Kasvissyöjät! Vinkkejä/reseptejä illanistujaisiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maijastiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maijastiina

Vieras
Siis kertokaahan hyväksi todettuja reseptejä tai sivustoja.

Meillä on pienimuotoiset bileet pääsiäisenä ja muutama vieraista on kasvissyöjiä. Eivät siis syö lihaa, ei edes kanaa. Kalasta en ole varma, joten sitäkään ei varmaan kannata laittaa. Maitotaloustuotteet ja kananmuna käy.

Ajattelin itse jotain salatteja ja itse tehtyä leipää ja ehkä joku suolainen piirakka. Vai olisiko teillä jotain hyviä ehdotuksia? Onko tuo salaatti/leipä-linja vähän tylsä?

Ja tosiaan niiitä reseptejä, jotka on ihan käytännössä hyviksi todettu.

No suolaiseksi piirakaksi voi tehdä vaikka jonkun, mihin hiivapohjan päälle laittaa vaikka paprikaa, fetajuustoa, sipulia ja munamaito / ranskankerma päälle.
Tai sit erilaisia patonkeja salaatin lisäksi, valkosipulitäytteellä, aurajuustotäytteellä, paprikatäytteellä (siis tahnatäyte )
Jotkut simppelit pasteijat kasvistäytteellä on kans hyviä ja nopsia tehdä

En o kasvissyöjä, mut kommentoinpa silti...

Musta tuo omatekemä leipä + salaatti + suolainen piirakka kuulostaa hyvälle. Naposteltavaa jos haluut vielä lisäks, niin dippilautanen ois varmaan hyvä... Kurkkua, porkkanaa, kesäkurpitsaa, omenaa, paprikaa kukkakaalia yms. Siihen sit se dippi vielä tai ehkä kahtakin erilaista.

Ite tykkään tehdä sarvia, vaikka ne työläitä onkin. Täytteeks voi laittaa ihan mitä tykkää... (Mun suosikki on graavilohi) Juustosta ja pestosta tulee ihan kiva ja tokihan niissä voi jotain vihannessekoituksiakin käyttää... Pilkkoo vaan pienemmäks, niin pysyy paremmin kyydissä. Ohjeita löytyy varmaan ihan googlettamalla.

Suolaiset muffinit, voitaikinakiekot yms on myös vaihtoehtoja. Melkein mistä tahansa leipomuksesta saa kasvisversion hieman täytteitä vaihtamalla. :)

Jos haluat "oikeaa ruokaa", tee cannelloneja. Täytä ne (ne on semmoisia isoja pastaputkia) pinaatilla ja fetalla ja sitten päälle tomaattikastike. Ja uunivuoassa uuniin. Soijarouhettakin voi laittaa, jos haluaa!

Ihania vinkkejä!

Laita vaan Sisu sitä ohjetta. Mulla on kyllä aikaa tehdä niitä tarjoiluja..

Intialainen iltakin kuulostaa tosi hyvältä. Mut mahdankohan osata tehdä niistä "oikean" makuisia. Laitetaanpa korvantaakse.

Hmm... Pastejat ja noi sarvet vois olla sit myöhemmin "yönälkään". Joo.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ihania vinkkejä!

Laita vaan Sisu sitä ohjetta. Mulla on kyllä aikaa tehdä niitä tarjoiluja..

Intialainen iltakin kuulostaa tosi hyvältä. Mut mahdankohan osata tehdä niistä "oikean" makuisia. Laitetaanpa korvantaakse.

Hmm... Pastejat ja noi sarvet vois olla sit myöhemmin "yönälkään". Joo.

Eli tämmönen:
Helppo vuokaleipä

1/4-osa pkt hiivaa
3½ dl kylmää vettä
2 tl suolaa
n.8½ dl vehnäjauhoja

Hiiva murennetaan veteen, lisätään suola ja lisätään n. 7 dl jauhoja, sekoitetaan huolellisesti. Taikinan pitää jäädä löysäksi ja tahmeaksi.
Astia peitetään kelmulla ja annetaan seisoa jääkaapissa tai huoneenlämmössä yön yli.
Taikina kumotaan jauhotetulle pöydälle. Sitä ei vaivata, vaan ainoastaan vähän tasotellaan ja taitellaan pyöreäksi leiväksi. Jauhoja ripotellaan vähän leivinliinan päälle, ja leipä laitetaan siihen lepäämään, vähän jauhoja leivän päälle, ja liina kans siihen leivän päälle. Leivän annetaan nousta pari tuntia. Leipä nostetaan irtopohjavuokaan, ja paistetaan 225asteessa alaosassa ritilällä n. 50-60min.

Itse teen aina kerralla 2 leipää, paistan ne kiertoilmauunissa n. 215asteessa.

Yhteistyössä