Kasvoejn punoitus ruuan jälkeen aikuisella

  • Viestiketjun aloittaja "punaposki"
  • Ensimmäinen viesti
"punaposki"
Minulla on ongelmana kasvojen punoitus ja kuumotus ruokailun jälkeen.
En tajua mistä tämä vaiva voi johtua. Syön ruuan, heti sen jälkeen tai jo syönnin aikana tunnen kun kasvot alkavat kuumottaa ja peilistä katsookin sitten punaposkinen nainen. Mitään muita oireita ei tule. Ja sillä ei tunnu olevan merkitystä, että mitä syön. Sekin on omituista, että tämä punoitus tapahtuu aina iltapäivällä, kun tulen töistä, teen kunnon kotiruuan ja sit syön. Kyse ei siis ole mistään välipalasta tai vain leipäpalan syönnistä.
Vähän sekavaa mutta tämä on alkanut huolettaa jonkin verran, että mikä ihme mun elimistössä on vialla? Onko kellään samanlaista? Mihin tämä voi liittyä?
 
"punaposki"
Meira,
en tiedä kyllä varmasti että liittyy vain syömiseen, eikä juuri tuohon viimaan ym. Se onkin omituinen juttu että päivällä löunaalla töissä tätä ei tapahdu. Mun työympäristö on aika viileä (halli) ja ramppaan pihalla päivän mittaan kuljettamassa kaikenlaista tavaraa paikasta A paikkaan B. Kotona on paljon lämpimämpää kuin töissä.
 
tts
Siis tuleeko se punoitus aina ruoan jälkeen, vapaa päivinäkin kotona syömisen jälkeen? Tuon viimeisen viestisi jälkeen mulle ainakin jäi sellainen olo että johtuisi kylmän ja kuuman vaihteluista, varsinkin jos tuota punoitusta ei tapahdu vapaa päivinä.
 
"punaposki"
Ei tule siis vapaapäivinä (ainakaan vielä), vain kun tulen töistä kotiin. Käynhän mä vapaallakin paljon ulkona ja lämpötilan vaihteluja tulee, mutta ei tätä punoitusta. En käytä paljoa mausteita koska lapset syövät samaa ruokaa, ihan peruskotiruokaa, salaattia, maitoa. Ikinä en oo ollut millekkään ruoka-aineelle allerginen, mutta mistäs senkin tietää :)
 
Mulle tuli punoitus kasvoihin ja kutiavia näppylöitä, tosin vain yksi kerrallaan, mutta yleensä eri paikkaan kasvoja ja se katosi itsestään parissa tunnissa, kun ei raapinut sitä (ehkä nokkosihottumaa), ja noi vaivasi mua vuosia ennen kuin lopetin light-limun juonnin. Sitten kun välillä olen juonut, niin samat oireet! Eli mulla syypää on aspartaami, se aiheuttaa tollaista lievää allergiaoiretta.

Oisko sulla käytössä joku lisäaine tai kemikaali ehkä, jolle olet allerginen? Vois olla liemikuutiossa joku tietty aromivahvenne esim. tai jotain, jos toi punotus tulee vain kotona.

Myös kotona oleva ilma / sen kuivuus voisi vaikuttaa.
 
vierailija
Voisiko olla stressi, eli kortisoli tai adrenaliini ja sitten kun saat ruokaa koneeseen, insuliini tai joku reagoi.

Mulla on nimittäin ihan sama juttu. Usein töiden ja/tai urheilun jälkeen tulee naaman punoitus kun syön. Toisaalta mun mielestä ei tule vapaa-ajalla niin usein. Joko alhainen verensokeri tai sitten jotain stressihormoneihin ja stressin laukeamiseen liittyvää?
 
vierailija
Ei tule siis vapaapäivinä (ainakaan vielä), vain kun tulen töistä kotiin. Käynhän mä vapaallakin paljon ulkona ja lämpötilan vaihteluja tulee, mutta ei tätä punoitusta. En käytä paljoa mausteita koska lapset syövät samaa ruokaa, ihan peruskotiruokaa, salaattia, maitoa. Ikinä en oo ollut millekkään ruoka-aineelle allerginen, mutta mistäs senkin tietää
 

Yhteistyössä