H
hei tonttu-ukot hyppikää
Vieras
Heräsin miettimään kasvatusideologiaani eilen, kun sisareni läksytti lapseni kasvatuksesta. Itselläni reilu 2-vuotias lapsi ja sisarellani kolme alle kouluikäistä. Siskoni on melko tiukka kasvattaja ja pitää lapsille aikamoista jöötiä. Itse olen paljon pehmeämpi äitinä ja en usko tiukkaan kuriin tai sääntöihin. Olen sitä mieltä, että mikä ei ole vaarallista/vahingoksi, niin mielestäni lapsi saa touhuta, meillä ei ole tiukkoja ruoka-aikojaan, vaan syödään säännöllisesti, mutta ei kelloa noudattaen. En käytä paljoakaan kieltosanoja, vaan ohjaan lasta saduilla ja tarinoilla. Käytän paljon tonttuja ja keijuja apunani, jos lapsi ei ole johonkin asiaan myötämielinen.
Uskon kasven kasvavan elämänmukana enkä tietoisesti halua kasvattaa häntä. Ajattelen, että haluan antaa lapsen luonteen kasvaa sellaiseksi, kun se luontaisesti on kasvamassa enkä tahdo "jyrätä" tai "alistaa" hänen persoonaansa.
Meillä lapsi on mukana kaikissa arjentouhuissa ja saa tehdä kaikkia kotitöitä omalla lapsentavallaan. Tietysti jos jokin on vaarallista hänelle, niin ei sellaiseen saa tietysti osallistua.
En kuitenkaan usko ns. vapaaseen kasvatukseen sillä tavalla kuin sen käsitän. Ihmisen on opittava kaikesta huolimatta ymmärtämään ja tietämään, mikä on oikein ja väärin ja omaksua terveet arvot elämäänsä.
Uskon kasven kasvavan elämänmukana enkä tietoisesti halua kasvattaa häntä. Ajattelen, että haluan antaa lapsen luonteen kasvaa sellaiseksi, kun se luontaisesti on kasvamassa enkä tahdo "jyrätä" tai "alistaa" hänen persoonaansa.
Meillä lapsi on mukana kaikissa arjentouhuissa ja saa tehdä kaikkia kotitöitä omalla lapsentavallaan. Tietysti jos jokin on vaarallista hänelle, niin ei sellaiseen saa tietysti osallistua.
En kuitenkaan usko ns. vapaaseen kasvatukseen sillä tavalla kuin sen käsitän. Ihmisen on opittava kaikesta huolimatta ymmärtämään ja tietämään, mikä on oikein ja väärin ja omaksua terveet arvot elämäänsä.