Kasvissyöjät ja vegetaristit, onko teidän mielestä soija hyvänmakuista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vai enkö vaan osaa tehdä sitä oikein, vaikka valmistan sen ihan sen paketin ohjeitten mukaan, mutta se maistuu mun mielestä tosi kamalalta?
Kuuluuko sen maistua sellaiselta, kuin hapantunut ruiskäntty? Ja se maku tulee läpi, vaikka miten marinoisi sitä, imeyttäisi vaikka mihin?

Olen ostanut tuorepakattua tuoretta soijaa, kuivattua soijaa rouheena, kuivattua soijaa paloina, aina sama juttu.

Eikä tarkoitus ole nyt yhtään haukkua eikä arvostella kasvisruokavaliota, musta se olisi parempi kun voisi syödäkin vähemmän lihaa, mutta tämä soijajuttu on mulle arvoitus.

Soijarouhe on pahaa minusta. Tai menee se hampurilaispihveissä, kun laittaa paljon ketsuppia, soijakastiketta ja muita mausteita ja sitten vielä hamppariin hyvät mausteet. Soijarouhe nyt on aika teollista muutenkin, mieluummin syön papuja, linssejä ja pähkinöitä.

Mikä on tuore soija? Tuoreita soijapapuja vai mitä? Semmosia en ole ikinä syönyt.

Tofusta tykkään. Mutta en siitä Alpron tofusta, vaan Jalotofun tofusta. Varsinkin se kylmäsavutofu on tosi hyvää sellaisenaan, ja hampputofusta saa tosi hyviä nugetteja.

En tykkää niistä rouheista yhtään, enkä ole kyllä vakuuttunut niiden terveellisyydestäkään. Käytän mieluummin esim. vihreitä tai mustia linssejä. Tofua saatan joskus marinoida, mutta sekin on parempaa kun mukaan sekoittaa vähän sieniä ja pähkinöitä.

Meni monta vuotta ennen kuin opimme valmistamaan soijan niin että sen tympeä ominaismaku poistuu: keitä soijarouhe, -palat tai suikaleet väljässä vedessä, joka on maustettu esim. soijakastikkeella ja lipstikalla. Huuhtele sitten lävikössä runsaalla vedellä ja käytä vasta sitten haluamallasi tavalla, marinoi, paista pannulla mausteiden kanssa jne.

[QUOTE="vieras";28949762]Soijarouhe on pahaa minusta. Tai menee se hampurilaispihveissä, kun laittaa paljon ketsuppia, soijakastiketta ja muita mausteita ja sitten vielä hamppariin hyvät mausteet. Soijarouhe nyt on aika teollista muutenkin, mieluummin syön papuja, linssejä ja pähkinöitä.

Mikä on tuore soija? Tuoreita soijapapuja vai mitä? Semmosia en ole ikinä syönyt.

Tofusta tykkään. Mutta en siitä Alpron tofusta, vaan Jalotofun tofusta. Varsinkin se kylmäsavutofu on tosi hyvää sellaisenaan, ja hampputofusta saa tosi hyviä nugetteja.[/QUOTE]

No eikö tofu ole soijaa? Sitä mä siis tarkoitin, anteeksi.
Tofua siis mikä on pakattu sellaiseen 2 dl pakkaukseen, samanlaiseen kuin uht- pakatut kermat ja kevytkermat.

Meni monta vuotta ennen kuin opimme valmistamaan soijan niin että sen tympeä ominaismaku poistuu: keitä soijarouhe, -palat tai suikaleet väljässä vedessä, joka on maustettu esim. soijakastikkeella ja lipstikalla. Huuhtele sitten lävikössä runsaalla vedellä ja käytä vasta sitten haluamallasi tavalla, marinoi, paista pannulla mausteiden kanssa jne.

Aha, se pitää siis keittää ja huuhdella! No niin, nyt alkaa tulla järkevämpiä neuvoja.
Niitten soijapakettien ohjeilla tuleekin tosi kammottavan makuista ruokaa, huhhuhu.

Kokeilen tätä, kiitos.

[QUOTE="alkup.";28949807]No eikö tofu ole soijaa? Sitä mä siis tarkoitin, anteeksi.
Tofua siis mikä on pakattu sellaiseen 2 dl pakkaukseen, samanlaiseen kuin uht- pakatut kermat ja kevytkermat.[/QUOTE]

On tofu soijaa, mutta ei se tuoretta soijaa ole.

Tofussa minusta kyllä laatu maksaa ja maistuu. Jalotofun tofut on minusta parhaita, Alpron tofu taitaa olla just siinä pahvipakkauksessa ja se ei ole hyvää. Blue Dragonilla on kanssa pahvipurkissa tofua, mutta se taitaa olla pehmeää ts. siitä ei saa kuutioita? En ole ikinä ostanut sitä.

Tuli nyt vaan mieleen, että en tunne yhtään kasvissyöjää tai vegaania, joka söisi noita kuivattuja soijarouheita/paloja/suikaleita. Käyttääkö ihmiset näitä paljonkin? Onko merkeissä eroa, siis maussa?

Minä olen taas sellaisen ohjeen kuullut, että ei pidä keittää soijarouhetta, vaan ensin paistaa se öljyssä pannulla (paahtaa vähän, ei siis ruskistaa) ja sitten vasta lisätä ruokaan.

Mä keitän soijarouheen vähässä vedessä vähän niinkuin muhennokseksi, ja maustan aika vahvasti yrteillä ja esim kurkumalla. Mut ei sitä syö kuin ruokalusikallisen perunan päällä. Sämpylätaikinaan se sopii hyvin, puolisen desiä puolen litran taikinaan.

Itse liotin aina soijarouheen eka, sit vasta paistoin ja tein kastikkeen. Ihan ok:ta tuli kun vaan maustaa tarpeeksi. Soijasuikaleet keitetään aina eka esim. kasvisliemellä maustetussa vedessä ja sit paistetaan. Kyl mä tykkäsin. Nykyään en tosin ole enää kasvissyöjä, mut se ei johdu siitä etteikö soijajutut ois uponneet.

Meillä syödään soijarouhetta aika useinkin, suikaleet ja muut tuntuu niin pahalta ettei pysty. Emme jaksa keitellä/ paistella sitä rouhetta ennen muuhun ruokaan lisäämistä, vaan turvotamme kuumassa vedessä johon on lisätty pala kasvisliemikuutiota/currytahnaa/soijakastiketta tms. sitten pannulle muun ruoan kanssa. Sama käsittely ennen pyöryköiksi vääntämistä, mutta meillä kyllä käytetään muutenkin mausteita aika rennolla kädellä. Maustamaton soijarouhe nyt on just yhtä mahtavaa kuin maustamaton, rasvatta paistettu huono jauheliha. (mitä nyt pystyn muka muistelemaan sieltä 15 vuoden takaa)

Tofun marinoin yleensä öljy-soijakastike-hunaja-valkosipuli-chiliseoksella, sitten paistan. Savutofu on hyvää ihan vaan paistettuna.

Soijatuotteiden makuun pitää tottua, kyllä itsellänikin kesti vegeksi ryhtyessä ennenkuin alkoi uppoamaan, nyt maistuu hyvin.

Soijan perusmaku on tosiaan hyvin tympeä. Mä käytän sitä lähinnä _hyvin_ maustettuihin ruokiin (itämaisiin ruokiin tai vastaaviin). Yhdyn edellisiin siinä, että Jalotofu on hyvää tofua, muut maistuu paljon puisevammalta. Olen käyttänyt jonkin verran nyt quornia (ei käy vegaaneille) vähemmän maustettuihin ruokiin. Sen maku ei ole yhtä läpitunkeva.

Minä en ole koskaan tajunnut miksi sitä soijaa on pakko syödä, kun se on kaikkien mielestä pahaa ilmaa valtavaa vaivannäköä:O Minä teen välillä kasvisruokaa, mutta siihen tulee fetaa, muita juustoja tai kananmunaa antamaan proteiinia. Esim. kasvispihvit tai kasvislasagne ovat paljon paremman makuisia kun niihin ei änkeä mitään lihan korvikkeita. Lissit ja pavut eivät sovi minun vatsalleni, mutta onneksi en olekaan kasvissyöjä vaan syön myös lihaa ja kalaa.

Meillä syödään usein soijaa, en kyllä valmista sitä ohjeen mukaan vaan ruskistan sen rouheen ensin pannulla. Siihen sitten lisätään kasvislientä vähän kerrallaan. Mausteita kannattaa käyttää enemmän, kun vastaavasti esimerkiksi lihaan laittaisit. Itse laitan esim. sellaista savun makuista maustekastiketta, paljon sipulia, kuivattua paprikaa, soijakastiketta jne. ja tosiaan ihan viikottain tehdään ruokaa soijarouheesta.

Yhteistyössä