KÄSITYÖIHMISET! Haluaisin ommella pojalle vaatteita. Antakaas vinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tikki

Vieras
Mistä edullisia kankaita?
Entä hyviä ohjeita? T-paitoja ja terättömiä puolipotkareita olis varmaan helppo tehä joittenkin hyvän mallisten housujen mallilla?
Entä minkälainen kangas kävis hyvin mihinkin?

En ole sitten teini-iän jälkeen ommellut juuri mitään, joten aika hakusessa on jutut :D

Lasten metsolassa kuulemma kivoja trikoo kankaita, voisko niistä tehä esim. t-paitoja tai noita potkareita?

En todellakaan ole käsityöihminen ja olen surkea ompelemaan, mutta vastaan silti :D Aion itse yrittää ommella shortsit pojalle vanhoista paidoistani. Viime kesänä ompelin Kimperin pipon myöskin vanhasta paidastani, ohje löytyi netistä ja jopa onnistuikin ihan kivasti kun oli helppo =)

oikeen tiiä kuinka paljon kannattaa tilata kangasta jos ajattelee vaikka et tekee kaks t-paitaa ja kahet pitkälahkeiset pöksyt 92cm kokoa käyttävälle lapselle :confused:

Jos kankaan leveys on vaikka 150cm niin kuinka paljon kannattaa tilata?

hanna kankas ja sisustus
huvikangas
sampsukka
myllymuksut
lastenmetsola
fabriina
ikasyr
royal tuote

näistä löytyy tosi kivoja trikoita,velureita ja muita vaatekankaita lapsille :) kankaan menekki : kaavan pituus + sv. ( selkäkappale niska-helma) housuissa vyötärö lahje. muista lankasuorat aina! tuolee siistimpi lopputulos, saumat ei kierrä.

Siis ompelen paljon lapsille vaatteita. Trikoo joko puuvilla tai sitten lycraa sisältävä on hyvä noihin t-paitoihin ja housuihin. Mä otan reilummin noita kankaita kun teen yleensä kolmelle ja mut nopsaan tuosta ottobresta noita menekkejä 92 cm paitaan on arvioitu menekiksi vähän mallista riippuen 50 -55 cm tuosta samasta leveydestä tulee kaksi paitaa. Housuihin noin 65-70 cm siitäkin saa kahdet housut vierekkäin tuota kokoa.

Tuolla Ottobrella on helppoja malleja ja lehtiä on saatavilla heiltä ihan irtonumeroita. Olen opastanut kaverillekin sieltä ja vaatteet ovat onnistuneet. Kankaiden kutistuma kannattaa ottaa huomioon ja yleensä myyjä osaa sen jo kertoa.

Alkuun tuon trikoon kanssa kannattaa valita sellaista joka ei mahdottoman ohutta ole, koska mitä löysempää se on sitä vaikeempaa ompeleminen on. Noissa lasten vaatteissa on myös sellainen juttu, että kokojen väli ei oikeastaan montaa milliä isone lähinnä muutokset tapahtuu pituusmitoissa. Paitoja olen itse ommellut vanhojen purettujen paitojen kaavoilla, mutta lisännyt lapsen pituuden mukaan pituutta. Terättömissä voi tehdä aivan samoin.

Yhteistyössä