Karppauksesta tietävät! Mitä tapahtuu jos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittelija

Vieras
syön liian vähän rasvoja? Mistä tietää et on liian vähän,mä en jotenkin ymmärrä.... Entäs jos tulee liikaa hiilareita,mitä se vaikuttaa? En mä niitäkään osaa laskea. Mitä tapahtuu jos esim. juhlissa,missä ei ole mitään karpille sopivaa,syön samaa kuin muutkin?
Entä millä voi makeuttaa esim. turkkilaisen jugurtin? Käykö hunaja vai pitääkö olla jotain makeutuslientä?
Kiitos,jos joku viitsii neuvoa :).

Jos syöt liian vähän rasvaa, sulla on nälkä koko ajan. Jos syöt liikaa hiilareita, turvottaa ja on huono olo. Ja jos oot ollu karppina jo jonku aikaa ja sitten meet juhlissa syömään huonoja hiilareita, saat takuuvarmasti mahan sekaisin ja sokeri humalan, sekä muita ikäviä oireita. Itse käytän hedelmäsokeria ja hunajaa makeuttajana, en syö mitään lisäaineita enkä keinotekoista.

Oon mä käyny jo viikon tuol karppaus-infossa lueskelemassa...mutta tuo rasvojen ja hiilareiden laskeminen ei vaan avaudu,ajattelin täältä vähän kysellä kun täälä on sellaisiakin jotka neuvoo...

No, hiilihydraattien laskeminen on melko yksinkertaista. :) Tässä oma tapani, kun aloitin!

Ensin sun pitää päättää, kuinka paljon hiilihydraatteja haluaisit syödä päivässä? Itse syön noin 50-60grammaa.

Aluksi merkkasin ja mittasin kaiken, mitä suuhun meni, ennenkuin opin ulkoa hiilihydraattimääriä.
merkkasin siis ihan kaiken:
Aamupala
-Aamukahvi 0g,
-maito 0,5dl 2,5g,
-kermaviili 200g, 8g..

Yhteensä: 10,5g
Käytettävissä 39,5-49,5grammaa

Eli minulla oli jääkaapinovessa lappu ja kynä johon sain merkitä :) Aluksi se voi tuntua ärsyttävältä "eikai jotain laskemista" mutta minusta se oli kivaa. Purkkien ja tölkkien kyljissä on hiilihydraatit / 100 grammaa tuotetta melko hyvin esillä. :) Joskus esillä on jopa per annos hiilarit, joka helpottaa todella! Jääkaapin oveen kannattaa tulostella myös lista ruoka-aineista joissa ei ole lainkaan/niin vähän hiilihydraattia että niitä en edes laskenut, kuten voi..

Jos karppauksessa syö liian vähän rasvoja, painon tippuminen pysähtyy. Rasvaa saa kyllä tarpeeksi kun esimerkiksi vaihtaa maitotuotteet erittäin rasvaisiksi (käytä kuohukermaa ruokakerman sijaan, paista voilla, juo punaista maitoa jos pystyt..) ja syö rasvaista lihaa esimerkiksi porsaan lihaa ja ruskistaa vielä voin kera. :)

Itse olen pari kertaa syönyt jotain makeaa juhlissa; muuta ei seurannut kuin vähäsen lievää turvotusta. Pitää vaan muistaa, ettei ahmi siltikään herkkuja, jos vähän hiilareista lipsuukin!! Itse en edes makeuttaisi jugurttia millään, hunajankin hiilihydraatit pitää laskea! :)

Ei muutakun kokeilemaan, siitä se lähtee! Itse olen noudattanut "omia" ohjeita ja nykyään en edes laske hiilareita ja painoa pudonnut reilussa kuukaudessa 6 kiloa! :)

Hei Mikella,kiitos avuliaasta viestistä,tuo auttoi! Mulla olis pudotettavaa vain n.6kg eli sitten voisin kai "lieventää" karppausta,eli voisko syödä täysjyväruisleipää (Real?) 1-2 viipaletta? päivässä,perunaa,vehnää ja riisiä en kaipaa.