kasvissyöjille ja luomuilijoille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vegeäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vegeäiti

Vieras
Heippa,

Mitä olette päättänyt lapsienne suhteen jos itse olette kasvissyöjiä?
Olen vähän taipumassa lapsen kohdalla siihen että vähän saisi lihaa ja kalaa proteiinin takia....
Jos olette päätynyt kasvisruokaan lapsen kohdalla niin mistä olette saanut asiasta tietoa parhaiten? Lähinnä että miten ja missä vaiheessa mitäkin sapuskaa voi ruveta antamaan (kuten pavut, tofu, linssit ym proteiinipitoinen).

Ja luomuilijoille kysymys että saako jostain luomuna kanaa/kalkkunaa/kalaa tai lammasta? Ja mistä helsingissä saa. Itse kun vegenä ei ole tullut hankittua aiemmin.

Vegeäiti

Luomukalalle ei ole vielä määritelmää, tulossa kyllä. Luomulammasta saa Hakaniemen hallista. Luomusiipikarjaa ei nyt Suomessa kasvateta, kasvatus kestää paljon perusbroiskua kauemmin, kukaan ei ole lähtenyt kokeilemaan vielä, hallissa voisi olla ulkomaista, en tiedä.

Jumbon Cittari ja Kaisaniemen metrotunnelissa oleva K-supermarket ovat voittaneet luomukauppatittelin, niissä voisi olla luomusikaa tai -nautaa. Pajuniemi-niminen lihatalo Sipoossa tekee luomulihajalosteita, sieltä voi kysyä jälleenmyyntipaikoista.

Olen kasvispainotteinen luomuilija, en kasvissyöjä, mutta tietääkseni laajimpia nettilähteitä lasten kasvisruuasta on Vegaaniliiton sivut: http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/raskausjalapset.html

Kiitti ModestyB
Täytyy varmaan mennä Hakiksen halliin käväsemään, samoin kuin sinne kaisikseenkin - olin unohtanut kokonaan. Jumboon ei ole asiaa mutta täytyy pistaa korvan taa. Hallista vois saada pikkupalojakin, kun en itse syö eikä koko pakastinta voi täyttää. Vegaaniliiton juttua jo luin mutta jos jossain olis esimerkkipäiviä ruoasta jossa ei ole lihaa. Esim paljonko tofua tms tarvii sitten jos ei ole lihaa jne. Ja voikohan lapselle antaa esim lihan jatkeena soijarouhetta tms... täytyypä soittaa sinne ja kysästä :)
Kiitti

itse olen kasvissyöjä ollut jo 15 vuotta, enkä lasten syntymän takia ole vaihtanut "suuntaustani" niinkuin jotkut ovat tehneet. Ainoa rasite hommassa on se, että pitää tehdä kahdet ruuat, ja se on raskasta, vaikka toki voi kikkailla aina siten että tekee ensin itselle omaa ruokaa josta sitten jatkaa lihaversion perheen muille syöjille. Alusta asti päätin että lapsi saa lihaa, ja sitten itse aikanaan saa päättää haluaako olla kasvissyöjä vai ei (kun ikää on riittävästi pohtia asiaa).

Suositus on ilmeisesti, että kaikkien kasvissyöjälasten vanhemmat kävisivät ravitsemusterapeutilla saamassa ohjeita ruokavalion koostamisesta. Neuvolan kautta voi saada lähetteen ja yksityisiäkin on. Espoolla on tällaiset ohjeet:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10040;10090;10136;10138

Tofua pitäisi kyllä syödä enemmän kuin lihaa saadakseen saman määrän proteiinia. Esim. aikuinen saa proteiininsa noin 150 grammasta broileria, mutta papuja (en tiedä mikä laji oli kyseessä, niissä on kyllä eroa) pitäisi yhden esityksen mukaan syödä 400 g. Ruoan raaka-aineiden ravintosisällön voi tsekata www.fineli.fi.

Luithan ModestyB:n linkkivinkin? Siinä oli mielestäni tosi selkeät ohjeet. Olen itse 3 pojan äiti (3-9-12v) ja ollut vegenä ihan esikoisen odotusajasta lähtien ja kasvattanut myös pojat kasvisruoalla. Syynä lähinnä eettisyys ja terveellisyys, ei niinkään fanaattisuus. Maitotuotteet ovat mukana kuvioissa, samoin luomukananmuna. Kalaa saamme yhdeltä tutulta pakkaseen silloin tällöin, hän kalastaa Tammisaaren vesillä. Syömme sitä n. kerran viikossa. Koulussa lapsilla on kasvisruoka, paitsi kalapäivinä syövät samaa kuin muut.
Syömme ihan tavallista kotiruokaa. Paljon täysjyväleipää, puuroa, velliä, mysliä, jogurttia, perunaa, täysjyväriisiä, -pastaa. Keittoja, laatikoita, patoja. Kasvispyöryköitä ahkeroimme urakalla pakkaseen silloin tällöin. Proteiininlähteinä kasvikunnasta käytämme paljon erilaisia papuja, tofua, soijarouhetta. Lapset haluavat herkutella soijanakoilla sillon tällöin. Pojat ovat olleet ihan normaalin terveitä, sairastaneet tavlliset räkätaudit ja mahataudit, kasvaneet ja kehittyneet hyvin. Jokainen on maistanut kyläillessä lihatuotteita, en ole sitä kieltänyt, mutta kotona ei ole tullut suurempia ongelmia vastaan. Mieheni on siis samalla lailla lakto-ovo-vege, eli kyllä tässä tilanteessa isän malli on tärkeä. Ainoa murhe on ulkona syöminen, ravintoloiden kasvsiannokset nyt ovat mitä ovat.

Kiitos linkistä.
Täytyy kysyä myös neuvolasta. Just tota mietin et miten sille lapselle ne protskut saa että riittää mutta itse aion jatkaa lakto-ovo vegenä siitä huolimatta. VAikka antaisin lapselle lihaa, niin kasvispainotteista on. Uskon että lapsi säilyy sillä terveempänä jos se vain on hyvin koostettu. Itse olen paljonkin lukenut ravitsemuksesta mutta lapsen kohdalla on nyt ihan uusi tilanne :)

Täytyypäs tutkia. Jos on kirjavinkkejä niin otetaan vastaan.

Olemme molemmat miehen kanssa kasvissyöjiä ja luonnollisesti tarjoamme lapsellekin sitä ruokaa, mitä pidämme terveellisenä ja hyvänä. Lapsi on vielä niin pieni, ettei proteiiniasia ole ajankohtainen, mutta tarkoitus olisi kysyä sekä neuvolasta, vegaaniliitosta että ehkä ravintoterapeutilta, minkä ikäisenä mitäkin ruoka-ainetta (soija, pavut, yms) voi alkaa syöttää. Liha ei todellakaan ole välttämätön ruoka-aine!

Minä kaipaisin lisätietoja luomuruuista, lihoista. Asumme täällä espoossa ja olen yrittänyt etsiä kovasti luomulihaa. Kanaa ei siis ole luomuna? Onko mitään valmistajaa, jonka tiedetään myyvän ehkä paremmin kasvatettua tms.? Pitäisikö mennä aina siis Jumboon asti, että on edes mahdollisuus saada luomulihaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Vegeäiti:
Olemme molemmat miehen kanssa kasvissyöjiä ja luonnollisesti tarjoamme lapsellekin sitä ruokaa, mitä pidämme terveellisenä ja hyvänä. Lapsi on vielä niin pieni, ettei proteiiniasia ole ajankohtainen, mutta tarkoitus olisi kysyä sekä neuvolasta, vegaaniliitosta että ehkä ravintoterapeutilta, minkä ikäisenä mitäkin ruoka-ainetta (soija, pavut, yms) voi alkaa syöttää. Liha ei todellakaan ole välttämätön ruoka-aine!

No samaa mieltä minäkin olen mutta on vaara että lapsi ei syö tarpeeksi määrällisesti että saisi proteiinintarpeen jostain muusta. Siksi olen alkanut miettimään tuota mahdollisuutta että kasvuvaiheessa saisi vähän lihaa, ja vähän ei tarkoita mitään jatkuvia lihapatoja vaan esim kerran viikossa lihaa ja kerran kalaa ja muuten kasvisruokaa, tai sitten kasvisruokaa jossa on hippu lihaa seassa. Siis jonkinasteinen välivaihtoehto.... en tiedä. Ei meilläkään protsku asia ole ajankohtainen kun äidinmaito riittää ja pääruoka-aine vielä pitkään.

Yhteistyössä