Käsitätkö sinä tätä soopaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hm

Vieras
Kun monet yksityiselämän palveluksessa olevat selittävät suu vaahdossa, että tottakai heille kuuluu maksaa parempaa palkkaa kuin verorahoin palkatuille, koska tekevät tuottavaa työttä.

Itse en oikein käsitä ajatusta. Sehän on vaan sopimusluontoinen asia, mitä palveluita on päätetty tuottaa verorahoin, mitä ei. Tällä hetkellä monet korkeakoulutetut alat tehdään verorahoin, eli terveydenhoito, koulutus, oikeusapua, tukiaisia, vanhustenhuoltoa.

Jospa tehdään niin että kaikki nuo lakkautetaan ja annetaan palvelut yksityisille, niin saavat putkimiehet, muurarit, yritäjät jne. ostaa nuo palvelut yksityiseltä.

samalla tavalla suomessa annettaa yrityksille tukiaisia ja suomessa eniten tukia saavat yrittäjät. muka työllistämiseen. joten samalla tavalla verorahoin ne yritykset pyörivät.

Joten ... siis että ihmiselle kuuluu palkka, tuotti sen palvelun sitten yksityinen tai valtio/kunta.

Enpä ole ikinä kenenkään kuullut väittävän että tekee tuottavampaa työtä koska on yksityisellä. Olen kuullut vain että kunnan/valtion palveluksessa saa pääsääntöisesti paskempaa palkkaa koska pihistävät joka kohdasta, mm. palkoista. Yksityisellä samastakin hommasta tienaa paremmin (vrt. esim. terveydenhuolto) ja arvostus saattaa ulkopuolisilta olla eri, itse yksityisen työntekijät kuitenkin ainakin omassa lähipiirissä pitävät paljon korkeammassa arvossa niitä jotka ovat julkisella töissä koska duuni on pienemmällä palkalla ja arvostuksella huomattavasti rankempaa. Kokevat menevänsä siitä mistä aita on matala ;)

Toki, olisihan se kivaa, mutta vain tuottavilla aloilla on varaa maksaa kunnon palkkaa. Ja jos nuo verorahoin tuotetut palvelut siirretään yksityisille, silloin ei puhuta enää hyvinvointivaltiosta, vaan mennään siihen Jenkki tyyliin, että vain kunnon vakuutuksen omaavilla tai rikkailla on varaa hyvään hoitoon. Tietenkin voidaan miettiä verorahojen uudelleen jakoa, mutta jostain ne rahat on revittävä.