Alkuperäinen kirjoittaja äiskä minäkin;30365279:
Apua miten jyrkkiä mielipiteitä...ajattelin, että nykyään oltaisiin jo ymmärtäväisempiä erilaisia ihmisiä kohtaan. En tod. uskalla mennä sanomaan opelle, en oikeastaan edes tajunnut, että noon moni on noin jyrkkä. Ei ole muuten vähemmistöillä helppoa tässä maassa, näköjään riittää Justiinoita, jotka jysäytyää kalan kuin kalan
Mulla ei ole mitään ongelmaa kasvissyöjiä vastaan. He saavat syödä ihan kuinka haluavat, kuten myös minä, joka pyrin syömään mahdollisimman lähellä ja mahdollisimman puhtaasti tuotettua ruokaa. Jos vieraakseni tulee kasvissyöjä, minulle on itsestäänselvyys tarjota hänelle kasvisruokaa, jota muutenkin syön itsekin paljon, vaikka liha ruokavaliooni kuuluukin. Juuri järjestin kälylleni juhlat perustuen pelkästään raakaravintoon, hän kun noudattaa raakaruokavaliota.
Kotitaloustuntien päätarkoitus ei kuitenkaan ole valmistaa jokaiselle maittava kaikkien tarpeet huomioon ottava ateria, vaan päästää usein täysin avuttomat koululaiset tekemään itse ruokaa. Usein kun ihan perusasiatkin on sille seiskaluokkaiselle uppo-outoja, jos kotona ei ole opetettu tai kannustettu kokeilemaan. Mikäli kokee, että jonkin ruoka-aineen käsittely on oman etiikan vastaista, asia on varmasti neuvoteltavissa opettajan kanssa. Kalalle allerginen tekee jotain muuta, kuin sitä kalaruokaa (salaatin, perunamuusin, jälkkärin tms.) ja on syömättä kala-osuutta. Miksei kasvissyöjä voi tehdä samoin, mikäli kokee asian itselleen vaikeaksi? Kuitenkin näistä asioista täytyy sopia. Se ei käy että tunnin alussa ilmoitetaan, ettei suostu paistamaan jauhelihaa, vaan asia täytyy sopia huoltajan ja opettajan välillä. Muslimiystäväni ei osallistunut kotitaloustunnille, mikäli aiheena oli porsaanliha, vaan teki kotona korvaavan ruokalajin perheelleen. Oletko kysynyt opettajalta, onko mahdollista korvata liha-osuus itsenäisillä kotitehtävillä tai keskittyä sitten aina tunnilla lisukkeiden valmistamiseen. Itse kuitenkin muistelen, että kaikilla tunneilla ei todellakaan ollut edes mitään lihaa tarjolla, kyllä sitä kasvisruokaakin ainakin ennen tehtiin jopa aika usein.