Karppauksesta kokemuksia/mielipiteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija

Vieras
Itselläni on pudotettavaa melkein 30kg. Laihduttamisen olen aloittanut varmaan miljoona kertaa, mutta aina repsahdan.
Nyt olen miettinyt karppauksen aloittamista. karppaus sivuilta olen käynyt lukemassa keskusteluja ja selannut reseptejä. Pikku hiljaa on alkanut vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta. Ja nähtävästi monet ovat sillä pudottaneet useita kiloja.
Käsitän ettei se saa olla mikään dietti, vaan elämäntapa muutos. Mutta siis voiko joskus pitää esim. vapaa päivän?? Vaikka kerran kuussa. Vai meneekö se ihan läskiksi?? Ja oletteko vaihtaneet kaikki kevyt tuotteet rasvasempii. Tämäkin vähän epäilyttää, vaikka olen lukenut aiheesta paljonki. Entäs muu perheen ruoka? Teettekö samaa ruokaa kaikille?? Kaikki kokemukset ja mielipiteet otetaan vastaan. Ja ennen kaikkea haluaisin kuulla, että suositteletko karppausta?? Mites muuten liikunta?? Jotkut ovat puhuneet että karpatessa ei jaksaisi liikkua, itse harrastan hikiliikuntaa 2x vikkossa.. Mielipiteitä :)

Juurihan tuli tuore tutkimus jonka mukaan karppaus on sisäelimille todella vahingollista? Jos haluat laihduttaa epäterveellisesti sen sijaan että harrastaisit liikuntaa ja tulisit oikeasti parempaan kuntoon, syö iilmatoja. Laihdut silmissä.

Juurihan tuli tuore tutkimus jonka mukaan karppaus on sisäelimille todella vahingollista? Jos haluat laihduttaa epäterveellisesti sen sijaan että harrastaisit liikuntaa ja tulisit oikeasti parempaan kuntoon, syö iilmatoja. Laihdut silmissä.

No noita "tutkimuksia" aina tulee ja menee.. Kyselinki enemmänki kokemuksia. Ja tuo sinun vertauksesi ei kuulostanut siltä, että sinulla olisi kokemuksia. Se mitä olen lukenut karppauksesta, niin olen ymmärtänyt että sillä pyritään siihen terveelliseen ruokaan...
olisko lisää mielipiteitä...

sain itse 3 viikon aikana pudotettua 12 kiloa pois ja ei yhtään tullut takaisin kun lopetin.
Löysin paremman dietin mieheni opastuksella jossa syödään mahdollisimman usein mutta vähän.
Karppauksessa jää kuitenkin aika tärkeitä aineita pois mitä elimistö tarvitsee ja sen kyllä tunsi että ei saanut elimistö ravinteita tarpeeksi.

sain itse 3 viikon aikana pudotettua 12 kiloa pois ja ei yhtään tullut takaisin kun lopetin.
Löysin paremman dietin mieheni opastuksella jossa syödään mahdollisimman usein mutta vähän.
Karppauksessa jää kuitenkin aika tärkeitä aineita pois mitä elimistö tarvitsee ja sen kyllä tunsi että ei saanut elimistö ravinteita tarpeeksi.

pakko kysyä, mitä ravinteita elimistö ei saanut ja mikä on tuo parempi dieetti ?

"Karppaus on vaarallista" on turha sanoa, kun karppausta on niin monenlaista erilaista. Jos pelkästään vähentää hiilihydraatteja ja siinä tapauksessa ettei ole juuri käyttänyt rasvaa, lisää sitä, se ei ole mitään vaarallista. Itse asiassa kyse on siitä, että ns. normaali ruokavalio on tarpeettoman runsashiilihydraattinen, ja sen voi muuttaa kohtuuhiilihydraattiseksi, ja moni laihtuisi jo pelkästään sillä!

Karppaus voi tarkoittaa esim. että vaihtaa makaronin ja perunan erilaisiin keitettyihin kasviksiin ja tilkkaseen öljyä. Miten kukaan voisi pitää monipuolisempaa kasvisten syöntiä vaarallisena? Tai sitä, että jätetään valkoiset jauhot ja sokeri pois ja syödään vähän muutakin kuin leipää?

Tietysti jos "karppaus" tarkoittaa jollekin pelkästään pekonin ja kerman syöntiä vuosikaupalla ilman kasviksia, tietenkään se ei ole hyväksi. Mutta jos vähänkin perehtyy karppaukseen, niin se on turvallinen ja luonnollinen ruokavalio. VÄHÄHIILIHYDRAATTISUUS EI TARKOITA HIILIHYDRAATITTOMUUTTA.

Omasta mielessäni karppauksessa merkittävintä oli se, että kaikenlaiset mieliteot ja makeanhimot hävisivät. Onhan monenlaisia ruokavalioita, joilla voi laihtua, mutta ratkaisevaa on se, mitä pystyy noudattamaan. Vähärasvaisestakin dieetistä minulla on kokemusta, mutta en jaksanut koko elämääni kitkutella ja taistella jatkuvasti mielitekoja vastaan. Karppaamalla ei tarvitse taistella: syön kunnollista, terveellistä ruokaa itseni kylläiseksi ja sitten voinkin kokonaan unohtaa ruuan monen tunnin ajaksi.

Voi apua... Läskit hei! Miten olisi ihan perinteinen liikunta? olen kuullut että olisi kuulemma ihan terveellistäkin ja tekisi ehkä jopa sydämellekin hyvää! Jos olette niin saatanan laiskoja että yritätte laihduttaa tavoilla joissa ei persettä tarvitse sohvasta nostaa niin unohtaka samantien koko homma.

ehkä syy siihen että liikalihavuus tuntuu olevan nykyään jo ihan kansantauti on se, että nykyään "laihdutetaan" kaikennäköisillä poppakonsteilla ettei vaan tarttisi sinne salille lähteä :) ei se karppaus esimerkiksi kiinteytä, siihen tarvitaan hikeä ja sykettä :) aerobista liikuntaa ja kilot lähtee juosten karkuun! :)

"Karppaus on vaarallista" on turha sanoa, kun karppausta on niin monenlaista erilaista. Jos pelkästään vähentää hiilihydraatteja ja siinä tapauksessa ettei ole juuri käyttänyt rasvaa, lisää sitä, se ei ole mitään vaarallista. Itse asiassa kyse on siitä, että ns. normaali ruokavalio on tarpeettoman runsashiilihydraattinen, ja sen voi muuttaa kohtuuhiilihydraattiseksi, ja moni laihtuisi jo pelkästään sillä!

Karppaus voi tarkoittaa esim. että vaihtaa makaronin ja perunan erilaisiin keitettyihin kasviksiin ja tilkkaseen öljyä. Miten kukaan voisi pitää monipuolisempaa kasvisten syöntiä vaarallisena? Tai sitä, että jätetään valkoiset jauhot ja sokeri pois ja syödään vähän muutakin kuin leipää?

Tietysti jos "karppaus" tarkoittaa jollekin pelkästään pekonin ja kerman syöntiä vuosikaupalla ilman kasviksia, tietenkään se ei ole hyväksi. Mutta jos vähänkin perehtyy karppaukseen, niin se on turvallinen ja luonnollinen ruokavalio. VÄHÄHIILIHYDRAATTISUUS EI TARKOITA HIILIHYDRAATITTOMUUTTA.

Omasta mielessäni karppauksessa merkittävintä oli se, että kaikenlaiset mieliteot ja makeanhimot hävisivät. Onhan monenlaisia ruokavalioita, joilla voi laihtua, mutta ratkaisevaa on se, mitä pystyy noudattamaan. Vähärasvaisestakin dieetistä minulla on kokemusta, mutta en jaksanut koko elämääni kitkutella ja taistella jatkuvasti mielitekoja vastaan. Karppaamalla ei tarvitse taistella: syön kunnollista, terveellistä ruokaa itseni kylläiseksi ja sitten voinkin kokonaan unohtaa ruuan monen tunnin ajaksi.

Juu en itsekkään ole jättämässä kaikkeja hiilareita pois. Mutta tuo vähnetäminen on se mitä olen ajatellut. Jos tämä makeanhimon saisi sillä kuriin ja jatkuvan jääkaapilla ravaamisen pois. Itse olen kokeillut tota pieniä annoksia,3 tunnin välein. Aina vaan huomannut ettei toimi. Koko ajan katon kelloon, tyyliin koska voin taas syödä...

Meillä koko perhe syö samaa ruokaa, mutta lapsille tehdään ruuan kanssa perunaa/pastaa/riisiä ja aikuisille kasviksia, joita toki lapsetkin saavat syödä. Vapaapäiviä voi pitää silloin tällöin. Itselläni on ollut yksi suhteellisen vapaa viikko, yhdet häät ja yksi risteily näiden kolmen kuukauden aikana.

No eiköhän kuka tahansa laihdu aika äkäseen jos yhden ravintoaineen jättää yhtäkkiä kokonaan pois? Jätä seuraavaksi kalsium, luut hupenee pois ja painoa lähtee varmaan parikymmentä kiloa

Omalta osaltani voin suositella.
Mun mielestä se että ap on ottanut itse jo asioista selvää ennen karppaamisen aloitusta, on positiivinen juttu. Monesti aloitetaan ennenkun on asioista mitään tietoa ja sitten valitetaan kun menee perseelleen..

Olen tehnyt samaa ruokaa koko perheelle, lapset karppiruokavalion lisäksi syövät myös hedelmiä ja täysjyväviljatuotteita ja karkkipäivä on kerta viikkoon.
Itsellä on normaalisti herkkupäivä aina menkkojen alkamispäivänä, mutta nyt kun olen raskaana niin herkkupäivä on aina kun mieli tekee jotakin, palataan ruotuun sitten taas kun vauva pullahtaa maailmaan :)

Karppaaminen on siitä mielenkiintoinen ruokavalioremontti, että joskus tuntuu ettei paino tipu mutta kiinteytymistä tapahtuu. Eli tuijota mittanauhaa enemmän kuin vaakaa. Karppisivustoilta oletkin varmaan saanut hyvin selville, mitkä ovat sinulle sopivat proteiini-, rasva- ja hiilarimäärät.

johon ihan mielelläni kuulisin myös asiallisen vastauksen :) Miksi te ihmiset lähdette tällaisilla dieeteillä laihduttamaan sen sijaan että lisäisitte liikuntaa? Ihan mielenkiinosta kysyn.

johon ihan mielelläni kuulisin myös asiallisen vastauksen :) Miksi te ihmiset lähdette tällaisilla dieeteillä laihduttamaan sen sijaan että lisäisitte liikuntaa? Ihan mielenkiinosta kysyn.

Koska liikunta yksinkertaisesti ei laihduta niin hyvin suurella osalla ihmisiä. Ravinnosta kaikki lähtee. Liikkua joutuu joskus tuntitolkulla päivittäin, ja jos elimistö/aineenvaihdunta on sekaisin, tulos on todella hidasta ja uuvuttavaa. ja kaikilla ei ole aikaakaan liikkua joka päivä pari tuntia.
Ei ole tekosyy, liikunta on aina hyväksi. Mutta laihdutuksesa se tulee vasta ravinnon jälkeen.

Harrastan mielestäni tarpeeksi liikuntaa (esim. tällä viikolla joka päivä 45 min). Painoni on nyt normaalipainon ylärajoilla, mutta aloittaessani minulla oli jonkin verran ylipainoa. Aloitin karppauksen, koska en halua sairastua 2. tyypin diabetekseen. Uskon, että sokerien ja hiilihydraattien vähentämisestä on apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24688778:
Omalta osaltani voin suositella.
Mun mielestä se että ap on ottanut itse jo asioista selvää ennen karppaamisen aloitusta, on positiivinen juttu. Monesti aloitetaan ennenkun on asioista mitään tietoa ja sitten valitetaan kun menee perseelleen..

Olen tehnyt samaa ruokaa koko perheelle, lapset karppiruokavalion lisäksi syövät myös hedelmiä ja täysjyväviljatuotteita ja karkkipäivä on kerta viikkoon.
Itsellä on normaalisti herkkupäivä aina menkkojen alkamispäivänä, mutta nyt kun olen raskaana niin herkkupäivä on aina kun mieli tekee jotakin, palataan ruotuun sitten taas kun vauva pullahtaa maailmaan :)

Karppaaminen on siitä mielenkiintoinen ruokavalioremontti, että joskus tuntuu ettei paino tipu mutta kiinteytymistä tapahtuu. Eli tuijota mittanauhaa enemmän kuin vaakaa. Karppisivustoilta oletkin varmaan saanut hyvin selville, mitkä ovat sinulle sopivat proteiini-, rasva- ja hiilarimäärät.

Kiitos tuosta mittanauha vinkistä. Aina tullut pelkkää vakaa tuijotettua. Ehkäpä tätä voisi kokeilla. Tänään on muutenki kauppa päivä ja kaapit tyhjinä.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että muutos oli tapahduttava koska normaaliruokavaliolla voin pahoin. Vatsa turposi palloksi joka ilta, päätä särki, verenpaineet sekä sokerit koholla. Ylipainoa oli raskauden jälkeen noin 12 kiloa.
Ruokavalioremontti sai mun terveyden kuntoon ja elämänlaatukin parani.
Lisäys: diagnosoitu PCO katosi, pahasti rakkulaiset munasarjat olivat todella hyväkuntoiset vuoden karppaamisen jälkeen, tätä ihmettelivät oikein porukalla naistentautien polilla :D

Samalla innostuin myös pitkän tauon jälkeen harrastamaan liikuntaa, kun tulokset oli niin hyvin ja niin nopeasti nähtävillä.

Viimeksi muokattu:

Eiköhän lihavilla se suurin ongelma ole nimenomaan siinä ruokavaliossa, syödään liikaa sokeria ja valkoista jauhoa, turhia kaloreita... Eli ruokaremontti pudottaa niitä kiloja ihan luonnollisesti. Siihen lisäksi liikunta, niin ollaan jo pitkällä. Jos taas ottaa hirmu treenit päälle eikä ollenkaan muuta ruokailutottumuksia, niin eipähän niitä tuloksiakaan synny. Ruokavalio on se isoin tekijä laihdutuksessa.

No tottakai tulee syödä terveellisesti, se nyt on ihan itsestään selvyys (?), mutta kun ihmiset laiminlyövät liikintaa ja keksivät kaikkia kiertokeinoja. Perusterveellinen ruoka ja paljon liikuntaa; se ainut taatusti toimiva tapa laihduttaa.

[QUOTE="nnn";24688735]Voi apua... Läskit hei! Miten olisi ihan perinteinen liikunta? olen kuullut että olisi kuulemma ihan terveellistäkin ja tekisi ehkä jopa sydämellekin hyvää! Jos olette niin saatanan laiskoja että yritätte laihduttaa tavoilla joissa ei persettä tarvitse sohvasta nostaa niin unohtaka samantien koko homma.[/QUOTE]

Ai miks pitäis unohtaa koko homma? Mä pudotin 15kg karppaamalla enkä tosiaankaan nostanu persettäni penkistä sen eteen. :) Nyt kun olen 15kg kevyempi, kiitos hiilihydraattitietoisen syömiseni, niin on liikuntakin alkanut kiinnostaa ja harrastankin sitä mahd monipuolisesti 3-4 krtaa vkossa. Että pusipusi.

No eihän ihmisen tarvitse karpata syödäkseen terveellisesti? Kyllähän ihan normaali ihminen nyt osaa syödä terveellisesti ilman karppauskaavoja? Kuka tahansa tietää, että munkit, hampparit, pullat, karkit, pastat yms. eivät ole terveellisiä?

Ei kokeileminen mitään maksa, mutta ota selvää asiasta ja suunnittele vähän ruokiakin ennakkoon. Karppausta on montaa eri suuntaa. Päätä mitä alat kokeilemaan. Jos aloitat induktiolla (20 g. hh. päivässä)Varaudu siihen että ekat päivät - viikko ei ole olon kannalta mitenkään hyvä ja päätä särkee (pidä huoli että juot tarpeeksi vettä) Hiilihydraatteja vähän nostamalla takaisin voi helpottaa alun päänsärkyä. Elimistöllä kestää pikkuisen aikaa tottua uuteen juttuun. ;)

Suosittelen kyllä! Itselläni makeanhimo on melkein kadonnut ja nykyisin siihen himoon riittää useinmiten pari palaa tummaa suklaata entisen levyn sijaan. Nälästä ei tarvitse kärsiä ja paino putoaa silti. Energiaa on huimasti enenmän kuin ennen.

Sanovat että "räjähtävää liikettä" sisältävä liikunta sujuu jähmeämmin (pallopelit tms.) mutta pitkäkestoinen hitaampi liikunta taas paremmin. Ilmeisesti se on kuitenkin hyvin henkilökohtaista ja halutessaan voi ennen urheilua ottaa pikkuisen jotain extra hiilihydraattia, luulisin että jopa suositeltavaa varsinkin ihan alussa. Itselläni ei oikein kokemusta kun nyt vasta on ollut energiaa vähän urheilla niin ei ole vertailukohtaa miten se olisi sujunut aiemmin runsailla hiilihydraateilla.

Vapaapäivistä on montaa mielipidettä. Itse harrastan niitä aina välillä :)
Kovin usein ei kannata, mutta kyllä mielestäni kerran kuussa voi. Tärkeintä on että herkuttelun jälkeen palaa nopeasti takaisin ruokavalioon.

Rasvoista käytän vain luonnollisia, täysrasvaisia tuotteita. Voita ja kermaa. ;)
Kevyttuotteissa on monesti lisäaineita järjettömiä määriä ja maistuvat hirveälle :x (huomaat sen kyllä myöhemmin jos vaihdat tuotteet)
Oikeaa kermaa riittää pieni lorautus maustamaan kastikkeen hyväksi kun kevyt "kermalla" siitä ei saa hyvää monella purkillakaan.
Maidon käytän kevyt maitona (punaista kun ei luomuna löydy) ja Rahkaa otan sen mitä kaupassa vastaan tulee (siinä ei kai koskaan ole paljoa rasvaa. "kevyt" rahkassa on sama 0,3% kun tavallisessakin)
Kannattaa käyttää alkuun jotain ohjelmaa johon voi syöttää päivän ruuat ja näkee hiilihydraattien ja rasvan määrän. Rasva ei saa jäädä liian alhaiseksi.
Kaloreita ei kannata varsinkaan alkuun edes vilkaista.
Jos ajatus kauhistuttaa niin lue Eefeldin kirja "ruokavallankumous"

Yhteistyössä