Kasvoruusu

  • Viestiketjun aloittaja muita?
  • Ensimmäinen viesti
muita?
Onko kellään ollut kasvojen alueen ruusua? Miten sinulla se alkoi? Olitko sairaalassa/kauan olit? Selvisikö syy siihen? Onko uusinut/ kuinka nopeasti uusi? Kuulutku ns. riskiryhmään? Millä lääkittiin? Kauan kesti turvotus?
 
ug.liutg
siskolla oli silmän alla.

en muista muuta kuin et piti olla tarkka, ettei leviä silmään, kun voi mennä näkö.

mut ei sisko sairaalassa ollut. Ei ole uusinut, tapahtuneesta muutama vuosi. Siskolla ikää tuolloin 20 ja risat.
 
  • Tykkää
Reactions: aboutcb1
alottaja
No mulla luki papereissa ihan kasvojen alueen selluliitti, ei sen tarkemmin. Lääkärit puhui koko ajan ruususta ja selittivät sen noin. Mitään tarkkaa syytä ei sillon löytynyt, eli ei ollut haavoja, hammastulehdusta tai muuta. Eikä veriviljelyistä ainakaan sanottu että olis sillon mitään näkyny. Että siis juu, en tiedä kumpi se noista on, en edes tiennyt että on jotain kaksi eri ruusua, sillon kun googlailin tuli vain tuo vyöruusu..
 
äidillä
Äidilläni oli joskus vuosi sitten melko paha ruusu kasvoissa (ja juurikin ruusu, ei vyöruusu tms.). Muuta en muista, mutta sairaalassa kävi ja muuten kävi kotisairaanhoitaja kotona hoitamassa. Ei ole uusiutunut.
 
"mie"
En tiedä onko ollut ruusu vai mikä. Mutta itselläni herpes simplex aina lukenut diagnoosina (luulisin) ja tähän 27 ikävuoteen mennessä on ollut toinen poski kokonaan, toisessa poskessa 2e:n kokoinen alue, molemmissa silmissä vaihtelevasti, leuassa, nenässä ja tietenkin huulissa. Ja kaikki siis eri aikaan/vuorotellen. Iho ei kestä pakkasta juuri ollenkaan kaiken arpikudoksen takia. Eli huivi naamalla marssin heti kun vähän pakastuu..
 
Sama vastailee
No mulla luki papereissa ihan kasvojen alueen selluliitti, ei sen tarkemmin. Lääkärit puhui koko ajan ruususta ja selittivät sen noin. Mitään tarkkaa syytä ei sillon löytynyt, eli ei ollut haavoja, hammastulehdusta tai muuta. Eikä veriviljelyistä ainakaan sanottu että olis sillon mitään näkyny. Että siis juu, en tiedä kumpi se noista on, en edes tiennyt että on jotain kaksi eri ruusua, sillon kun googlailin tuli vain tuo vyöruusu..
Ok. Tuo kasvojen selluliitti on myös ihon bakteeri-infektio, ruusun kanssa samankaltainen ja hoidetaankin samalla tavalla. Selluliitissa tulehdus vain ulottuu syvemmälle ihokudoksiin. Vyöruusunhan aiheuttaa virus.
 
alottaja
Mulla siis turposi ylähuulesta alkaen koko oikea puoli kasvoista. Olin sairaalassa viisi päivää kun vaarana oli että lähtee turpoomaan aivoihin (jotain tällästä ne sillon alkuun höpötti). Ja kun tulehdus arvot laski tarpeeksi ja turvotuskin laski silmän alta niin pääsin kotiin. Turvotus laski kokonaan vasta 2 viikkoa myöhemmin. Ja sillon googlailin ja mietin vaan että onko kuinka hanakka uusimaan. Mulle toki sanottiin että jos huomaa ajoissa että ois puhkeemassa ni ei tarttis välttämättä sairaala hoitoa mutta...ekalla kerrallakin mulla nous vaan illalla kuume 39 ja aamulla oli naama turvonnu, ei hirveesti voinu ennustella.
 
sama vastailee
[QUOTE="mie";29451875]En tiedä onko ollut ruusu vai mikä. Mutta itselläni herpes simplex aina lukenut diagnoosina (luulisin) ja tähän 27 ikävuoteen mennessä on ollut toinen poski kokonaan, toisessa poskessa 2e:n kokoinen alue, molemmissa silmissä vaihtelevasti, leuassa, nenässä ja tietenkin huulissa. Ja kaikki siis eri aikaan/vuorotellen. Iho ei kestä pakkasta juuri ollenkaan kaiken arpikudoksen takia. Eli huivi naamalla marssin heti kun vähän pakastuu..[/QUOTE]

Sinulla ei siis ruusua eikä vyöruusua, vaan herpes simplex ykkösen aiheuttama "vanha kunnon" yskänrokko. Sukuelinherpestä aiheuttavaa kakkosta kun tuskin kuitenkaan. Kurjaa tuo kylmänarkuus. :(
 

Yhteistyössä