Karvainen vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karva

Vieras
Hei!

Meidän vauvalla oli syntyessään ja vielä parikuukautisenakin korvissa karvatupsut (kuin ilveksellä) ja selässä pyllyn päällä reilusti tummaa karvaa. Nyt korvatupsut ovat kadonneet, mutta selkäkarvaa on vielä paljon. Ihan uteliaisuuttani kysyn onko muilla ollut samalla tavalla karvaa ja milloin karva on suunnilleen hävinnyt.

Itse en edes välittänyt koko asiasta, ajattelin (ja ajattelen edelleen) että suloinen pieni karvapallo :), mutta neuvolan tädit ovat aina jaksaneet ""taivastella"" asiaa. Jos varovasti olen koittanut kysellä asiasta, vastaus on aina ollut ympäripyöreä tai tyyliin ""vauvaa pitää rakastaaa kaikesta huolimatta"". Ööö, ei kai se vauvasta välittämistä vähennä jos sellaista kysyy. Kysyvätpä ihmiset jääkö vauvalle siniset silmät tai mikä on pituusennuste, eikö?

No, pointti ei olllut neuvolan henkilökunnan käytös (vaikka se hieman ihmetyttääkin), vaan sen kannustama uteliaisuus. Eli löytyykö teiltä kotoa ""karvapalloja"" ja miten karvat ovat lähteneet vai ovatko lähteneet. Olisi kiva päästä sanomaan ihmettelyihin jotain joskus vähän vastaankin, muutakin kuin aijaa...

Minun kaksosistani toinen (poika) oli ihan paljas tukkaa lukuunottamatta, ei kulmakarvoja eikä ripsiä, muusta karvoituksesta puhumattakaan. Tytöllä taas on syntyjään tumma iho, sellainen ruskettuneen oloinen ja mm. otsa, korvien takapuoli (siis korvanlehden), yläselkä, hartiat ja just se ristiselkä olivat tummahkon, tosin hennon karvoituksen peitossa. Oli myös tummat silmäripset ja kulmat.

Nyt kun neiti on puolivuotias, otsan karvoitus on vaalennut, samoin yläselän ja harteiden, karvaa siis edelleen on, mutta huomaamatonta. Ristiselässä sama juttu, tosin karva on pikkuisen tummempaa. Korvista karvat ovat rapisseet. Sen sijaan ripset ovat tuuheat ja mustat, tosi kauniit, kulmat ehkä vähän breshneviläiset, mutta oikein charmikkaat nekin.

Luulisin että sinunkin vauvasi karvoitus normalisoituu, muistaakseni meillä kävi niin johonkin neljän kuukauden ikään mennessä. Jäljelle jäi tummaverinen ihana neiti, hyvin kaunis, jolla on hyvät värit. Varmaan aikuisena vähän karvaisempi kuin toivoisi olevansa, mutta ihan normaali.

Meilläkin on pikkuinen peikkotyttö:) eli karvaa harteissa ja korvissa tupsut. Tukkaakin on reilusti, ja tummat ripset ja kulmat. Syntyessä oli pulisongitkin... Kolmeen kuukauteen mennessä karvat ovat hiukan harvenneet mutta eivät kokonaan lähteneet. Eikä kukaan neuvolassa tai muualla ole koskaan ihmetellyt asiaa, eipä viitannut sanallakaan koko karvoihin.

Peikkotyttö oli esikoinenkin:) oli tupsut korvissa ja karvaa selässä ja harteissa, tumma paksu tukka ja mustat ripset. Niin ja pulisongitkin oli.
Kyllä ne karvat lähtee ja tosiaan tosi omituisia kommentteja teidän neuvolassa...

Myös meillä oli esikoispojalla mustaa, tuuheaa karvaa yläselässä sekä reisissä, varsinkin toisessa. Kätilökin sanoi jo synnytyssalissa että ""hui mikä karvajalka"" (ihan hyvällä siis) :)

Meidän pojalla 6kk on viikset :o) Itse asiassa se on sellaista tummahkoa haiventa mitä esim. naisillakin voi olla, että ei se nyt ihan viiksivallu sentään ole. Muuten hänellä on tummat ripset ja kulmakarvat.

Olen ollut siinä luulossa, että joskus imetetyn vauvan karvoitus voi johtua äidin hormoneistakin, ja häipyy kun imetys loppuu. Toisaalta erään työkaverini pojalla, nyt 3v., on aina ollut selkää myöten kulkeva karvarantu, eikäpä tuo ole vielä tähän mennessä lähtenyt.

Meidän kuopus tyttö (3vkoa vanha) on tällainen karvapallero. Selkä, otsa, korvat, jne.. on mustan hennon karvoituksen peitossa. Paksu tukka myös löytyy. Mulla on itsellä ollut samanlainen karvoitus vauvana ja raskausaikana mulle tuli selkään, otsaan ja mahaan sellaista kevyttä untuvakarvaa joka sitten häipyy itsekseen pois.

Meidänkin tytöllä oli syntyessään tumma tukka, piiitkät ripset sekä tuuheat kulmakarvat. Lisäksi hentoa tummaa karvaa oli otsalla, tupsut korvissa ja pepun yläpuolella ristiselässä sellainen tumma karvalaikku. Nyt tyttö on melkein 8kk ja tukka on vaalentunut, kulmakarvat ja ripset ennallaan, korvakarvat sekä otsakarvat hävinneet ja peppuvaon yläosassa on vielä pieni tumma tupsu. Eli karvat siis häviää ajan myötä.

Anoppini muuten sanoi, että miehelläni on ollut ihan samanlaista karvoitusta vauvana ja nyt miehelläni tosi ihanan paksu tumma tukka, toivottavasti meidän neiti perii senkin!

Kun käytin poikaa lääkärissä 3kk.na kovan yskän ja flunssan vuoksi., pyysin lääkäriä katsomaan myös korvat. Lääkäri totesi, että aika mahdotonta näiltä pieniltä on kunnolla nähdä korvien tulehdusta, kun korvat ovat niin karvaiset :)
Itse en ollut edes huomannut ko. karvoja.
Eli lauserakenteesta olin ymmärtävinäni, että on enemmän sääntö kuin poikkeus nämä karvakorvat :)

Yhteistyössä