Kasvispiirakan ohjetta kaipailen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Googletapa tämmönen KOSKENLASKIJA-KASVISPIIRAKKA (jätä täytteestä selleri pois, ettet sitten ihan älysti rakasta sen makua). Mut on TOSI hyvä. Itse laitoin savuporo-koskenlaskijaa :p Tosin sillon se ei enää ole kasvispiirakka :laugh:

Joo, mä googletin kuitenkin...ja löysin itse sellasen missä oli kans viherpippuri-sulatejuustoa. Mutta kyselen silti vielä, jos joltain löytyy joku huikean bueno ohje?

porkkanasosetaikina + kasvistäyte

Pohja
3 porkkanaa keitettynä ja soseutettuna (soseena noin 3/4 dl)
75 g voita tai margariinia
2 dl jauhoja vehnä-/ja tai graham-
1 tl leivinjauhetta
Taputtele taikina jauhoitetuilla sormilla piirakkavuoan phjalle ja reunoille.
Taikina on aika löysää - kuuluu olla.

Täytteeksi kuullotat vaikka sipulia, porkkanaraastetta, valkosipulia, paprikaa. Kiehuta pieniä parsakaalipaloja.
Sekoita smetanaa tai kermaviiliä kananmunan kanssa (1 muna per 1 dl maitotuotetta)
Raasta 150-200 g vahvanmakuista juustoa.
Kaikki täyteen aineet sekaisin ja piirakkavuokaan
Kypsennä 200 asteessa noin 40-50 minuuttia uunin alaosassa

LINDAN ILLANISTUJAISPIIRAKKA

(1 uunipannullinen)
Ainekset:
Lindan illanistujaispiirakka

Iso reseptikuva
Pohja:
3 dl pikakaurahiutaleita
3 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
3/4 dl öljyä
2 kananmunaa
3 dl vettä
Täyte:
1 rs (200 g) herkkusieniä (tuoreita)
1 dl Pirkka-sipulikuutioita (pakaste)
1 rkl öljyä
1 tl suolaa
ripaus mustapippuria
2 tl Provencen yrttisekoitusta
150 g saunapalvikinkkua viipaleina
1 (n. 250 g) kesäkurpitsa
1 rs (250 g) kirsikkatomaatteja tai tavallisia tomaatteja
2 tlk (à 2 dl) kevytkermaa
3 kananmunaa
1 ps (150 g) emmental-mozzarellajuustoraastetta

1. Valmista täyte. Puhdista ja viipaloi herkkusienet. Ruskista ne sipulikuutioiden kanssa öljyssä paistinpannussa. Mausta suolalla, mustapippurilla ja yrttisekoituksella.

2. Suikaloi kinkku, viipaloi kesäkurpitsa noin 5 mm:n paksuisiksi viipaleiksi ja halkaise kirsikkatomaatit tai lohko tavalliset tomaatit.Sekoita keskenään kerma, munat ja puolet juustoraasteesta.

3. Sekoita pohjataikinaa varten kulhossa kaurahiutaleet, vehnäjauhot, leivinjauhe ja suola. Lisää joukkoon nopeasti sekoittaen öljy, munat ja vesi. Sekoita taikina juuri ja juuri sekaisin - se saa olla hyvin löysää. Kaada taikinaleivinpaperilla vuorattuun reunalliseen uunipannuun ja levitä tasaiseksi.

4. Levitä taikina päälle herkkusieni-sipuliseos, kinkkusuikaleet, kesäkurpitsaviipaleet ja tomaatit. Kaada päälle kermaseos. Peitä pinta lopulla juustoraasteella.

5. Paista piirakkaa 225-asteisen uunin alimmalla tasolla noin 30 minuuttia. Tarjoa piirakka raikkaan salaatin kanssa.

Hiiva pohja, siis ikään kuin pizzapohjaa tekisit itse. Sit vaan sipulirenkaita, fetajuustoa, paprikaa, vaikka sieniä, purjoa, mitä nyt haluat. Ranskankermasta sitten munamaito päälle.

Yhteistyössä