kasvatuksen puuttuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti itsekin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti itsekin

Vieras
En ymmärrä EN! Miksi ihmiset eivät kasvata lapsiaan. Toistuvasti leikkikentillä lapset ottavat toisten lasten kädestä tavaraa, lyövät, tönivät, potkivat ja nimittelevät, eivätkä vanhemmat sano lapsilleen yhtään mitään. En ole koskaan kuullut, että aikuinen komentaisi lastaan. Kyllähän lasta on opetettava mikä on oikein ja väärin. Joskus tuntuu, etteivät vanhemmat edes huomaa, että oma lapsi tekee kiusaa toiselle, mutta kun omaa lasta sitten joku kiusaa niin kyllä silloin sanotaan. Alkaa jo tuntumaan, että narsistit kasvattavat narsisteja. Olen todella hämmästynyt.

Silti nämä nykyajan kasvatusfraasit ovat yleisessä tiedossa, esim. rajoja ja rakkautta lapselle. Mutta ihmiset eivät vain näe omaa napaansa pidemmälle tänä päivänä.

Juu vähän liiaksi asti niitä riittää. Tiedostetaan että oma lapsi tekee väärin, mutta ei jakseta/viitsiä/haluta puuttua asiaan koska "ei se meidän matti kuitenkaan usko vaikka sitä sata kertaa kieltäisi" |O

Tiedän tunteen siis.

Siis tänäänkin yksi lapsi terrorisoi meillä ihan julmetusti ja äiti vaan hihitti. Mulle ei tulisi mieleenikään antaa oman lapseni kiusata muita lapsia, rikkoa vieraiden leluja ym. vaikka kuinka olisin väsynyt ja uhmassa. Mua niin ärsyttää!!

Vanhemmat jotka eivät aseta rajoja lapsilleen, kaivavat vain omaa kuoppaansa. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää... Mitä se on murkkuikäisenä kun nyt jo uhmikset hyppii vanhempien nenille. Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis tänäänkin yksi lapsi terrorisoi meillä ihan julmetusti ja äiti vaan hihitti. Mulle ei tulisi mieleenikään antaa oman lapseni kiusata muita lapsia, rikkoa vieraiden leluja ym. vaikka kuinka olisin väsynyt ja uhmassa. Mua niin ärsyttää!!

Joissakin paikoissa oon huomannut, että äidit ei edes katso, saati että hihittäisivät... :xmas: lapset tekee keskenään mitä haluavat, isoimmat mittelevät kuka saa minkäkin lelun ja kuka joutuu leikistä ulos, pienimmät tipahtelevat ja kompastelevat ympäriinsä...
Aina perhekerhosta lähtiessä tunnen olleeni ihan väärässä paikassa. Lasten vuoksi siellä kuitenkin käyn silloin tällöin. Vaikkakin aika vähän hekään siellä seuraa saavat...

Haluaisin kuulla sellaisten äitien kokemuksia asiaan, jotka eivät välitä komentaa lapsiaan kun lapset tekevät tuhmuuksia, miksi? Ajattelevatko he, että lapset oppivat helpommin puolustamaan itseään tai jotain.

Meillä kyllä lähipuistossa vanhemmat pitävät hyvin huolta lapsista ja komentavat aina tarvittaessa. Mutta sitten nämä avoimet kerhot, niissä vanhemmat hörppivät kahvia ja vain pieni osa äideistä valvoo lapsiaan. Itselleni kerhopäivät on välillä tuskaa, onneksi nyt on kerhoissakin kesäloma. B)

Tuttua täälläkin... Lisäks minuu jurppii ihan äärettömästi se et jos meillä hiekkalelut puistossa mukana ni niitä tullaan ottamaan ihan noin vaan kysymättä... |O Ei ole meille mikään ongelma lainata leluja muille JOS kysytään eka, en miekään anna jätkän ottaa muitten leluja jos ei ensin lupaa kysy...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Haluaisin kuulla sellaisten äitien kokemuksia asiaan, jotka eivät välitä komentaa lapsiaan kun lapset tekevät tuhmuuksia, miksi? Ajattelevatko he, että lapset oppivat helpommin puolustamaan itseään tai jotain.

Juu tulisivat vaan linjoille niin saataisiin kysyä heidän kasvatusperiaatteitaan..

mäkin kävin aikoinaan sellaisessa avoimessa äiti-lapsi kerhossa ja kyllä oli vaan pahamieli, kun tuntui että yksin sai lasten juttuja selvitellä ja muut istuu juomassa ja syömässä keksiä :-/
Vilkashan mun lapsi oli, mutta ei se ihan yksin kaikkee aiheuttanut.

Juu eräskin sanoi ihan pokkana, et heidän lapsi on todella kiltti ja hän on erittäin hyvin onnistunut kasvattajana ja osaa komentaa tarvittaessa. Toistuvasti sama lapsi oli aivan mahdoton, yritti lyödä muita lapsia, töni ja puski päällänsä ja rikkoi ja heitteli leluja. Mä kuuntelin naama punaisena tämän äidin juttuja. Tämmöistä kasvatusta ja asennetta olen tavannut nyt todella paljon.

yksi tapaus oli oikea onni onnettomuudessa.

tyttö oli melko justiina ja sai vapaasti töniä muita tieltään. Vanhemmat alkoivat puuttumaan tilanteeseen vasta, kun saivat toisen lapsen ja tämä prinsessa töni sitäkin. Tajusivat sitten, että ei kiva juttu.

Yks kaveri sano kerran hyvin kun manasimme erästä lasta joka AINA tönii, vetää tukasta, lyö yms. meidän lasta, että joka kerta kun se kersa lyö teidän tyttöä ni mätkäse sinä sen isää tai äitiä. En ole toteuttanut vaikka mieli kieltämättä välillä tekis... Esikoinen täyttää syksyllä viis ja tää sama likka on sitä kiusannu siitä 1-vuotiaasta alkaen... |O

Ja aina kuulee niitä selityksiä että meidän tytön pitäis oppia pitämään vähän puoliaan jne. Niiden tytön "leikki" on kuulemma aina vähän tommosta tukasta vetelyä ja läpsimistä!! Aijaa |O

Juu sen eilisen lapsen äiti sanoin meille, että meidänkin pojalta saa sitten viedä kaikki lelut kädestä. Mua vaan niin jurppi, et meidän lapsen piti sitten alkaa käyttäytymään kuten heidän lapsen, jotta heidän lapsen käyttäytyminen oli oikeutettua. Ja kun meidän lapsemme on paljon nuorempi kuin heidän lapsensa eikä edes osaa viedä lelua kädestä.

Tein tämän aloituksen, koska on minusta niin yleinen ilmiö.

vaikka komenna ja kielln tekemästä asioita jotka on kielletyjä, kuen pesutuvan ikkunoista hyppiminenn , vesipyssyillä yleisissä tiloissa leikkiminen jne. olen myös selittänyt että miksi niin ei saa tehdä, mutta ei mee jakeluun. ja poja tion kuitenkin iältään 11-14v, oten tuo ikäisten PITÄISI jo tietää

No minä kyllä sanon ihan suoraan toiselle vanhemmalle, että komennappas mukulaasi, ei täällä sovi noin käyttäytyä, tai sitten voitte lähteä muualle, ja kyllä on yleensä tehonnut :whistle:

Jeps, tämä "vapaa kasvatus" on mennyt niin liiallisuuksiin kuin mahdollista. Eilen nappasin syliin parkkipaikalta yhden arviolta 2-3v. lapsen joka juoksi suoraan auton takaa toisen auton eteen (tai olisi juossut jos en olisi hyökännyt pysäyttämään lasta). Äitinsä ei tehnyt/sanonut yhtään mitään, tuhahti vain. Edes kiitosta en saanut. Sitten samaiset äidit märisee kun nykynuoriso on niiiiin kiittämätöntä. Niille lapsille kun opetetaan ne käytöstavat aikaisin, ei sitten murrosiässä. Kasvatus kun olisi aloitettava ihan pienestä, mutta moni tuntuu luulevan ettei tuollainen 1,5v vielä mitään tajua. Just sillonhan niitä ohjeita on toistettava jotta ne uppoaa selkärankaan! Itse opetan omalle pojalleni ne vanhan ajan hyvät käytöstavat "naiset ensin, hattu pois sisälle mentäessä, vanhempia ihmisiä teititellään, sanotaan kiitos, anteeksi, ei satuteta toisia, kysytään lupa leluun" yms. ja kyllä sitä tulosta on havaittavissa nyt kun lapsi 3v. Hatunnosto kaikille äideille jotka uskaltavat myös olla niitä Äitejä isolla Ä:llä ja asettavat lapsilleen rajat jotta lapset voivat tuntea olonsa turvalliseksi ja rakastetuksi!

Yhteistyössä