Kasvojen punoitus juoksun jälkeen... muilla vastaavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mistä johtuu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mistä johtuu?

Vieras
Kävin juoksulenkillä ja nyt lenkin jälkeen naama on läiskikäs, punainen ja valkoisia läiskiä (suunympäristö valkoinen ja valkoisuus lähtee molempiin poskipäihin suun kohdalta sellaisena juovina). Tosi nolon näköinen. Näytän ihan siltä että oon rapakunnossa. Lenkin aikana jouduin kaksi kertaa pysähtymään sitomaan auenneita kengännauhoja, jolloin molemmilla kerroilla tunsin kuinka kuumuus ja punaisuus levisi kasvoille.

Nuorempana juostessani kilpaa en muista vastaavaa ongelmaa. Tämä läiskikkyys on tullut nyt aikuisiässä, ja tosiaan tää ei ollut eka kerta. Olen 27v.
Mistä tämä johtuu? Huono verenkierto? sydänvikaa?
Onko kellään muulla vastaavaa? mikä avuksi?

Mulla on ollut aina tuo "vaiva". Jo pikkulapsena minulla oli läikikäs naama, kun olin riehunut (on valokuvia todisteena). Välillä olen ollut hyvässä kunnossa (luokan paras matka cooperin testissä) ja välillä vähän huonommassa kunnossa (kuten nyt). Naaman väriin ei mulla ainakaan ole kunto vaikuttanut. Olen kuvitellut vaivan johtuvan jostain lähellä ihon pintaa olevista verisuonista, mutta en kyllä oikeasti tiedä, mistä johtuu.

Se on verenkiertojuttu. Pintaverisuoniin liittyvä. Ei ole kuntokysymys ollenkaan. Olen hyvässä kunnossa ja juoksen paljon. Silti kasvot punottaa lenkin jälkeen.

No kuntoon se ei kyllä välttämättä liity. Mun miehellä on todella hyvä kunto ja se jaksaa juosta vaikka kuinka kauan, mutta kun se tarpeeksi urheilee, niin sen naama punoittaa kyllämaika erikoisen näköisesti. se vaan on semmonen se sen pintaverenkierto.

Mä alan punoittaa vähäisestäkin liikuntamäärästä. Etenkin kouluaikoina se oli olevinaan noloa. Ihan kuin olisin tosiaan vedellyt ihan viimeisiäni tavallisen jumppatunnin tms. jälkeen. Se vain on ominaisuus, jonka kanssa on tultava toimeen.

Kyllä minäkin lenkin jälkeen olen punainen, varsinkin näillä helteillä. Minulla se kyllä on tasaisesti koko naamaa. Onko vointisi kuitenkin hyvä? Äkkiseltään ainakin tuntuisi, että jos sydänperäistä niin vointiinkin vaikuttaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja errääs;28809149:
Kyllä minäkin lenkin jälkeen olen punainen, varsinkin näillä helteillä. Minulla se kyllä on tasaisesti koko naamaa. Onko vointisi kuitenkin hyvä? Äkkiseltään ainakin tuntuisi, että jos sydänperäistä niin vointiinkin vaikuttaisi.

On ihan ok vointi juostessa ja juoksun jälkeen. Toki joskus tuntuu raskaalta ja juoksu ei kulje. Mutta joka kerta, oli sit tehnyt ihan kevyen, rauhallisen lenkin tai pitemmän lenkin niin aina naama on läiskikäs.
Joskus on tuntunut sydämen alueella inhottava tunne (en oikein osaa sitä kuvailla) kun kahvakuulailin selällä, oisko kenties ollut se liike? ja kerran levossa keittiönpöydän äärellä istuessani tuli samanlainen tunne. Mutta muutoin ei mitään sydäntuntemuksia.

Haluaisin osallistua kisoihin (esim. kympille), mutta en millään kehtaa tän inhottavan vaivan vuoksi. Juoksun jälkeen naama on läiskikäs n.30-45min.

Minulla on sama vaiva. Lapsuudesta en muista, mutta teinistä asti ainakin.

Näytän kyllä tosi naurettavalle. Kyse kun ei ole pelkästään punoitukesta vaan juurikin läikikkyydestä. Mutta minkäs sille voi. Toisilla on ihan oikeita vaivoja ja pahoja kosmeettisia haittoja. Kasvojen läikittyminen urheilun aikana/jälkeen on pikku juttu.

[QUOTE="aloittaja";28809968]On ihan ok vointi juostessa ja juoksun jälkeen. Toki joskus tuntuu raskaalta ja juoksu ei kulje. Mutta joka kerta, oli sit tehnyt ihan kevyen, rauhallisen lenkin tai pitemmän lenkin niin aina naama on läiskikäs.
Joskus on tuntunut sydämen alueella inhottava tunne (en oikein osaa sitä kuvailla) kun kahvakuulailin selällä, oisko kenties ollut se liike? ja kerran levossa keittiönpöydän äärellä istuessani tuli samanlainen tunne. Mutta muutoin ei mitään sydäntuntemuksia.

Haluaisin osallistua kisoihin (esim. kympille), mutta en millään kehtaa tän inhottavan vaivan vuoksi. Juoksun jälkeen naama on läiskikäs n.30-45min.[/QUOTE]

Mukaan vaan, ei se punaisuus/läiskät mitään haittaa. Minulla aikanaan mietitytti, voinko osallistua kun kylkimakkarat näkyy, mutta sit päätin, että näkyköön. Sitä paitsi näinhän ne voi vaikka hävitä.
Tuleeko sinulla kasvot läikikkääksi jos itket. Minulla tulee.

Mä oo kans juoksun/urheilun jälkeen hassun näköinen, punainen ja just suun ympärys valkoinen. Aina ollut näin (ihan lapsesta asti) ja hyvässä kunnossa kyllä oon.
Tuskinpa mitään vakavaa =)

Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut niin kauan kuin muistan. Vähänkin kun saa liikuntaa, niin naama menee punaiseksi. Vähän jos on lämmin olo, niin tuntuu, että sama homma. On se noloa, mutta minkä sille voi? Aion kyllä samaan malliin tehdä, vaikka naama menisi violetiksi seuraavaksi.

[QUOTE="aloittaja";28809968]On ihan ok vointi juostessa ja juoksun jälkeen. Toki joskus tuntuu raskaalta ja juoksu ei kulje. Mutta joka kerta, oli sit tehnyt ihan kevyen, rauhallisen lenkin tai pitemmän lenkin niin aina naama on läiskikäs.

Haluaisin osallistua kisoihin (esim. kympille), mutta en millään kehtaa tän inhottavan vaivan vuoksi. Juoksun jälkeen naama on läiskikäs n.30-45min.[/QUOTE]

Osallistu maratonille, niin muut eivät epäile, että olet huonokuntoinen, vaikka naamasi punoittaa. Ihme teinimenoa. Mulla naama punoittaa, on selluliittiä ja jättikokoiset rinnat eikä tosiaankaan estä mua osallistumasta mihinkään juoksutapahtumiin. Jos noin vaikeaa on, niinsitten vaan Blascoa naamaan paksu kerros.

Alkuperäinen kirjoittaja Itsekritiikittömyys;28811066:
Osallistu maratonille, niin muut eivät epäile, että olet huonokuntoinen, vaikka naamasi punoittaa. Ihme teinimenoa. Mulla naama punoittaa, on selluliittiä ja jättikokoiset rinnat eikä tosiaankaan estä mua osallistumasta mihinkään juoksutapahtumiin. Jos noin vaikeaa on, niinsitten vaan Blascoa naamaan paksu kerros.

Aivan samaa mieltä. Punaisia siellä on muutkin. Eikä ketään edes kiinnosta, ootko punainen vai et. Tosiaankin ihme teinimenoa....

Mulla on ollut niin kauan kuin muistan. Vähänkin kun saa liikuntaa, niin naama menee punaiseksi. Vähän jos on lämmin olo, niin tuntuu, että sama homma. On se noloa, mutta minkä sille voi? Aion kyllä samaan malliin tehdä, vaikka naama menisi violetiksi seuraavaksi.
Eihän se haittaa et on punainen, se lie normaalia mut kun tulee valkoiset "pelle-meikit" siihen niin se on todella huomiota herättävää.

Yhteistyössä