Kasvatusneuvoja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissään

Vieras
Onko kellään vinkkejä lasten tavoille opettamiseen??
Eli minulla on 4-vuotias tyttö, joka käyttäytyy kyllä suhteellisen mallikkaasti kotioloissa (mitä nyt joskus raivareita...) mutta kun kylään mennään tai meille tulee joku, niin mukula on ihan mahdoton! Koheltaa, tappelee muiden lasten kanssa, rohmuaa kahvipöydässä ynm. Olen tuhannen kertaa kieltänyt ja opastanut miten kuuluu kauniisti käyttäytyä, mutta mikaan ei tunnu menevän perille. Eikä vieraiden aikana kehtaa kovasti huutaakkaan...

Mä en myöskään uskaltanut ennen vieraiden nähden huutaa, tai no oikeastaan totuttelemista oli jopa kotioloissa desibelin korottaminen (nykyään desibelejä lähtee vähän liikaakin :whistle: ). Mutta huomasin taannoin, että poika tais käyttää hyväkseen kun olin niin nynny komentamaan muiden läsnä ollessa. ja onhan se myöskin niin, että lapset riehaantuu kaveriseurassa shouvaamaan ;)

Ikävä tilanne. Jos lapsi on jo nelivuotias hän tosiaan taitaa tietää, että tuollainen käytös ei ole sopivaa. Olette varmaan jo kokeilleetkin, mutta jos lapsen kanssa keskustelisi tuosta riehumisesta ja sopisitte, jonkin "rangaistuksen" yhdessä. Lapsi tietäisi, että ei ole kivaa jälkeenpäin jos on käyttäytynyt huonosti.. Itse veisin lapsen eri huoneeseen (tai vaikka ulos) kanssani riehumistilanteesta ja sovittaisiin, että kun palataan takaisin ei enää käyttäydytä noin! :kieh: Kyllä vieraat, niin aikuiset kuin lapsetkin, ymmärtävät tuollaisesta tilanteesta poistumisen vamasti! Lapsellekin saattaa olla "kova paikka" kun huomaa että hänen käytökseensä puututaan vielä toisten edessä ;) Huutaminen ei ehkä ole paras keino tilanteessa kun lapsi riehuu ja on ylivilkkaalla päällä...

Yhteistyössä