Kasvissyöjille höntti kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärripurrikokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärripurrikokki

Vieras
Kasvissyöjät ja muut loistavillla kasvisaterioilla kehumaan pääsevät, oletteko aloittaneet kasvissyönnin sellaisessa vaiheessa, että olette päässeet ns. valmiiden patojen äärelle? Eli syöneet kotona/koulussa jonkun muun vallmistamaa ruokaa ensi alkuun? Vai onko joku lähtenyt omin nokin kokeilemaan ruokaohjeita ja arvannut, mitä pataan pitää laittaa, että maku on hyvä?

Mun tekisi mieleni oppia laittamaan jotakin kasvisruokaa, mielellään maukasta sellaista, että mieskin söisi. Tenkkapoo tulee ohjeen siinä kohdassa, jossa sanotaan "mausta oman maun mukaan/tarkista maku" - mulla kun ei ole tietysti hajuakaan, miltä ruoan pitäisi maistua. Silloin se ainakin on ongelma, jos kylään on tulossa kasvissyöjä. Kiva tarjota jotakin mautonta mössöä...

Selleri on mulle hankala pala, en tykkää siitä yhtään, mutta sen pois jättämällä ainakin tulos on maultaan nollatasoa...

Kyllä minä olen ihan itse opiskellut kasviskokkaamisosaamiseni.

Mitäs jos lähtisit jollekin kansalaisopiston tai marttojen kasvisruokakurssille tai -iltaan? Siellä oppisi ainakin pari ruokalajia. Ja voihan sitä vaikka kaveriporukalla päättää tehdä yhdessä 3-6 kasvisruokaa ja tutkia yhdessä makuja.

Selleri on monelle tosi vaikea. Kokeile palsternakkaa siinä ohessa. Ja lainaa kirjastosta muutama kasvisruokakirja ja selaile niitä, jo siinä lukiessa syntyy tietty näppituntuma. Kesällä kannattaa yrittää kasvattaa itse yrttejä, niistä on paljon iloa pitkin talvea. Lipstikka eli liperi on hyvä perusmauste moneen kasvisruokaan.

Ja kasvisruoka on ihan yksinkertaista ruokaa. Kiinalaiset kasvisruuat ovat olleet monelle tutulle hyväksi osoittautunut portti kasvisruokaan.

Aloin kasvissyöjäksi kouluiässä, mutta kotona jouduin kyllä ihan alusta asti tekemään itse ruokani.

Ekat kymmenen vuotta menikin aika karseita keitoksia syödessä, mutta nyt oon vihdoin oppinut laittamaan niin hyvää ruokaa, että muutkin pyytävät sitä lisää.

Kannattaa etsiä hyviä reseptejä ja noudattaa niitä ihan tarkalleen. Tarkoitan hyvällä reseptillä semmoista, missä on oikeasti ilmoitettu kaikki ainemäärät tarkalleen. Hylkää joka ikinen resepti, jossa sanotaan "mausta oman maun mukaan". Kannattaa kirjastossa käydä pläräilemässä kasviskeittokirjoja jos siellä olis kunnollisia reseptejä. Nettiblogeista löytyy myös. Niitäkin siis on, missä lukee 1 tl paprikajauhetta, 1/4 tl mustapippuria, 1 rkl oreganoa jne. ja mistä tulee hyvää ihan mittaamalla tarkalla maustemitalla ohjeen mukaiset mausteet ilman että tarvitsisi maistaa ja osata päätellä, mitä siitä puuttuu. Koska tuo vaatii jo taitoa.

Jos ei oikeasti osaa, niin ei kannata lähteä soveltamaan mitään. Se on se tapa, millä opin tekemään oikeasti syömäkelpoista ruokaa. En muuten itseä oo ikinä älynnyt, miksi kirjoittaa reseptiä ollenkaan, jos se sitten on tasoa "tee mielesi mukaan"...

Aloin kasvissyöjäksi lapsena, joten aluksi olin pitkälti herne-maissi-paprikan varassa. (Siihen aikaan ei oikein ymmärretty mitä kasvissyöjälle olis voinut tarjota.)

Helpoin kasvisruoka mikä tulee mieleen on linssikeitto. Sen tekemisessä on vaikea epäonnistua. Myös pataruuat (juureksia, papuja, tofua yms.) on helppoja.

Mä olen jonkunsortin kotikasvissyöjä. Pari vuotta tässä on mennyt, että olen oppinut soveltamaan, että tiedän miten erilaiset raaka-aineet käyttäytyvät. Teen paljon ihan vegaanista ruokaa, siihen on omat jujunsa.

Mullekin kiinalainen ja muu "etninen" ruoka on ollut hyvä portti kasvisruokiin :) Varsinkin, kun ovat myös maidottomia.

tarkista maku.. eli tarkistat onko suolaa passelisti ja pitääkö lisätä ehkä ripaus pippuria. Ei se sen vaikeampaa ole :D

Makua saa tuoreilla yrteillä ja valkosipulilla ja vaikkapa kookosmaidolla. Oma lempparikasvisruoka on ratatouille ja kasviscurry.

Vegaaniruoassa mulla kesti tajuta, että ei ne proteiinit ole niinkään ongelma, vaan rasvat. Suolankäyttöäkin on pitänyt opetella kun sen lisäksi, että olen siirtynyt pitkälti vegaaniseen kotiruokaan niin olen lopettanut puolivalmisteiden yms käytön. Ei sitä suolan määrää jotenkin ennen tajunnut kun käytti juustoja, liemikuutioita, kinkkua, yms :D Nyt kaikki suola pitää erikseen lisätä.

Uusimpana oppina on tullut luontaisesti rasvaisten kasvisaineksien käyttö. Ennen tuli helposti vain lorautettua öljyä ruokaan. Nyt osaan käyttää cashew-pähkinöitä, manteleita, avokadoa ja kookosmaitoa ruoanlaitossa.

Yhteistyössä