"Kasteessa ihminen liitetään kirkon jäseneksi"

Mä olen nyt vakavasti tätä miettinyt uusin silmin.
Miksi kasteen pitää olla se joka liittää kirkkoon? Eikö lastani hyväksytä kirkkoon jäseneksi jos haluankin jättää kasteen lapsen päätettäväksi?

Miksi pitäisi lapsi kastaa vain, koska siitä on tullut tapa eikä monikaan oikeasti selvitä tai ymmärrä kasteen syvempää merkitystä?

Raamatun oppien mukaan "se joka uskoo ja kastetaan pelastuu" ja toinen kohta on "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste". Mistä tiedän uskooko pieni vauvani.
Ja ei se kaste pelasta helvetiltä, vaan usko.

No mutta jos nyt jätetään sivuummalle tämä aihe uskosta (jokainen kun saa valita mihin uskoo vai uskooko mihinkään) niin kiinnostaisi tietää eikö vauvani kelpaa kirkon jäseneksi ilman kastetta?
 
Ei sun vauvasi oo seurakunnan jäsen ilman kastetta. Mutta kirkkoon menoa, seurakunnan toimintaan osallistumista jne se ei tietenkään estä. Saati Jumalaan & Jeesukseen uskomista.

Lapsikaste onkin yksi asia, mitä minä ja ilmeisen moni muu karsastaa ev.lut. kirkossa...
 
Keittiönoita
Onhan niitä sellaisiakin seurakuntia, joihin lapsikaste ei kuulu. Evankelisluterilaisuuteen se kuuluu, joten siksi edellytetään, että seurakuntaan kuuluva on kastettu. Tai kastetaan siinä liittymisen yhteydessä.
 
vieras
Tietysti jokainen voi valita oman ajattelunsa mukaan. Luterilaiseen uskonoppiin lapsikaste kuuluu. Esimerksiksi baptisteilla on taas aikuiskaste. Nämä nyt ovat niitä uskon syvempiä erilaisuuksia, joita monikaan ei ajattele, eikätällaisten yksityiskohtien pohtiminen nyt maailmaa paöjonkaan paranna. Monet ateistit ajattelevat, että aikuiskaste olisi parempi (jos ollenkaan) ja koko uskonnosta saisivat kristityt puhua lapselle vasta aikuisiän saavuttua, jotta lapsi voisi itse päättää. Toisaalta sitten on myös monia etiikkaan liittyivä asioita, joita ei samoilla perusteilla voisi opettaa vasta kuin aikuisille.
 
ollakko vaiko eikö olla
Itse pidän moisia uskonnollisia rituaaleja vain symbolisina. Eivät ne todellakaan miltään pelasta. Mikäli äitinä haluat että lapsesi kuuluu ev.lut seurakuntaan niin sen edellytys on kaste. Lapsesi tulee joka tapauksessa tekemään omat johtopäätöksensä. Henk.koht uskon että lapset nimenomaan "uskovat". Hehän tuoreeltaan tulevat henkimaailmasta joten tietävät miten asianlaita on. Miten he sitten kasvaessaan tässä yhteiskunnassa sisäistävät materialistisen elämänkatsomuksen ja sitä kautta hylkäävät ns. "lapsen uskon", onkin sitten eri asia.
 
No luterilaiseen kirkkoon nyt vaan kuuluu lapsikaste. Jos ei kasteta, ei ole kirkon jäsen. Jos ei halua kastaa, niin kannattaa erota kirkosta ja liittyä sellaiseen seurakuntaan, jossa lapsikastetta ei ole. Yksinkertaista.
 
Hätäkaste + kasteen vahvistus, ihan hyvä tuli silt
Vanhempien mielenrauhan vuoksihan lapsikaste on keksitty, kun on ollut huolta että miten käy kastamattomalle jos menehtyy.

Sitä voi itse kukin miettiä, minkä verran sillä vauvan kastamisella ensinnäkään on arvoa ja merkitystä kun lapsi ei voi ymmärtää mitä tehdään eikä varmaan Jumalakaan hylkää sillä perusteella ettei ole kasteltu päätä ja loruja luettu ymmärtämättömälle. Sitten voi miettiä myös siltä kannalta että minkä verran arvostaa näitä perinteitä ja minkä verran siitä kastamisesta lapselle haittaakaan koituu...
 
--
Meillä mies on ev.lut. kirkon jäsen, minä helluntaikirkon. Mun mieleen ekaan tuleva iso kirkkojen välinen ero on se, että toisessa on lapsikaste, toisessa ns. uskovien kaste, eli omasta päätöksestä mennään kasteelle ja liitytään kirkkoon. Aikuinen ei tarvitse kasteelle mennessä olla, tunnen monia alaikäisenä kastettuja.

Odotan ensimmäistä lastamme ja ollaan päätetty, että lasta ei kasteta, vaan pyydetään jommasta kummasta kirkosta pappi siunaamaan lapsi (vaikka nimiäisten yhteydessä). Lapsihan voi osallistua molempien kirkkojen toimintaan olematta jäsen, ja esim. rippileirille on niin uskonnollisia kuin uskontoon liittymättömiäkin vaihtoehtoja. Vanhempana lapsi saa sitten liittyä mihin uskontokuntaan haluaa tai olla liittymättä.

Mä en ole koskaan kuulunut ev.lut. kirkkoon, liityin täysi-ikäisenä helluntaikirkkoon. Olin tyytyväinen että sain ihan itse valita seurakunnan (tai olla valitsematta sellaista) :) Hassu harhaluulo mitä lapsena paljon kuulin, oli, että mulla ei muka ole virallisesti nimeä kun mua ei ole kastettu :D Liittyyhän tässä kulttuurissa nimi ja kaste aika tiiviisti toisiinsa, mutta varsinaisesti niillä ei ole toistensa kanssa tekemistä. Kasteella liitetään seurakunnan jäseneksi.
 

Yhteistyössä