäkin kesti lähes puolen vuorokauden verran. Ponnistelin lähes kaksi tuntia, epiduraalin laittokin oli mennyt pieleen niin paracervikaalipuudutuksia tehtiin 3 synnytyksen aikana. Mutta ilman imukuppia poitsu syntyi. Itse en edes kokenut olevani kovin väsynyt, mutta ilm. päättelivät minun puolesta että olen. Kauhea jälkipäänsärky tuli siinä epäonnistuneesta epiduraalista, ja veripaikka laitettiin sitten 4 päivän päästä.
En halua pelotella ketään, koska itse en ainakaan ole saanut minkäälaista synnytyskammoa, vaikka pitkä synnytys olikin. Terveydenhoitaja vaan totesi, että joku olisi voinut saada moisesta kammon. No toista mennään hyvillä mielin synyttämään sitten marraskuussa, jos kaikki menee siihen asti hyvin, toivotaan niin!
 

Yhteistyössä