Karppaus ja migreeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milkkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milkkis

Vieras
Oon yrittäny alkaa syödä karpisti parikin kertaa nyt puolentoistavuoden sisään, mutta aina viikon sisällä aloittamisesta saan tavanomaista paljon pahemman migreenikohtauksen: kipu ja muut oireet pahempia, kestää pidempään. En oo uskaltanu jatkaa karppaamista, koska pelkään, että migreenikohtauksetkin toistuu.
Se on sen verran helvettiä, etten vaan pysty. Koko karppauksesta on tullut peikko, kukaan täysjärkinen pahaa migreeniä poteva ei aiheuta itselleen kohtausta ehdoin tahdoin.
Sitä paitsi tuntuu todella idiootilta olla saikulla töistä ruokavalion kanssa pelaamisen takia!
Onko näitä ollut muilla ja loppuuko oireilu? Vai eikö karppaus vaan käy miulle?

kun aloitin ite tammikuussa niin mulla oli noin viikon kestäny jatkuva migreeni, piti vaan sinnitellä sen yli. uskoisin et johtuu siitä kun lopetin ihan kaiken sokerin ja kofeiininä vähensin tosi paljon silloin kerralla, ainakin osaksi varmaan oli ihan vieroitusoireita. mut sit kun pääsi sen pahimman yli loppu päänsärkykin :) mut koville otti ja lääkeitä kului.

Kiitos tsempistä!
Kattoo ny uudestaan kun vaan tuo edellinen kauhukokemus unohtuis. Oon vähän sellanen kaikki mulle tänne heti nyt ja ruokavalio sisältää normisti aikamoisia hiilaripommeja, että kaipa tuo oireilu on omaa hölmöyttäkin.

Mulla alkuun kans päänsäryt vaivas, mutta sitten nostin vähän hiilareita, mulle sopiva on noin 60-70g päivässä, alle 40g kun menee niin olo on ihan kaamea.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No migreeni ei kylläkään johdu sokerin puutteesta.

Kyllä minun migreenini reagoi ruokavalioon tai oikeastaan sen muutoksiin. Voi tulla kyllä minkä tahansa suuremman ruoka-aineryhmän äkillisestä puutteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos tsempistä!
Kattoo ny uudestaan kun vaan tuo edellinen kauhukokemus unohtuis. Oon vähän sellanen kaikki mulle tänne heti nyt ja ruokavalio sisältää normisti aikamoisia hiilaripommeja, että kaipa tuo oireilu on omaa hölmöyttäkin.

Kaikki-tänne-mulle-nyt-HETI on aika tuttu juttu.. :D

Kannattaa alkaa ensin muuttamaan sitä nykyistä ruokavaliota esim.

Sokeri- intiaanisokeriksi, hunajaksi, agavesiirapiksi tms. Stevia on hiilihydraatiton, luonnonmukainen makeutusaine. (tosin sillä ei vielä ole myyntipaa euroopassa.. )

Riisi - täysjyväriisiksi,
Vehnäjauhot - täysjyväspelttiin,
Makaroonit- täysjyvä makarooniksi (täysjyvä speltti on mielestäni hyvää )
Ottaa enenmän vaihtelevia vihanneksia ruokavalioon ja korvata niillä osittain noita ylläolevia.

Karppasin viimeksi 5v sitten ja kokemus oli kaikin puolin todella positiivinen.

Nyt olen aloittanut uudelleen, viikon olen ollut ketodieetillä. Vuosi sitten sairastuin migreeniin, joka kroonistui heti. Nyt näyttää, että karppaus vie sitä vaan pahempaan suuntaan. Toki usein karpatessa on alkuun päänäsärkyä, mutta se on eri asia, kuin että on joka päivä kova migreeni Toisen viikon ainakin vielä pysyn alle 20g/pv hiilareissa ja sitten varmaan on mietittävä, pitäisikö lisätä vähän hiilareiden määrää. Olen normaalipainoinen, mutta olisi tarkoitus saada muutama kilo pois (toivottavasti vyötäröltä) ja muuttaa ruokavalio vähähiilihydraattiseksi, ihan paremman voinnin takia.

Miten muut migreenipotilaat, oletteko karpanneet ja miten on sopinut?

Oon yrittäny alkaa syödä karpisti parikin kertaa nyt puolentoistavuoden sisään, mutta aina viikon sisällä aloittamisesta saan tavanomaista paljon pahemman migreenikohtauksen: kipu ja muut oireet pahempia, kestää pidempään. En oo uskaltanu jatkaa karppaamista, koska pelkään, että migreenikohtauksetkin toistuu.
Se on sen verran helvettiä, etten vaan pysty. Koko karppauksesta on tullut peikko, kukaan täysjärkinen pahaa migreeniä poteva ei aiheuta itselleen kohtausta ehdoin tahdoin.
Sitä paitsi tuntuu todella idiootilta olla saikulla töistä ruokavalion kanssa pelaamisen takia!

täysin normali reaktio kun aletaan tiputtaa hiilareita, itsellä särkee aina kanssa päätä pri ekaa päivää.. tämän vuoksi otan itse aina kunnon startin eli tiputan hiilarit HETI lähes kokonaan pois, näin päänsärky ei kestä niin kauan.

Onhan makkaroissa yhä E621 ja proteiinihydrolysaatteja joista migreei tulee helpoiten, jos syö niitä. Asia lukee kirjassa Neurologia, Jorma Palo kirjoittanut kauan sitten. Siihen aikaan ei ollut niin monia nimiä glutamaateille. Esimerkiksi vehnäprotetiini on sellaista, mitä ei kannata syödä, jos on merkattu tuoteselosteeseen. En tosin tiedä, tuleeko siitä migreeni, mut en aio kokeilla:-)

kun aloitin ite tammikuussa niin mulla oli noin viikon kestäny jatkuva migreeni, piti vaan sinnitellä sen yli. uskoisin et johtuu siitä kun lopetin ihan kaiken sokerin ja kofeiininä vähensin tosi paljon silloin kerralla, ainakin osaksi varmaan oli ihan vieroitusoireita. mut sit kun pääsi sen pahimman yli loppu päänsärkykin :) mut koville otti ja lääkeitä kului.
Mitä lääkkeitä kului?

Pansuola
Glutamaatit ks Ruokavirasto
Proteinhydrolysat
Sellakka
Glysiini (gm-soija =glycine max)

Yhteistyössä