kasvisruoka ja kestovaipat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nemi84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nemi84

Uusi jäsen
23.02.2008
28
0
1
ihan mielenkiinnolla kyselen teiltä äideiltä ketkä syöttävät vain kasvisruokaa lapselleen..en mitenkään arvostele sitä tyyliä.vaan haluisin vaan tietää,että miten lapsi saa varmasti kaikki vitamiinit.esim:kun aikuiset ovat kasvisruokailioita,niin heilähän on sitten vitamiinipurkit lisäksi.vai olenko väärässä.miten lapsen paino ja pituus?meneekö niin sanotusti käyrillä?siis tiedän että periaatteessa jokaisella lapsella on oma käyrä.ja sitten vielä kysymys äideille ketkä antavat pelkkää kasvisruokaa:niin miksi?

ja sitten nämä kestovaipat.onko niiden käyttö vaivatonta..itse en ole lapselleni pitänyt kestovaippoja,vaan noita kerta.olivat niin helpot.kun sitä pyykkiäkin tulee lapsi perheessä,niinkuin kaikki tietävät.miten nämä kestovaipat pestään.olen lukennut jostain että ne ensin likoo ämpärissä,jonki aikaa.perheen lisäystä on jossain vaiheessa tulossa lisään,ja nämä kestovaipat jotenki kiinnostaa.tosin miestäni ei.hehe..minkä hintasia nämä ovat.itse en osaa ommella ollenkaan.. :| ,ja kestovaipat ovat kivan värisiä.mitä olen kattellut.

mutta tässä taisi olla tämän aiheen kysymykset =) vastailkaa ja pistäkää omia mielipiteitä ja kokemuksia. aurinkoista päivän jatkoa :hug:

Ensiksi itse olen ollut kasvissyöjä kohta 20 vuotta. Todella harvoin mun ruokavaliooni kuuluu vitamiinipillerit. Vitamiinit saan monipuolisesta ruuasta.
Meillä lapset ovat kasvaneet hyvin kasvisruualla. Tyttö on jopa pyöreä. Painaa siis noin 22 kiloa ja pituutta on noin 106cm. Ikää muutaman kuukauden päästä 4 vuotta. Poika on juuri täyttänyt 2 vuotta. Painaa 12 kiloa ja on 90 senttiä pitkä. Hoikka, jäntevä ikiliikkujapoika joka syö hyvin. Lapsemme ovat olleet aina pitkiä ja kasvaneet tasaisesti käyrillään. Kumpikaan ei ole saanut muuta vitamiinia kun devitolia elämänsä aikana.
Olemme lakto-ovo-vegetaristeja. Meillä ruokvalioon kuuluu maitotuotteita, kananmunia, soijaa, linssejä, papuja, siemeniä, pähkinöitä, viljatuotteita, kasviksia jne. Ruoka on varmasti monipuolisempaa kun monessa sekasyöjätaloudessa. Juuri hiljattain kävin DIPPissä vauvamme kanssa ja annoin sinne täyttämäni ruokapäiväkirjan raskausajalta. Hoitaja totesi siihen että syön runsaasti kasviksia mikä kuulemma on aika harvinaista niissä ruokapäiväkirjoissa. Sekasyöjillä ruoka siis saattaa painottua enemmän liharuokiin.
Kasvissyönti on meillä elämäntapavalinta. Sekasyöjillä ruokavalio lieneen vain tapa, vai monellako se on harkittu valinta joka perustuu elämänkatsomuksellisiin asioihin? Siksi minusta tuo usein kuultu kysymys "miksi olet kasvisyöjä" on jotenkin tarpeeton. Vastaavastihan silloin täytyisi kysyä kaikilta muilta miksi syöt lihaa?

Kestovaipat ovat olleet meille luonnollinen valinta. Kestoja on moneen lähtöön, jos haluaa kaikkein vaivattomimmat niin silloin suosittelen all-in-one vaippoja. Meillä on ollut ja on käytössä harsoja, taskuja, all-in-one vaippoja, sisävaippoja, erilaisia imuja, muovikuoria ja villahousuja.
Nykyisin kun meillä on 2 kestopeppua laitamme likaset vaipat suoraan koneeseen tai sellaisenaan ämpäriin. Hajuhaittoja ei juuri synny. Esikoisen aikaan laitoimme vaipat etikkaiseen kylmään veteen ja kansi päälle. Mutta siitä säilöntämenetelmästä tuli välillä hajuhaittoja.
Käytettyjä kestoja saa ostettua halvimmillaan eurolla tai kahdella ja toki voi maksaa yli kympinkin jos vaan niin tahtoo. Eli hintahaitari on valtava. Samoin uusien kanssa. Meidän vaipat on joko saatuja, kirppareilta ja huutiksesta halvalla bongattuja. Tai ostettu uutena. Paljon olen toki itsekin ommellut ja kutonut.
Jos kestot alkaa kiinnostaa niin suosittelen seuraamaan milloin nettikaupoissa on poistoeriä tai tarjousvaippoja. Itse aina välillä googletan vaippatarjouksia. Samoin seuraan nettikirppiksiä jos vaikka tekisi löytöjä. Tavallisilta kirppareiltakin välillä löytää halvalla kestoja.

Aurinkoista päivää sinne myös. Nyt poistun valmistelemaan lapsiamme ulos =)

Kyllä luulis vitamiiniannosten täyttyvän kasvisten avulla kohtalaisen hyvin. Eikö se oo lähinnä proteiinit ja valkuaiset, kalsium yms. mitkä saattaa olla puutteelliset. Varmasti perhe jossa syödään vaan kasvisruokaa pitää huolen että kasvavalle lapselle ravinnollisesti tärkeet tarpeet tulee tyydytettyä. Yhtä hyvin ellei paremminkin kuin lihaperheissä. Ja kyllä kasvisruoallakin saa itsensä uhkeaan ulkomuotoon. Riittää että hiilarit ja rasvat on kohillaan ja liikunta nollissa =)

Itse kanssa ajattelin tosta kestovaippailusta että olis kiva käyttää niitä. Jotenki sitä vaan sitte rupes käyttää kerttiksiä kun ne on mukamas niin helpot. :ashamed: Ja ei tarvii hätäillä pyykin määrää. Käsittääkseni ne, jotaka kestoilee, kokee sen ihan helppona. Varmaan siis vaatii ensin totuttelua ja sen että rutiinisti pyörii homma. Hattua nostan niille jotka jaksaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja joanna1984:
ja sitten nämä kestovaipat.onko niiden käyttö vaivatonta..itse en ole lapselleni pitänyt kestovaippoja,vaan noita kerta.olivat niin helpot.kun sitä pyykkiäkin tulee lapsi perheessä,niinkuin kaikki tietävät.miten nämä kestovaipat pestään.olen lukennut jostain että ne ensin likoo ämpärissä,jonki aikaa.perheen lisäystä on jossain vaiheessa tulossa lisään,ja nämä kestovaipat jotenki kiinnostaa.tosin miestäni ei.hehe..minkä hintasia nämä ovat.itse en osaa ommella ollenkaan.. :| ,ja kestovaipat ovat kivan värisiä.mitä olen kattellut.

Kestovaipa on oikeen helppojakin ja voi olla hankaliakin, riippuu mitä käyttää. Mä suosittelen tosi lämpimästi Fuzzi Bunz taskuja, sun ei tarttee kun pesuun ottaa imu sisältä pois ja kuivamisen jälkeen takas ja muuta ei tarttee. Meillä on täyskestoiltu nyt 10kk ja Fuzzit on ollut öitäkin ja ei oo tullu ohivuotoja ja kakat on kaikki pysyny niissä.

www.kestovaippainfo.f löytyy lisää.
Ja tosiaan aivan ihania värejä ja materiaaleja löytyy. Ja jos vauva on herkkäihoinen, löytyy todella hyviä ratkaisuja silloinkin, kun tuntuu epätoivoiselta. Missään ämpärissä ei lilluteta vaippoja, meillä ei oo ollu mitään tarvetta, ilmavasti vaan pesuja oottelee ja kakat huuhdella hyvin pois vaipoista käytön jäliltä. Pesuväli 2-3vrk ja voi pestä muun pyykin seassa , meillä pyörii useimmiten pyyhkeet samalla. Kun ostat käytettyinä ja myyt sitten eteenpäin käytön jälkeen, säästät pitkän pennin. Ja kun ostat kokeiluun vaippoja, osta ne käytettyinä ja yksittäin, ei tule tappioo, jos vaippa ei sovi. Mä mokasin ja ostin yli 10 taskua, joihin vauva ei lihonu koskaan tarpeeksi, mutta onneks oon saanu myytyä pois ilman suurta tappioo.

Jos asut pk-seudulla, 2.3 on Kaapelitehtaalla hulinat (ja koira näyttely samalla), kannattaa lähtee kattomaan ja on noita ympäri suomee. Tuolta infosta löytyy lisää niistä. Katominenhan ei maksa mitään vaivaa, kuin mennä paikalle :)

Yhteistyössä