Kasvojen halvaantuminen kirurgisen viisurinpoiston jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja miina
  • Ensimmäinen viesti
miina
onko kellään kokemusta asiasta? mulla halvaantui siis vasen puolisko , alahuuli ja leuka ja ikenet viisaudenhampaan poistossa. hammaslekuri oli ihan ihmeissään, ja sanoi että on äärimmäisen harvinaista (eipä se mua lohduta) iho on siis täysin tunnoton, mutta nyt tuntuu sellainen inhottava "paine" joka tavallaan sattuu aika lailla. mietin olisko täällä kohtalotovereita, haluaisin tietää saitteko koskaan tuntoa edes osittain takaisin?
 
vieras
Kasvohermoja menee todella lähellä viisureiden juuria ja tuo halvausriski on aina. Mulla meni yksi viisurin poisto ihan kirurgille kun ei hammaslääkäri suostunut sitä poistamaan juurikin lähellä juurta kulkevan hermon takia.
 
potilas
Mulle iski kunnon toispuoleinen kasvohalvaus ja leukalukko viisaudenhampaan poistamisesta. Halvaus kesti kuukausia ja vähitelle tunto palautuo osittain. Kipeintä kyllä oli se leukalukko: kuukausi pilli- ruualla :(
 
Mulla tuli kanssa joku "hermojuttu" kun viisuri leikattiin. Ei kylläkään halvaantunut. Mut oikea suunpieli on ihan erituntuinen kuin vasen. Siis jos siihen koskee niin se kihelmöi ja kutisee. Tuohan nyt ei oo mitään tuohon halvaantumiseen verrattuna, lähinnä vaan kiusallisen tuntuista. Hammaslääkäriltä siitä kysyin ja sanoi vaan kohteliaasti että ehkä paranee ehkä ei.... Siitä on nyt n. 10 vuotta...
 
hml
Alaleuan hermo ei ole liikehermo, vaan tuntohermo. Leikannut kirurgi varmasti tietää, onko hermo mennyt poikki (erittäin harvinaista, informoinut varmasti etukäteen, jos riskiä tähän) vai saanut vain hieman venytys- tms. osumavammaa.
Hermovaurion jälkeen (jos ei poikki) paraneminen kestää viikkoja-kuukausia. Tavallisesti lopullista tilannetta voi arvioida n. 1-2v kuluttua toimenpiteestä. Jos alueella on kihelmöintiä, sähköiskuja tms., se on hyvä merkki. Silloin ainakin "sähkö kulkee piuhassa".
Tavallisesti vaikkei tunto kokonaan palautuisikaan, tunnoton alue pienenee ja lakkaa häiritsemästä vähitellen.
 
vieras
Multa joudutaan ainakin toinen alaviisuri poistaman kirurgisesti, koska ei ole puhjennut kokonaan enkä tiedä uskallanko koskaan mennä moiseen operaatioon näiden juttujen takia. Muutenkin pelkään hammaslääkäriä ihan hemmetisti.
 
Miulta ei hammaskirurgi terveysasemalla suostunu edes poistamaan osittain puhjennutta viisuria juuri tuon halvaantumisriskin takia. Lähetti miut erikoishammaskirurgille, joka hoiti homman oikein hienosti, eikä mitään vaivoja ole ollu poiston jälkeen.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Miulta ei hammaskirurgi terveysasemalla suostunu edes poistamaan osittain puhjennutta viisuria juuri tuon halvaantumisriskin takia. Lähetti miut erikoishammaskirurgille, joka hoiti homman oikein hienosti, eikä mitään vaivoja ole ollu poiston jälkeen.
Paljonkohan maksoi toi toimenpide? täytyy kyllä kans mennä sitten joskus jollekin spesialistille. Ei tosin kuulemma ole kiire asialla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Miulta ei hammaskirurgi terveysasemalla suostunu edes poistamaan osittain puhjennutta viisuria juuri tuon halvaantumisriskin takia. Lähetti miut erikoishammaskirurgille, joka hoiti homman oikein hienosti, eikä mitään vaivoja ole ollu poiston jälkeen.
Paljonkohan maksoi toi toimenpide? täytyy kyllä kans mennä sitten joskus jollekin spesialistille. Ei tosin kuulemma ole kiire asialla.
En muista yhtään, kun siitä on jo reilu 4v. aikaa. Kunnallisella puolella kuitenkin oli, että ei maksanu ihan omaisuuksia.

 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Miulta ei hammaskirurgi terveysasemalla suostunu edes poistamaan osittain puhjennutta viisuria juuri tuon halvaantumisriskin takia. Lähetti miut erikoishammaskirurgille, joka hoiti homman oikein hienosti, eikä mitään vaivoja ole ollu poiston jälkeen.
Paljonkohan maksoi toi toimenpide? täytyy kyllä kans mennä sitten joskus jollekin spesialistille. Ei tosin kuulemma ole kiire asialla.
En muista yhtään, kun siitä on jo reilu 4v. aikaa. Kunnallisella puolella kuitenkin oli, että ei maksanu ihan omaisuuksia.
Okei. Ja ei sillä hinnallakaan niin väliä. Kyllä se sitten pitää poistaa sellaisella joka osaa.
 
matukka
Hammaskirurgin mielestä harvinaista...Ei miulla ainakaan kasvot mitenkään roikkuneet siltä toiselta puolelta vaikka olikin huuli ja leuka tunnottomat.Oli vaan todella ärsyttävää....
 
Apua
Siis ihan hirveetä!! Multa pitäisi poistaa kaikki neljä kirurgisesti mutta arvatkaa onnistuuko nyt sitten!

En todellakaan ole valmis kestämään mitään kihelmöintiä ja puutumista kymmentä vuotta koko toisella puolella naamaa!
 
v
Miehellä oli 6kk poissa tunto viisaudenhampaiden poistoin jälkeen toiselta puolelta suuta. Syönti yms oli hankalaa ja aluksi mahdotonta (paitsi pehmeät esim jugurtit sai alas). Pikku hiljaa tunto alkoi palata ja palasi normaaliksi.
 
matukka
Mie silloin pari päivää operaation jälkeen soitin sille hammaskirurgille ja kerroin,että tunto hävinnyt...no sanoi vaan että kyllä se siitä ja sit katsoi niitä röntgenkuvia ja tuumasi että "kappas,tuo hermo menikin hampaiden juurien välissä" ei ollut huomannut aikaisemmin...olisi kuulemma pilkkonut hampaan jos olisi huomannut että hermo kulkee juuri siinä paikassa...
 
ohis
Alkuperäinen kirjoittaja matukka:
Mie silloin pari päivää operaation jälkeen soitin sille hammaskirurgille ja kerroin,että tunto hävinnyt...no sanoi vaan että kyllä se siitä ja sit katsoi niitä röntgenkuvia ja tuumasi että "kappas,tuo hermo menikin hampaiden juurien välissä" ei ollut huomannut aikaisemmin...olisi kuulemma pilkkonut hampaan jos olisi huomannut että hermo kulkee juuri siinä paikassa...
Just joo.. vai että ihan kappas. Voi perkele.
 
ap
syöminen on mullakin vaikeaa.. hermo ei oo kuulemma poikki, mutta sai osumaa:/ tässäkin kyseessä melkolailla osaava lekuri, poisto oli vaikea sillä viisuri kasvoi vaakatasossa ikenen alla (90 asteen kulmassa muihin samalla tuupaten niitä eteenpäin) röntgenkuvassa hermo näkyi menevän ristiin hampaan juuren kanssa. sinne jouduttiin jättämään ilm. palanen juuri suuren riskin takia.
Eli kamala paine ja kutina ja pikkuisia ns. sähköiskuja menee huulissa koko ajan. leuan alueella harvakseltaan.. ehkä mulla on toivoa. olis vielä toisen puolen alaviisuri poistamatta, taidan kumminkin jättää nyt väliin:/ ainakin niin kauan, kun se ei vaivaa ja on ehjä. mä olen ikäni pelännyt hammaslääkäriä, tää oli aika shokki. mutta kai se elämä tästäkin jatkuu.
 
ap
niin joo ei mullakaan naama mitenkään roiku, ikävä kyllä kuola valuu suusta huomaamatta ja se on tosi noloa koska olen asiakaspalvelutyössä:/ vedet on tulleet myös rinnuksille muutaman kerran kun huuli ei olekaan ollut tiiviisti mukissa kiinni.
 
Minttu
Mulle hammaslääläri sano ettei hermot näy röntgenkuvassa!?
No jokatapauksessa multa normi hammaslääkäri poisti neloshampaan elokuun puolivälissä, jonka seurauksena olin pari päivää sairaslomalla ku en pysyny tolpillani. Sitten tuli dry socket eli kuiva kuoppa ja infernaaliset kivut (hermo ilmeisesti oli niin lähellä poistokohtaa epäilin silloin).
Kaks viikkoa poistosta hakeuduin uudelleen hammaslääkärin pakeille, koska poski oli puuduksissa ja sitä nipisteli, se ulottui kaulalle asti ja oli todella epämukavaa! Hammaslääkäri ei kyennyt auttamaan, joten menin sitten lääkärille. Hän totesi heti, että kyseessä on neuropaattinen kipu eli hermovauriokipu! Lääkkeeksi sain epilepsia lääkettä (Lyrica), jota tähän vaivaan yleensä annetaan. Söin sitä reilun viikon ja lopetin, koska puutuneisuus lakkasi ja lääke auttoi.
Nyt syyslokakuun vaihteesa viereiseen juurihoidettuun hampaaseen vaihdettin paikka ja sama puutuneisuus ja nipistely palasivat tosin vähän eri paikkaan. Nyt puutui poski nenään asti ja jatkui nenänvartta ylös otsalle. Myös päänahka oli osittain puoliturta oikealta puolelta.
Jatkoinkin sitten itse Lurica kuuria ja taas on helpottanut tosin ilmeisesti sivuvaikutuksena armoton niskasärky!
Hampaanpoiston yhteydessä ilmeisesti sitten hermo on vaurioitunut!??
 
huhh
Alkuperäinen kirjoittaja miina:
onko kellään kokemusta asiasta? mulla halvaantui siis vasen puolisko , alahuuli ja leuka ja ikenet viisaudenhampaan poistossa. hammaslekuri oli ihan ihmeissään, ja sanoi että on äärimmäisen harvinaista (eipä se mua lohduta) iho on siis täysin tunnoton, mutta nyt tuntuu sellainen inhottava "paine" joka tavallaan sattuu aika lailla. mietin olisko täällä kohtalotovereita, haluaisin tietää saitteko koskaan tuntoa edes osittain takaisin?
Voi tsiisus mä vaatisin jo korvauksia tuollasesta
 

Yhteistyössä