kasvissyöjä-äidit, mitä teette vauvan ruokavalion kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamupäivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aamupäivä

Jäsen
27.01.2008
50
0
6
Olen itse kala-kasvissyöjä, ja nyt vauva 6 kk on alkanut kiinteät ruoat. Pähkäilen kovasti alkaako antaa pojalle myös lihaa vai ei (kalaa aion antaa). Olen ostanut netistä kirjan vauvan kasvisruokavaliosta (baby & child vegetarian recipes /Carol Timperley) mutta mietin kuitenkin olisiko paras antaa myös luomu-lihaa mm. raudan saannin varmistamiseksi. Mies on kaikkiruokainen, mutta tähän asti meillä kotona syödään yhdessä kala-kasvis-linjalla. Ihan mielenkiinnosta kyselen mitä te muut olette tehneet?

Meilla ma olen kasvissyoja ja mies syo kaikkea mahdollista. Vauva on nyt 8kk ja oon antanut myos lihaa vaikka sen haju mua hiukan etookin. Aion kylla jatkaa tulevaisuudessakin samalla linjalla ja yrittaa suhtaustua mahdollisiman neutraalisti lapsen ja miehen lihan syomiseen, etten tuputtais omia mielipiteitani asioista. Saa lapsi sitten isompana itse paattaa mita haluaa, en ma halua paattaa nyt jo toisen puolesta etta hanesta tulee kasvissyoja. Ja kun lihasta kuitenkin saa niin paljon ravintoaineita joita pieni tarvitsee, niin senkin vuoksi.

Me ollaan miehen kanssa molemmat erikoisruokavaliolla, eli maitotuotteiden ja munien lisäksi vain kalaa ja siipikarjaa. Olemme kysyneet neuvolassa, ja lääkäriltä, ja sieltä on kehotettu syöttämään lasta ihan samoin kun mekin. Eli punaiselle lihalle/possulle ei ole mitään tarvetta, lapsi saa kuulemma kaiken tarpeellisen kun syödään usein kalaa ja kanaa, sekä kananmunaa (tärkeä!). Me emme siis ala ostamaan lihaa vain lapsen takia, sillä lukuisien tutkimusten punainen liha voi lapselle (kuten aikuisellekin) olla jopa haitaksi. Helistimen sivuilla oli vinkkejä siitä miten kasvisruokavaliota kannattaa toteuttaa lapsella, katsos:

http://www.helistin.fi/?page=9746491&id=7178117

Minun mielestä teidän kannattaa tehdä ihan niinkun teistä parhaalta tuntuu, vähintäänkin lakto-ovo-vegetaristisella ruokavaliolla pieni lapsi saa kyllä tarpeeksi ravintoaineita kun vaan noudatat ohjeita. :)

Itse syön kasvis-kala ruokaa ja mieheni kaikkea. Molemmat lapsemme , reilu 2v ja 10kk syövät lihaa. Alusta asti oli mielestäni täysin selvää, että lapset tulevat syömään lihaa. Mielestäni jokainen saa itse päättää aikanaan mitä syö, en todellakaan halua tehdä sitä päätöstä lasteni puolesta.
Toki tarjoan heille paljon kasvis-kalaruokaa, mutta selvästikin liha on molempien mieleen.
Aluksi oli outoa käsitellä lihaa ja edelleenkään en kaikkeen lihaan voi/halua koskea. Myös maustaminen on välillä vaikeaa, mutta senkin oppii ajan kanssa.
Jokainen toki tyylillään!

Yhteistyössä