Karsta vauvan päänahassa

• Viestiketjun aloittaja huolehdin vaan
  • Ensimmäinen viesti
huolehdin vaan
Kulmakarvoissakin oli, mutta lähti parilla Bepanthen-käsittelyllä ja sen jälkeen sideharsolla hankaamalla, eikä uutta ole tullut. Päänahassa vaan on sitkeästi, enkä ole viitsinyt hirveästi hangata pienen päänahkaa. Pitäisikö se kaikki saada pois. Miten? Ihan tossa otsan yläpuolella on oikein kellertävää karstaa. Sehän helposti haiskahtaa vähän pahalle... Ikää beibillä melkein 3kk.

v
no en minä kyllä lähtis ottamaan sitä pois ollenkaan. antaa sen olla, kyllä se ajan kanssa lähtee. Mein 10kk vanhalla pojalla vieläkin hiukan enkä tosiaan siihen koske.

Aps
laita päähän kylpyöljy ja myssy yös päähän, aamulla harjaat kevyesti. Niin meillä on aina kartan alutkin saatu pois ennen kun on lähenyt pahenemaan. Älä kovin kovasti sillä sideharsolla hinkkaile, tekee vielä kipeää...

Ihan uteliaisuuttani, minkä ikäisillä vauvoilla karstaa sitten on vielä ollut? Meidän tytöllä oli aika pitkään karstaa ja tuntui että joillekin tutuille se oli ongelma... Huomauttelivat. Toki pehmitin vauvaöljyllä ja harjasin, mutta en raapinut muuten, toisen herkkä päänahka sentään...

v
Alkuperäinen kirjoittaja joan:
Ihan uteliaisuuttani, minkä ikäisillä vauvoilla karstaa sitten on vielä ollut? Meidän tytöllä oli aika pitkään karstaa ja tuntui että joillekin tutuille se oli ongelma... Huomauttelivat. Toki pehmitin vauvaöljyllä ja harjasin, mutta en raapinut muuten, toisen herkkä päänahka sentään...

Tossa ylempänä jo mainitsinkin että meillä vielä 10kk vanhalla on jonkun verran karstaa.

ap
Itseasiassa mulle huomautettiin kulmakarvojen karstasta neuvolassa. Käskettiin rasvalla liottamaan sitä aluetta ja hankaamaan, vaikka punoittaisikin. Kuulosti hurjalta, mutta pari kertaa tein näin, tosin mahdollisimman hellästi kuitenkin. Koin heti syyllisyyttä, että olen huono äiti kun lapsellani on iholla jotain ylimääräistä. Neuvolasta tosiaan tuli käsky, ihme jos se sit on normaalia.

Meillä on kans neiti 3kk vanha ja karstaa on kulmakarvoissa & päänahassa, enkä ole sitä kyllä millään rapsutellut pois. Mut jos sitä haluaa yrittää vähentää, niin öljy on kuulemma siihen hyvä.. eli hieroo öljyä vaikka ennen kylpyä päähän ja antaa sen vaikuttaa jonkun aikaa. Sitten harjaa kylvyn jälkeen sillä vauvaharjalla varovasti päänahkaa... Mut ei mua ainakaa tuo karsta häirihe, esikoisellaki sitä oli paljon ja itsestään se on lähteny pois...

"kaisa"
Sinänsähän karsta on vaaratonta, lähinnä esteettistä haittaa ja jos sitä on paljon se haiskahtaa. Mutta jos karstaa on runsaasti se voi pahimmassa tapauksessa tulehduttaa päänahan (olen tämänkin nähnyt) ja haitata hiuksen kasvua.

Karsta kannattaa tosiaan öljyllä pehmittää, sitten kampailla pää kauttaaltaan (ei tarvitse lujasti painaa, mutta kampa on parempi kuin pehmeä vauvaharja) ja lopuksi pestä lasten shamppoolla tai vauvan pesuaineella (riippuen kuinka paljon sitä tukkaa on)
Vähäinen ihon punoitus jälkeenpäin ei ole vaarallista.

"vieras"
No meillä oli vastikään vielä neiti 9v:lläkin karstaa, öljyllä (ceridal) pehmittelin ja tosiaan kammalla rapsuttelin pois. Ei ne vauvat siitä säry jos sitä karstaa vähän rapsuttaa pois.

....
meillä pojan 7 kk,päähän laitettiin hetkeksi iha xz rauhoittava ja hoitava öljyhoito.saa tavis ruokakaupasta.kerralla lähti ja pysyi poissa.. ja sitä karstaa oli aika paljon.: ) neuvolan terv.hoitaja suositteli.
kantsii kokeilla

Yhteistyössä