Karppaus raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karppaajah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karppaajah

Vieras
Hei!

Onko täällä ketään, joka olisi karpannut raskauden aikana? Miten karppaus vaikutti painoon, pysyikö kurissa tai laskiko? Lukisin mielelläni kokemuksia ja mielipiteitä.

Ja jottei kukaan tulisi heti jeesustelemaan, niin minulla on 20 kg ylipainoa, joten olisi vain hyvä, jos saisin painon pysymään samassa, tai vaikka vähän laskemaankin

Niin että pekonia nassuun vaan?

Juu ei karppausta raskaana ja laihduttamisessakin pitää olla tarkkana. Lisää salaatin, kasvisten, hedelmien, marjojen määrää ja käytä täysjyvää ja vaaleita lihoja. Mittaa annokset, juo paljon vettä ja jätä pois kovat rasvat ja sokerit niin et varmasti liho paitsi korkeintaan nesteitä, joiden tuloa ei noin yleensä edes voi estää jos on tullakseen.

Opettele syömään pienempiä annoskokoja, niin ei tarvitse ruveta kikkailemaan karppauksen tai minkään muunkaan eritkoisruokavalion kanssa.

Tiedoksi, että raskaana voi syödä ihan normaalisti kaikkea terveellistä. Ei siis liikaa, vaan normiannoksia.

Suosittelen myös lisäämään täysviljaa/mieluiten täysruista jonkin verran ruokavalioon, perunaa yms. ei tosiaankaan ihminen tarvitse, mutta kasviksia niidenkin edestä, muista oliiviöljyn hyvyys.

Alkuperäinen kirjoittaja raskaana myös;30472219:

Juu ei karppausta raskaana ja laihduttamisessakin pitää olla tarkkana. Lisää salaatin, kasvisten, hedelmien, marjojen määrää ja käytä täysjyvää ja vaaleita lihoja. Mittaa annokset, juo paljon vettä ja jätä pois kovat rasvat ja sokerit niin et varmasti liho paitsi korkeintaan nesteitä, joiden tuloa ei noin yleensä edes voi estää jos on tullakseen.

Joo, mitkään viljatuotteet ei minulle sovi, lihon niistä automaattisesti. Sama vaikutus on, jos syön hedelmiä enemmän kuin yhden päivässä. Lisäksi hedelmistä tulee aivan kamala nälkä.

Turvotus johtuu muuten nimenomaan siitä hiilaripitoisesta ruokavaliosta, sillä hiilarit sitovat nestettä.

En muuten syö punaista lihaa. Ei karppaaminen ole sama asis, kuin pekonia naamaan aamusta iltaan. Sinä et näytä edes tietävän mitä karppaaminen on, ja muutenkin lähinnä kyselin siis karppaajien kokemuksia, en sellaisten, jotka eivät edes tiedä mitä karppaus on.

Opettele syömään pienempiä annoskokoja, niin ei tarvitse ruveta kikkailemaan karppauksen tai minkään muunkaan eritkoisruokavalion kanssa.

Tiedoksi, että raskaana voi syödä ihan normaalisti kaikkea terveellistä. Ei siis liikaa, vaan normiannoksia.

Ylipainoni johtuu nimenomaan hiilihydraateista, ei isoista annosko'oista. Tämä on tullut jo moneen kertaan ilmi, etten syö normaalia enempää, joten se siitä.

Suosittelen myös lisäämään täysviljaa/mieluiten täysruista jonkin verran ruokavalioon, perunaa yms. ei tosiaankaan ihminen tarvitse, mutta kasviksia niidenkin edestä, muista oliiviöljyn hyvyys.

Viljatuotteet eivät valitettavasti sovi minulle, vaan lihon ja turpoan niistä todella nopeasti. Nyt olen karpannut tasan viikon, ja painoa on lähtenyt 3,5 kg. Eli läskiä ja nestettä. Ainut muutos mitä tein oli viljatuotteiden, perunan jne. poisjättö, ja hedelmien vähentäminen. Mitään karkkeja tai leivonnaisia tai muuta roskaruokaa en syö yleensäkään. Eli jos viikossa lähtee 3,5 kg pelkän leivän ja hedelmien jättämisellä, niin mielestäni se kertoo jo paljon.

Ei se vauva mitään älyttömiä määriä hiilareita tarvi mutta tarvii niitä kyllä kasvakseen. Mitä hiilareita ajattelit syödä sitten? Juureksia? Riisiä? Linssejä? Papuja? Maitotuotteita?
Itse oon raskauden aikana rajoittanut nimenomaan hiilareista ja paino on hyvin pysynyt, alkuun jopa laskenut. Mutta olen siis syönyt aterialla kuitenkin esim puoli desiä riisiä/pastaa. Leipää en ole juurikaan syönyt. Toki marjoja, kasviksia, hyvälaatuisia öljyjä runsaasti

Ei se vauva mitään älyttömiä määriä hiilareita tarvi mutta tarvii niitä kyllä kasvakseen. Mitä hiilareita ajattelit syödä sitten? Juureksia? Riisiä? Linssejä? Papuja? Maitotuotteita?
Itse oon raskauden aikana rajoittanut nimenomaan hiilareista ja paino on hyvin pysynyt, alkuun jopa laskenut. Mutta olen siis syönyt aterialla kuitenkin esim puoli desiä riisiä/pastaa. Leipää en ole juurikaan syönyt. Toki marjoja, kasviksia, hyvälaatuisia öljyjä runsaasti

Hei, ja kiitos ensimmäisestä viestistä, josta minulle on jotain hyötyä. :)
Hiilareita saan lähinnä maitotuotteista ja joistain juureksista, vihanneksista ja marjoista. En juo maitoa juurikaan, mutta hiilareita saan maitotuotteiden muodossa siis mm. rahkasta ja kermasta. Syön myös juustoa, mutta siinähän ei hiilareita juurikaan ole. Juureksia syön jonkin verran, vihanneksia reilusti, ja jonkin verran myös marjoja. Hedelmiä en syö juurikaan ihan sen takia, että niistä tulee minulle ihan kamala nälkä! Leipää en syö. Ajattelin kyllä ostaa hapankorppuja, joita voisi syödä yhden tai kaksi päivässä.

Millä viikolla olet, ja paljonko sinulla on tullut painoa? Minä olen nyt 19. viikolla, ja paino on nyt lähtötilanteeseen verrattuna -1 kg. Paino siis oli jo noususuunnassa, mutta viikko sitten aloin tämän karppauksen, millä ne pari kiloa ja yksi ylimääräinen sitten lähtivätkin nopeasti.

Ja juu, olen karppaillut aiemminkin pari vuotta sitten, mutta sitten se valitettavasti jäi pikkuhiljaa, ja painoa alkoi tulla lisää. Nyt en kuitenkaan halua, että vauva joutuu hiilareista ja painonnousustsni kärsimään. Terkkarikin sanoi, että saa laihtua, kunhan ei näännytä itseään, ja että vauva ottaa kyllä tarvitsemansa. Tästä on uusia tuykimustuloksiakin, joten tuskin haittaa, että jätin hiilarimössöt pois ruokavaliostani.

Hei, ja kiitos ensimmäisestä viestistä, josta minulle on jotain hyötyä. :)
Hiilareita saan lähinnä maitotuotteista ja joistain juureksista, vihanneksista ja marjoista. En juo maitoa juurikaan, mutta hiilareita saan maitotuotteiden muodossa siis mm. rahkasta ja kermasta. Syön myös juustoa, mutta siinähän ei hiilareita juurikaan ole. Juureksia syön jonkin verran, vihanneksia reilusti, ja jonkin verran myös marjoja. Hedelmiä en syö juurikaan ihan sen takia, että niistä tulee minulle ihan kamala nälkä! Leipää en syö. Ajattelin kyllä ostaa hapankorppuja, joita voisi syödä yhden tai kaksi päivässä.

Millä viikolla olet, ja paljonko sinulla on tullut painoa? Minä olen nyt 19. viikolla, ja paino on nyt lähtötilanteeseen verrattuna -1 kg. Paino siis oli jo noususuunnassa, mutta viikko sitten aloin tämän karppauksen, millä ne pari kiloa ja yksi ylimääräinen sitten lähtivätkin nopeasti.

Ja juu, olen karppaillut aiemminkin pari vuotta sitten, mutta sitten se valitettavasti jäi pikkuhiljaa, ja painoa alkoi tulla lisää. Nyt en kuitenkaan halua, että vauva joutuu hiilareista ja painonnousustsni kärsimään. Terkkarikin sanoi, että saa laihtua, kunhan ei näännytä itseään, ja että vauva ottaa kyllä tarvitsemansa. Tästä on uusia tuykimustuloksiakin, joten tuskin haittaa, että jätin hiilarimössöt pois ruokavaliostani.

Itsellä on siis kolme raskautta takana, aina on ollut raskauden lopussa vähempi painoa kuin raskauden alussa. Valitettavasti siis hyvät ruokavaliotottumukset ei ole raskauksien väleillä pysyneet. Lapsen energiantarvehan ei nyt ole kovin suuri kun sinulla on viikkoja noin vähän, mutta jonkinverran ehkä sinun kannattaisi noita hiilareita lisätä loppua kohden, niitä juureksia ja jugurttia ja marjoja vaikka. Rahkasaahan ei myöskään juuri hiilihydraatteja ole. Ja vaikka qvinoaa, tattaria tai linssejä aterioille jos viljat ei sovi. (En ole nyt ihan varma onko tattari viljakasvi vai ei..)

Hmm, no en mina tuossa juurikaan eritellyt kuinka paljon marjoja ja rahkaa syon. Mutta siis rahkassahan on 5g/100g hiilareita, ja syon sita vahintaan puoli kiloa paivassa, niin tuostakin tulee jo 25g. Siihen viela paalle marjat ja kasvikset, niin luulen, etta hiilareita tulee n. 50-70 g/paiva, mika ei ole edes alakarppausta.

Kaappaus.net sivuilta löytyy mm raskausketjuja joista saa hyviä vinkkejä raskauden aikana syömiseen, ja hyvinvoivia vauvoja siellä on syntynyt :) jos äiti voi hyvin, niin yleensä vauvakin. Onnea raskaudesta!

Minä karppasin ed raskaudessa, vauva nyt puoli vuotias. :) Paljon parempi oli oli läpi raskauden kuin jos en olisi karpannut. Ja tosiaan pekonit sun muut ei kuulu mun karppausruokavalioon. Siihen kuuluu mm lihat, kalat, broiler, muna, juustot, rahkat, luonnonjugurtti, marjat yms... tuo hapankorppu on hyvä muutama päivässä niin kuin ajattelit. :) Karppaan yhäkin ja hapankorppua tulee se muutama pala syötyä päivässä.

Epigenetiikan kannalta katsottuna raskaana EI KANNATA MISSÄÄN TAPAUKSESSA harrastaa alienergistä tilaa! Sellainen ohjelmoi lapsen geenit sellaiseksi, että lapsi lihoo, koska geenit luulevat syntyvän maailmaan, jossa ei ole ruokaa! Esimerkkinä voitte hakea googlella vaikkapa epigenetics ducth famine, niin löydätte aiheeseen liittyvät tutkimukset.

Terve karppaus on hyvä asia. Karppaamalla välttää teollisia lisäaineita, liiallista hiilaria, tasapainoittaa verensokeria (ts. insuliinia, joka on myös kasvuhormoni) jne. Ketoosia en lähtisi suosittelemaan, mutta HH rajoittaminen on viisasta. Samalla toki kannattaa tsekata muutkin makrot, jotta kehittyvä sikiö saa tarvittavasti rakennusaineita. Hyvin tärkeää on stressin välttäminen, sillä stressi ohjelmoi lapsen geenejä. On myös erittäin tärkeää pitää oma mikrobiomi toimintakuntoisena. Tässä uunituore kaksoistutkimus aiheesta http://www.cell.com/cell/abstract/S0092-8674%2814%2901241-0

äh .. siis kaksostutkimus .. ja siis ... ruokavalio on avainasemassa siinä, millaisia mikrobeja äidinkin suolistossa siis elelee (jos se joltain jäi ymmärtämättä), jolloin karppaus on siis erinomainen vaihtoehto verrattuna pullamössöruokavalioon.

[QUOTE="Pioni";30472965]Kaappaus.net sivuilta löytyy mm raskausketjuja joista saa hyviä vinkkejä raskauden aikana syömiseen, ja hyvinvoivia vauvoja siellä on syntynyt :) jos äiti voi hyvin, niin yleensä vauvakin. Onnea raskaudesta![/QUOTE]

Tosi kiva sivu, jota ei ole olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja raskaana myös;30472219:

Idiootti sössöttää mantraansa ilman järkeä. Rasvateoria on kumottu aikaa sitten.

Idiootti sössöttää mantraansa ilman järkeä. Rasvateoria on kumottu aikaa sitten.

Niin on. Moni pelkää edelleen kananmuniakin, eli veikkaanpa, että ennen kuin ihmiset tajuaa, että (eläin)rasva on itseasiassa hyväksi, menee sellaiset 50-100 vuotta. Ei ihmisiä voi tietysti syyttää siitä, että he uskovat vain kotimaisia asiantuntijoita. Aika harva kuitenkaan osaa lukea tutkimuksia kriittisellä silmällä (hyvälaatuisia tutkimuksia) ja osaa suhtautua skeptisesti kaikkeen, jossa on business taustalla.

Niin, paitsi ap jo totesikin ettei edes syö rasvaista pekonia.

Jaa missä kumottu, karppilehdessä?

Enkä minä missään ole kovia rasvoja kokonaan kieltänyt, ainoastaan suosittelin vähentämään niiden käyttöä. Endie.

Ja ap:lle, eikai niitä viljatuotteita tarvi niin paljon lärviin läpätä, että lihoo 20 kiloa. Eiköhän sullakin sitten kyse ole vain annosten koosta ja _liiasta_ hiilarista, koska jos oikeasti syöt noin terveellisesti mitä kerroit ei sulla edes pitäisi olla 20 kiloa ylipainoa... Ainakin mulle tuo on aikalailla normaali ruokavalio, ei mikään karppiruokavalio. Ihannepainossa olen ollut aina. Vai onko meidän ero sitten se että en liho muutamasta perunasta tai yhdestä hedelmästä päivässä... Mites liikuntapuoli? Hiilareita on sun oman kehon ja vauvan kuitenkin saatava jonkin verran.

Mutta kiva tietää että karppaus ei nykyään olekkaan enää rasvapekonia, vaan siis ihan ns. melko normiruokavaliota. Mielenkiintoista.

Alkuperäinen kirjoittaja raskaana myös;30473150:

1. Jaa missä kumottu, karppilehdessä?

2. Mutta kiva tietää että karppaus ei nykyään olekkaan enää rasvapekonia, vaan siis ihan ns. melko normiruokavaliota. Mielenkiintoista.

1. Aloita tällä Association of Dietary, Circulating, and Supplement Fatty Acids With Coronary Risk: A Systematic Review and Meta-analysis | Annals of Internal Medicine

2. Ei karppaus ole ollut koskaan pelkkää rasvapekonia kuin ehkä siinä vaiheessa, kun opetetaan keho käyttämää rasvaa polttoaineena (ts. glukoneogeneesiä yms)? Normiruokavaliossa HH ovat yli 50% päivän energiatarpeesta ja sitä ei voi kutsua karppaamiseksi. Kannattaisiko ihan vähän opiskella aihetta?

Alkuperäinen kirjoittaja raskaana myös;30473150:

Jaa missä kumottu, karppilehdessä?

Enkä minä missään ole kovia rasvoja kokonaan kieltänyt, ainoastaan suosittelin vähentämään niiden käyttöä. Endie.

Ja ap:lle, eikai niitä viljatuotteita tarvi niin paljon lärviin läpätä, että lihoo 20 kiloa. Eiköhän sullakin sitten kyse ole vain annosten koosta ja _liiasta_ hiilarista, koska jos oikeasti syöt noin terveellisesti mitä kerroit ei sulla edes pitäisi olla 20 kiloa ylipainoa... Ainakin mulle tuo on aikalailla normaali ruokavalio, ei mikään karppiruokavalio. Ihannepainossa olen ollut aina. Vai onko meidän ero sitten se että en liho muutamasta perunasta tai yhdestä hedelmästä päivässä... Mites liikuntapuoli? Hiilareita on sun oman kehon ja vauvan kuitenkin saatava jonkin verran.

Mutta kiva tietää että karppaus ei nykyään olekkaan enää rasvapekonia, vaan siis ihan ns. melko normiruokavaliota. Mielenkiintoista.

Hiilihydraatit vaikuttavat ihmisiin hyvin eri tavalla, jotkut niistä lihovat, jotkut taas eivät. Ja kyllä, tiedän, että olen lihonut nimenomaan niillä "terveellisillä" hiilareilla, kuten täysjyväviljalla jne. Mutta turha tästä on keskustella sellaisen kanssa, joka niistä hiilareista ilmeisesti ei liho. Hyvät sulle, mutta terveytesi voi silti olla päin helvettiä, vaikket lihoisikaan. Lihava ei välttämättä tarkoita sairasta, eikä hoikka tervettä.

Nyt siis jätin lähinnä vain leivän, pasta ja riisin, ja käytän tilalla reilusti esim. kermaa ja voita, ja laihdun kovaa vauhtia. Tulepa valistamaan minua terveellisistä ja painonhallinnassa auttavista hiilareista...

Karppaaminen tarkoittaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, joten versioita voi olla yhtä monta, kuin karppaajiakin. Joillain se pekoni kuuluu ruokavalioon, enkä näe siinä mitään pahaa. Itse nyt en satu eettisistä syistä syömään punaista lihaa, joten minulla pekoni ei ruokavalioon siitä syystä kuulu.

Hiilihydraatit vaikuttavat ihmisiin hyvin eri tavalla, jotkut niistä lihovat, jotkut taas eivät. Ja kyllä, tiedän, että olen lihonut nimenomaan niillä "terveellisillä" hiilareilla, kuten täysjyväviljalla jne. Mutta turha tästä on keskustella sellaisen kanssa, joka niistä hiilareista ilmeisesti ei liho. Hyvät sulle, mutta terveytesi voi silti olla päin helvettiä, vaikket lihoisikaan. Lihava ei välttämättä tarkoita sairasta, eikä hoikka tervettä.

Nyt siis jätin lähinnä vain leivän, pasta ja riisin, ja käytän tilalla reilusti esim. kermaa ja voita, ja laihdun kovaa vauhtia. Tulepa valistamaan minua terveellisistä ja painonhallinnassa auttavista hiilareista...

Karppaaminen tarkoittaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, joten versioita voi olla yhtä monta, kuin karppaajiakin. Joillain se pekoni kuuluu ruokavalioon, enkä näe siinä mitään pahaa. Itse nyt en satu eettisistä syistä syömään punaista lihaa, joten minulla pekoni ei ruokavalioon siitä syystä kuulu.

Terveyteni ei ole päin helvettiä, mutta sunhan on jo ja tulee olemaan kun vielä vuoraat suonesi voilla ja kermalla. Kun tosiaan, se pelkkä paino ei kerro totuutta....

Yhteistyössä