Kasvattaja otti meiltä (sijoitus-) koiran pois, kun emme hoitaneet sen turkkia

  • Viestiketjun aloittaja Not fair
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
Höh. Kannattaa ostaa oma koira, jonka karvaa saa leikellä ihan miten tykkää ja päälle voi pukea vaikka millaisen villapaidan.

Meillä on villakoira ja koska me ei kauheesti sen turkkia jakseta harjailla ja se on tosi helposti takkuuntuva, niin kesäisin sillä on ihan lyhyt turkki. Voin vaan kuvitella, miten kauhean tuntuinen paksu turkki eläimellä on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Karstasimme turkkia, pesimme n.10-14pv välein koiran, föönasimme(turbokuivaimella). Hoidin siis niin hyvin kuin osasin. Eikä koira näyttänyt kärsivän missään vaiheessa kun turkki pääsi välillä takkuuntumaan. Kaipa koira sen näyttäisi edes jollain tavalla, mikäli sitä takut häiritsisivät.
no hyvin oot kyl min mielestä hoitanu.
 
Jos koiran turkissa on ollut takkuja niin silloin sitä ei ole hoidettu asianmukaisella tavalla. Olen itse trimmannut koiria joilla on ollut esim kainaloissa niin hirveät takut että varmasti vaikuttaa koiran liikkumiseen ja sitä myöten koko kropan toimintaan.

Kasvattaja on tehnyt sen virheen että on sijoittanut koiran perheeseen jolla ei taida olla kovin paljon kokemusta koirista, saatika turkkiroduista.

Allergiaperheeseen ei kannata ottaa minkään rotuista koiraa, sama suru on edessä kun lapset saavat oireita ja koirasta joutuu luopumaan.

Minulla itselläni on neljäs sijoituskoira menossa, yhden olen itse palauttanut kasvattajalle koska se ei ollut tarpeeksi hyvä jotta olisin aloittanut oman kasvatustyön juuri sillä yksilöllä, ja siitä ei edes ollut harrastuskoiraksi.
 
aply
Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Oliko teillä joku sopimus, että juuri turkkia tulee hoitaa niin ja niin? Oliko siis papereihin ihan erikseen kirjattu tämä kohta?

Soita kennelliitolle ja kysy onko tuollainen jopa laitonta? Musta sijoituskoiraa ei saa ottaa pois, ellei selkäesti "pennutus"/jalostuskäyttö vaaraannu. Se, että turkkia ei ole just niin hoidettu kuin kasvattaja haluaisi, ei oikeuta tuohon ellei koiran terveys ole vaaraantunut.

Älä jätä asiaa tähän. Ei kasvattaja tuollain saa sijoituskoiraa ottaa!
No itseasiassa sijoitussopmuksissa on mainittu yleensä (kennelliiton sopparissa) että turkki on hoidettava kasvattajan neuvojen ja ohjeiden mukaan. Lisäksi sijoituskoiran pitämisessä on kyse paljon muustakin kuin vain ettei "pennutus vaaraannu", kyllähän sijoituskoiraa halutaan käyttää näyttelyissä, mitä järkeä sitä muuten on edes pennuttaa, ellei sitten ole joku pentutehtailija joka ei välitä rodun jalostuksesta. Jalostukseen kuuluu olennaisesti näyttelyssä käynti, ja jos turkki on pilalla, niin tämähän ei onnistu. Tai ainakin menestys on todella huono...

Eli turkki on hoidettava juuri niin kuin kasvattaja vaatii/haluaa. Jos koiran terveys vaarantuu niin siinä aletaan puhua enemmän jo syytteistä kuin vain sijoitussopimuksen purkamisesta, ainakin jos minun koirasta olisi kyse!
 
aply
Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Alkuperäinen kirjoittaja sijoittaja:
Moni tuntuu kuvitelevan, että sijoituskoira = ilmainen koira, ilman velvollisuuksia.

Vielä useampi kasvattaja luulee, että sijoituskoti=jalostuskoirale ilmaiset näyttelyt, ilmaiset kyydit ja ilmainen hoito myös sairauksissa.
Ja kasvataja maksaa koiran normaalit eläinlääkärikulut ja näyttelymatkat ja ilmoittautumiset :) Otapas asioista selvää
 
En lukenu ku muutaman kommentin, mut sympatiat ap.lle Koiramaailman kiihkoilijat on syvältä. Itseki oon kokenu sen. :hug: Joo en ala paasaamaan tästä sen enempää. Suosin sekarotusia vahinkoja.

Ja sen verran sanon että tietenki koira täytyy hoitaa jne. Mut joskus kyllä lyö ylikin jotkut asiat.... Ihan niinku yleensäki kun kiihkoillaan jostain asiasta.
 
aply
Alkuperäinen kirjoittaja tässä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Et kai sä oikeasti ole niin pölö että luulet, ettei sijotussopimuksia ole kun yksi ja ainokainen valmis pohja? Ettei mitään muuta ole voitu sopia? Ja että on olemassa yksi pyhä "sopimuspaperi", josta voi lukea säännöt kaikkiin mahdollisiin sijoituksen ehdoista tehtyihin sopimuksiin kaikkia maailman sijoituksia koskien?
Vastataanpa siis yhtäasiallisesti kuin sinä:

Etkö sinä pöljä tiedä, että myös sijoituksissa on laki takana? Se, että rustaat vaikka mitä tekstejä sopimuspaperiin, voit pyyhkiä *erseesi sillä, jos se ei ole lain edessä pätevä.

Sopimuspaperi hä:n tekemä:
Koiran sijoituskoti opettaa koiralle tikapuihin kiipeämisen puuhun 1vuoteen ikään mennessä, jos ei onnistu joutuu luopumaan koirasta ja maksamaan vieläs sopimussakkoa 200e...

Olet sää varsinaisen pönttö!
No näytäppäs meille pöntöille sellanen LAKI, joka on takana siinä ettei lemmikin hoidosta tai sijoituksesta voida tehdä kuin tietynsisältöinen sopimusteksti. Laitatko ihan linkin siihen lakiin, joka vaikkapa kieltää sen ettei koiran asianmukaista turkinhoitoa tai muutan näyttelykuntoisena pitämistä saa asettaa sijoituksen ehdoksi. Kiitos, oi suuri viisas sijoitustietäjä.
olisko kennelliiton sopimus mitään?

http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/3B4F1960-B368-44F7-9C38-AC2E58CBF8C0/0/skl_sopimussijoituksesta.pdf
Siis mistä näitä pönttöjä sikiää? Kennelliiton soppari on ehdotus! Sinne voi itse lisätä kohtia tai poistaa jos haluaa, nii kauan kuin ehdot ovat kohtuulliset. Eli jos vaatii että koira oppii kiipeemään tikapuita, niin se ei käräjillä päde, mutta jos laittaa että turkin oltava näyttelykunnossa, niin se pätee! Tuota valmista pohjaa voi soveltaa, se ei ole laki! Voi tsiisus sentään....
 
aply
Mä paasaan täällä yksinään, mut mullakin käy esim. villakoiria trimmattavana joiden omistajat kertoo puhelimessa että juu on takuton ja säännöllisesti hoidettu turkki. Sit kun koira tulee niin kainaloissa takut, korvien molemmin puolin takut, ja isoja huopautumia pitkin kroppaa päältä harjatun karvan alla "piilossa", sit vielä järkytytään kun sanoo että tää pitää kuule vetää kaljuks. Mutta siis nääkin omistajat ihan oikeasti luulee että heidän koiransa turkki on hyvin hoidettu... Joo nyt mä poistun... Mullakin muuten on turkkirotu sijoituksessa tälläkin hetkellä....
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Karstasimme turkkia, pesimme n.10-14pv välein koiran, föönasimme(turbokuivaimella). Hoidin siis niin hyvin kuin osasin. Eikä koira näyttänyt kärsivän missään vaiheessa kun turkki pääsi välillä takkuuntumaan. Kaipa koira sen näyttäisi edes jollain tavalla, mikäli sitä takut häiritsisivät.
Millä tavalla sinun olisi pitänyt hoitaa turkkia, jotta takkuja ei olisi tullut? Oliko takkujen estäminen jotenkin erityisen vaikea tehtävä, vai eikö teillä vain ollut siitä kokemusta? Ettekö kysyneet omistajalta välillä neuvoja takkujen estämiseksi?

Enempää asiaan perehtymättä takut kuulostavat siltä, että koiran turkkia ei ole asianmukaisesti hoidettu. Tai en minä ainakaan hyväksyisi sitä hyväksi hoidoksi, että koira on takkuinen.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Mä paasaan täällä yksinään, mut mullakin käy esim. villakoiria trimmattavana joiden omistajat kertoo puhelimessa että juu on takuton ja säännöllisesti hoidettu turkki. Sit kun koira tulee niin kainaloissa takut, korvien molemmin puolin takut, ja isoja huopautumia pitkin kroppaa päältä harjatun karvan alla "piilossa", sit vielä järkytytään kun sanoo että tää pitää kuule vetää kaljuks. Mutta siis nääkin omistajat ihan oikeasti luulee että heidän koiransa turkki on hyvin hoidettu... Joo nyt mä poistun... Mullakin muuten on turkkirotu sijoituksessa tälläkin hetkellä....
No mikesi noitten turrien karvaa voi sit pitää lyhyenä aina, koska mun mielestä villakoiran turkki voi olla todi helposti takkuuntuva. meillä ainakin on. no, onneksi se on oma, eikä sen tarvitse edustaa missään ulkonäöllään, vaan voi pitää mukavan lyhyttä karvaa.
 
tässä
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Alkuperäinen kirjoittaja tässä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Et kai sä oikeasti ole niin pölö että luulet, ettei sijotussopimuksia ole kun yksi ja ainokainen valmis pohja? Ettei mitään muuta ole voitu sopia? Ja että on olemassa yksi pyhä "sopimuspaperi", josta voi lukea säännöt kaikkiin mahdollisiin sijoituksen ehdoista tehtyihin sopimuksiin kaikkia maailman sijoituksia koskien?
Vastataanpa siis yhtäasiallisesti kuin sinä:

Etkö sinä pöljä tiedä, että myös sijoituksissa on laki takana? Se, että rustaat vaikka mitä tekstejä sopimuspaperiin, voit pyyhkiä *erseesi sillä, jos se ei ole lain edessä pätevä.

Sopimuspaperi hä:n tekemä:
Koiran sijoituskoti opettaa koiralle tikapuihin kiipeämisen puuhun 1vuoteen ikään mennessä, jos ei onnistu joutuu luopumaan koirasta ja maksamaan vieläs sopimussakkoa 200e...

Olet sää varsinaisen pönttö!
No näytäppäs meille pöntöille sellanen LAKI, joka on takana siinä ettei lemmikin hoidosta tai sijoituksesta voida tehdä kuin tietynsisältöinen sopimusteksti. Laitatko ihan linkin siihen lakiin, joka vaikkapa kieltää sen ettei koiran asianmukaista turkinhoitoa tai muutan näyttelykuntoisena pitämistä saa asettaa sijoituksen ehdoksi. Kiitos, oi suuri viisas sijoitustietäjä.
olisko kennelliiton sopimus mitään?

http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/3B4F1960-B368-44F7-9C38-AC2E58CBF8C0/0/skl_sopimussijoituksesta.pdf
Siis mistä näitä pönttöjä sikiää? Kennelliiton soppari on ehdotus! Sinne voi itse lisätä kohtia tai poistaa jos haluaa, nii kauan kuin ehdot ovat kohtuulliset. Eli jos vaatii että koira oppii kiipeemään tikapuita, niin se ei käräjillä päde, mutta jos laittaa että turkin oltava näyttelykunnossa, niin se pätee! Tuota valmista pohjaa voi soveltaa, se ei ole laki! Voi tsiisus sentään....

Ja enhän mä tota laiksi väittänytkään, ehdotin, että se voisi olla hyvä ESIMERKKI sijoitussopimuksesta. Miksi sitä pitäisi muutella, kun >TUOLLAISENAAN se on reilu molemmille osapuolille?
 
piupau
Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Vielä sellainen lisäys, että jos kasvattaja ei vie itse koiraa näyttelyihin ja sijoituskoti vie koiran näyttelyihin itse (eikä kasvattaja tätä ole vaatinut, eikä siis tätä myöskään maksa, eikä tätä myöskään kiellä), sijoituskoti saa jättää turkin vaikka kuinka normielämis kuntoon. Jos ei turkin takia näyttelyissä pärjää, se ei todellakaan ole syy, jotta koiran voisi itselleen ottaa takaisin.
Tässä tapauksessa ap oli vienyt itse koiran näyttelyihin.

Jos kasvattaja on "pakottanut" käymään näyttelyissä (mitä ei ole pakko noudattaa) hänen tulee maksaa myös siitä aiheutuneet kulut.

Jos kasvattaja ei ole pakottanut koiraa käymään näyttelyissä, eikä siten ole ns. "käyttänyt" koiraa mihinkään (eikä ole esim. näyttelyissä käynti oikeutta ottanut itselleen), turkin viimeistely hoidossa ei voi olla jalostusta haittaavaa estettä, jos kuitenkin on perushoito sille tehty, ettei koira siitä itse kärsi. Pennutukseen ei tarvita kiiltävää turkkia, näyttelyihin kylläkin, mutta jos kasvattaja sitä ei ole vienyt, miksi pitäisi kotioloissa olla "näyttelytason" turkki jatkuvasti päällä (trimmaus, täysin kiiltävä, puhdas jne)?

Kyllähän kasvattaja/luovuttaja voi lisätä sopimukseen kohdan, jossa vaatii vastaanottajan käyvän sijoituskoiran kanssa näyttelyissä omalla kustannuksellaan tietty määrä/vuosi. (vaikkapa 5krt/vuosi)
Eihän se ole mitenkään kohtuuton.
Jos vastaanottaja sellaisen sopimuksen allekirjoittaa ja hyväksyy, niin silloinhan se on vastaanottajastakin kohtuullinen ehto. Eikö?

Tätä asiaa on monesti kysytty kennelliiton neuvojilta, eikä sieltä ole koskaan tätä asiaa tyrmätty. Eli mistä ihmeestä ihmiset keksii, että tuo näyttelyttäminen X krt./vuosi vastaanottajan kustannuksella olisi kohtuuton ehto?
 
aply
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Mä paasaan täällä yksinään, mut mullakin käy esim. villakoiria trimmattavana joiden omistajat kertoo puhelimessa että juu on takuton ja säännöllisesti hoidettu turkki. Sit kun koira tulee niin kainaloissa takut, korvien molemmin puolin takut, ja isoja huopautumia pitkin kroppaa päältä harjatun karvan alla "piilossa", sit vielä järkytytään kun sanoo että tää pitää kuule vetää kaljuks. Mutta siis nääkin omistajat ihan oikeasti luulee että heidän koiransa turkki on hyvin hoidettu... Joo nyt mä poistun... Mullakin muuten on turkkirotu sijoituksessa tälläkin hetkellä....
No mikesi noitten turrien karvaa voi sit pitää lyhyenä aina, koska mun mielestä villakoiran turkki voi olla todi helposti takkuuntuva. meillä ainakin on. no, onneksi se on oma, eikä sen tarvitse edustaa missään ulkonäöllään, vaan voi pitää mukavan lyhyttä karvaa.
Jos olis mun koiria niin varmaan olisi kesäsin ainakin turkki ihan lyhyenä. Mut nää omistajat tahtoo että ne on sellasia "oikeen" villakoiran näkösiä... Niin mitäpäs siihen sit voi sanoa, nätisti olen aina sanonut että jos on ihan vaan kotikoirana niin toi lyhyempi turkki olis helpompi pitää kunnossa. Kuuroille korville vaan yleensä menee.

 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Karstasimme turkkia, pesimme n.10-14pv välein koiran, föönasimme(turbokuivaimella). Hoidin siis niin hyvin kuin osasin. Eikä koira näyttänyt kärsivän missään vaiheessa kun turkki pääsi välillä takkuuntumaan. Kaipa koira sen näyttäisi edes jollain tavalla, mikäli sitä takut häiritsisivät.
.
Miksi koiraa pitää pestä joka toinen viikko jos se ei ole siellä kehässä myös joka toinen viikko?
Jos koira on ollut kehässä joka toinen viikko, myös kasvattaja on nähnyt sen joka toinen viikko. Olisi kerinnyt antamaan huomautuksia, jos turkki oli väärin hoidettu. Edes bisconin turkki ei mene pilalle kahdessa viikossa jos sitä ei ole väärin trimmattu.
 
vieras
Ap, ihan mielenkiinnosta, monessako näyttelyssä koira on ollut ja mikä on ollut sen menestys? Eli onko koira ollut lupaavampi kuin kasvattaja oletti ja haluaa näin koiran koko jalostusoikeuden itselleen...
 
Hohhoijaa.. Onneksi meiltä löytyy vain rotukissoja, joiden näyttelyt saa hoitaa ihan itse.
Mutta sijoitussäännöt on mitkä on, ja jos niitä ei noudata niin kyllä sen koirankin voi menettää. Ja siinä vaiheessa kun sijoitusyksilön ottaa, niin tietää (pitäisi ainakin ) mihin ryhtyy!
 
poodel
Oletteko lukeneet sijoitus sopimuksen tarkkaan ja niinkuin ennen onkin jo sanottu niin kannattaa käydäläpi kaikki mahdolliset asiat että oliko kasvattajalla tähän oikeus meinaan jos olitte hoitaneet turkin hyvin ja kasvattaja tuli ja hakivain koiran pois ja syytteli turkin huonoa hoitoa niin olisiko paikalla kuitenkin viellä asian tarkempi selvitys meinaan rahat jotka olitte koirasta maksaneet on palautettava jos ei mitään syytä löydy tai sitten koira on palautettava (meillä on sijoitus koira ja kenneli eli ihan kokemuksesta puhun)
 
Poodel
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Mä paasaan täällä yksinään, mut mullakin käy esim. villakoiria trimmattavana joiden omistajat kertoo puhelimessa että juu on takuton ja säännöllisesti hoidettu turkki. Sit kun koira tulee niin kainaloissa takut, korvien molemmin puolin takut, ja isoja huopautumia pitkin kroppaa päältä harjatun karvan alla "piilossa", sit vielä järkytytään kun sanoo että tää pitää kuule vetää kaljuks. Mutta siis nääkin omistajat ihan oikeasti luulee että heidän koiransa turkki on hyvin hoidettu... Joo nyt mä poistun... Mullakin muuten on turkkirotu sijoituksessa tälläkin hetkellä....
No mikesi noitten turrien karvaa voi sit pitää lyhyenä aina, koska mun mielestä villakoiran turkki voi olla todi helposti takkuuntuva. meillä ainakin on. no, onneksi se on oma, eikä sen tarvitse edustaa missään ulkonäöllään, vaan voi pitää mukavan lyhyttä karvaa.
Jos olis mun koiria niin varmaan olisi kesäsin ainakin turkki ihan lyhyenä. Mut nää omistajat tahtoo että ne on sellasia "oikeen" villakoiran näkösiä... Niin mitäpäs siihen sit voi sanoa, nätisti olen aina sanonut että jos on ihan vaan kotikoirana niin toi lyhyempi turkki olis helpompi pitää kunnossa. Kuuroille korville vaan yleensä menee.
Meilä ainakaan ei olla koskaan turkkia lyhyeksi tuollaisessa tilanteessa vedetty vaan on soitettu ja kysytty että haluaako omistaja maksaa lisää takkujen selvityksestä vai hakeeko koiran samontein kotio ja sevittää itse ja niin edelleen, jos ei sovi tuo lyhyeksi vetäminen kokonaan. Olen setvinyt villakoirilta vaikka kuinka suuia takkuja joihin on aikaa kulunut noin 30min joten ei sen takun selvittaminen ole mahdottomuus ainakaan kokeneelle. Siis ihan villiksistä puhun kotonani asustaa niitä kaksi ja toinen sijotus koira ja toinen oma narttu mutta sekin siis pitkässä karvassa koska ensi vuonna on pennut tulossa kun saadaan tytöstä suomen muotovalio (oma on iso ja sijoitus narttu on keskikokoinen)
 
"kasvattaja"
Ei sitä sijoituskoiraa niin vaan vastaanottajalta pois haeta, syy pitää olla melko painava. Sijoitussopimus jättää ikävä kyllä aika paljon arvailujen varaan kun sitä sopparia lukee.
 

Yhteistyössä