kasvain lisämunuaisessa...Tarinalle jatkoa!

AdreNaali
Tunnen joo. Ei käynyt mitenkään, ei edes leikattu kun ei ollut aktiivinen (=erittänyt hormoneja). Tietenkään ei voi varmaksi sanoa, mutta mun käsittääkseni ovat aika yleisiä. Mittailevat verenpainetta ja arvioivat sitten hoidon tarpeen. Jos ei oireile niin kai vaan seuraillaan.
 
vieras
Mulla on. Se aiheuttaa mulla kortisolin liikatuotantoa mikä taas on lisännyt karvoitusta miltei kaikkialla näkyvimmin on hirsutismia, lisäksi lihosin parissa kuukaudessa 20 kiloa ja kuukautiset meni keturalleen. Nyt suon lääkkeitä kortisolin hillitsemiseksi mut tulevaisuudessa se on tarkoitus poistaa. Eipä tuo ole tuonut juuri kuin ulkonäkö ja kuukautishaittoja.
 
Mies on sairastellut "oudosti" jo kaksi vuotta ja on koko se aika yritetty selvittää että mikä vaivaa. Perjantaina oli tomografiassa ja tänään lääkäri soitti tuosta löydöstä. Lähete lähti yliopistolliseen ja lääkäri meinasi että leikataan mahdollisimman pian. Huomenna menee verikokeisiin ja tapaamaan lääkäriä. Kyllähän tää vähän säikäytti mut tiedetäänpä ainakin nyt että mikä vaivaa. Crohnin tautina on tähän asti hoidettu vaikka suolistosta ei mitään siihen viittaavaa ole edes löydetty.

Sillä siis tässä kyselin. Kiva kuulla "positiivisia" kokemuksia asiasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai niin ja mun verenpaine oli alkuvaiheessa 90/150 ja leposyke 110-125. Nyt paineet on 85/120 ja syke 90. Sykettä pitäis vielä saada alemmas.
Tuo verenpaine ja syke miehelläkin on seilannut liian korkeissa lukemissa ja yleiskunto on mennyt ihan rapa kuntoon viimeisen vuoden aikana.
 
vieras
Joo älä suotta pelkää, yleensä lisämunuaisen kasvain on vaaraton mutta voi aiheuttaa ikäviä sivuoireita. Mulla hoidettiin ensin cushing oireyhtymää kilpirauhasen vajaatoimintana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai niin ja mun verenpaine oli alkuvaiheessa 90/150 ja leposyke 110-125. Nyt paineet on 85/120 ja syke 90. Sykettä pitäis vielä saada alemmas.
Tuo verenpaine ja syke miehelläkin on seilannut liian korkeissa lukemissa ja yleiskunto on mennyt ihan rapa kuntoon viimeisen vuoden aikana.
Joo mulla kans kuntoheikkeni ihan roimasti muutamassa kuukaudessa. Hyvä ku jakso vähän jotain tehdä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo älä suotta pelkää, yleensä lisämunuaisen kasvain on vaaraton mutta voi aiheuttaa ikäviä sivuoireita. Mulla hoidettiin ensin cushing oireyhtymää kilpirauhasen vajaatoimintana.
Joo eiköhän se ihan hyvän laatuinen ole. Tuo leikkaus vaan on kurja juttu. Varsinkin kun meillä on vielä pieni vauva. Ensin joutuu oleen muutaman päivän kotoota pois ja sitten ei saa edes mitään isompaa nostella. Kesäloma suunnitelmatkin meni sitten uusiksi. Mutta pääasia kuitenkin että mies tulee kuntoon =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo älä suotta pelkää, yleensä lisämunuaisen kasvain on vaaraton mutta voi aiheuttaa ikäviä sivuoireita. Mulla hoidettiin ensin cushing oireyhtymää kilpirauhasen vajaatoimintana.
Joo eiköhän se ihan hyvän laatuinen ole. Tuo leikkaus vaan on kurja juttu. Varsinkin kun meillä on vielä pieni vauva. Ensin joutuu oleen muutaman päivän kotoota pois ja sitten ei saa edes mitään isompaa nostella. Kesäloma suunnitelmatkin meni sitten uusiksi. Mutta pääasia kuitenkin että mies tulee kuntoon =)
Totta. Apua mullakin on se tässä vielä edessä, ellei kortisolilääkitys pidä vaivoja loitolla.
 
AdreNaali
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Mies on sairastellut "oudosti" jo kaksi vuotta ja on koko se aika yritetty selvittää että mikä vaivaa. Perjantaina oli tomografiassa ja tänään lääkäri soitti tuosta löydöstä. Lähete lähti yliopistolliseen ja lääkäri meinasi että leikataan mahdollisimman pian. Huomenna menee verikokeisiin ja tapaamaan lääkäriä. Kyllähän tää vähän säikäytti mut tiedetäänpä ainakin nyt että mikä vaivaa. Crohnin tautina on tähän asti hoidettu vaikka suolistosta ei mitään siihen viittaavaa ole edes löydetty.

Sillä siis tässä kyselin. Kiva kuulla "positiivisia" kokemuksia asiasta.
Onpas erikoinen yhteensattuma :eek:...sillä mun tutulla, jolla on se lisämunuaiskasvain, on Crohnin tauti (se tosin ihan vedenpitävästi diagnosoitu).

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tehdäänkö miehellesi nyt rasituskoe deksametasonitabletilla? Mulla tuli tuosta tabletista ihan hirveen huono olo :$
Huomenna on verikokeita ja sitten ilmeisesti tehdään joku virtsakoe jossa kerätään vuorokauden saalis. Huomenna selviää paremmin kun menee sairaalaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AdreNaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Mies on sairastellut "oudosti" jo kaksi vuotta ja on koko se aika yritetty selvittää että mikä vaivaa. Perjantaina oli tomografiassa ja tänään lääkäri soitti tuosta löydöstä. Lähete lähti yliopistolliseen ja lääkäri meinasi että leikataan mahdollisimman pian. Huomenna menee verikokeisiin ja tapaamaan lääkäriä. Kyllähän tää vähän säikäytti mut tiedetäänpä ainakin nyt että mikä vaivaa. Crohnin tautina on tähän asti hoidettu vaikka suolistosta ei mitään siihen viittaavaa ole edes löydetty.

Sillä siis tässä kyselin. Kiva kuulla "positiivisia" kokemuksia asiasta.
Onpas erikoinen yhteensattuma :eek:...sillä mun tutulla, jolla on se lisämunuaiskasvain, on Crohnin tauti (se tosin ihan vedenpitävästi diagnosoitu).
No on :eek:
Tosiaan miehelle on tehty tähystyksiä molemmista päistä ja on tehty kapselikameraendoskopia ja ei ole löydöksiä ollut. Silti pitivät crohnin tautina, kun oireet kuitenkin viittasi sinnepäin.
 
AdreNaali
Joo se Crohn on kyllä vähän hankala tavoittaa etenkin jos piilottelee ohutsuolen puolella. Ja onhan siinä usein niitä remissiovaiheitakin...onko sun mies saanut kortisonilääkitystä?
 
AdreNaali
Sillä siis vaan utelin kun mua tässä oman tutun tapauksessa jäi just mietityttämään tuo...että ollaan vuosi(a) kroonisella steroidilääkityksellä ja yllättäen se on sitten juuri ko. hormoneja tuottava elin joka alkaa ryttyillä. No mut joo, nää on näitä "salaliittoteorioita" :)
 
vierailija*
Minkälaisia oireita teillä on ollut kasvaimesta, itse odottelen aikaa lisämunuaisten kuvaukseen kun kaikki labratulokset/oireet lääkärin mukaan viittaavat lisämunuaisperäiseen cushingiin.

Pelottaa kovasti mitä kuvauksessa löytyy :(
 
karsinooma
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija*:
Minkälaisia oireita teillä on ollut kasvaimesta, itse odottelen aikaa lisämunuaisten kuvaukseen kun kaikki labratulokset/oireet lääkärin mukaan viittaavat lisämunuaisperäiseen cushingiin.

Pelottaa kovasti mitä kuvauksessa löytyy :(
Hei!

On hyvä olla huolissaan, useimpien kasvaimet ovat kuitenkin oikeasti hyvänlaatuisia, etenkin jos eivät ole kooltaan suuria eli n. 5 cm ja se yli. Itselläni oli tennispallon kokoinen, paikallinen ja pahanlaatuinen. Eli jos kasvain on pieni, huolesi on melko varmasti turha.

 
No niin kesä on vierähtänyt ja diagnoosi saatu. Feokromosytooma se sitten on. Leikkaus on muutaman viikon sisällä. Verenpaineet on eka pitänyt lääkityksellä saada kohdilleen, muuten ei voi leikata! Onkos kellään kokomusta ko. kasvaimesta?
 
Vieras.....
Äidillläni löydettiin lisämunuaisen kasvain ja lääkäri laittoi kiireellisen lähetteen jatkotutkimuksiin, nyt on vain ongelmana, että on jo viikon ollut sairaalassa, eikä mitään merkkejä tutkimuksista, kotiutuksesta vain on puhuttu. Erittäin hankala tilanne, mitä voi tehdä? Oireet sopivat täydellisesti feogromasytoomaan, ei ole yliopistollisessa sairaalassa.
 
"hempukka"
Äidillläni löydettiin lisämunuaisen kasvain ja lääkäri laittoi kiireellisen lähetteen jatkotutkimuksiin, nyt on vain ongelmana, että on jo viikon ollut sairaalassa, eikä mitään merkkejä tutkimuksista, kotiutuksesta vain on puhuttu. Erittäin hankala tilanne, mitä voi tehdä? Oireet sopivat täydellisesti feogromasytoomaan, ei ole yliopistollisessa sairaalassa.
yhteys ylilääkäriin. yhteys potilasasiamieheen. yhteys aluehallintovirastoon(sieltä osaavat yhdistää oikealle henkilölle. ite keskustelin aikanaan aluehallintovirastossa työskentelevän lääkärin kanssa,koska lapsen tutkimukset ei edennyt, aina hoitava taho siirsi aikaa)
 
  • Tykkää
Reactions: lasipää edellä

Yhteistyössä