karppaajat, jos ruokana on spagettia ja jauhelihakastiketta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä

Vieras
tai perunaa ja jotain kastiketta, niin mitä te syötte? Pelkkää kastiketta ja salaattia? kun ymmärsin että pasta ja peruna ovat kiellettyjen listalla. Vai teettekö te kaikki itsellenne eri ruokaa joka aterialle? Minua kiinnostaisi, ainakin vähentää hiilihydraatteja, mut lapsiperheessä syömme melko paljon kastikkeita, laatikoita ja keittoja. Kaikissa on perunaa tms.

Meillä syötiin tänään lounaaksi (koko perhe) tomaattikastikepohjaista jauhelihakastiketta, vihreitä papuja ja tuoreita kasviksia. Päivälliseksi on A-luokan nakeista (vähän hh) ja juureksista tehtyä nakkikeittoa.

Perunaa tai spagettia ei siis syö kukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Outoja teidän ongelmat...

enpä ole moista koskaan kokenut ongelmaksi. Ootko kuullu kasviksista?

juu, olen kuullut. Mutta ajattele, näin rajallinen on minun maailmani etten osaa ajatella kastikkeen syömistä papujen tms. kanssa :X

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Outoja teidän ongelmat...

enpä ole moista koskaan kokenut ongelmaksi. Ootko kuullu kasviksista?

juu, olen kuullut. Mutta ajattele, näin rajallinen on minun maailmani etten osaa ajatella kastikkeen syömistä papujen tms. kanssa :X

No onhan niitä muitakin kasviksia. Parsa- ja kukkakaali on meidän muksujen suosikkeja. Huomenna teen lisukkeeksi kesäkurpitsasta pitkiä suikaleita kuorimaveitsillä. Olisko se sitten pastankorviketta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Meillä syötiin tänään lounaaksi (koko perhe) tomaattikastikepohjaista jauhelihakastiketta, vihreitä papuja ja tuoreita kasviksia. Päivälliseksi on A-luokan nakeista (vähän hh) ja juureksista tehtyä nakkikeittoa.

Minkä ikäiset lapset? Mistä saavat tarpeelliset hiilihydraatit?

Täysjyväspagetti on keksitty ja voihan sitä ottaa vähemmän jos ei kovin tiukkaa karppilinjaa vedä...

Mä keitän itselleni lisäkkeeksi kukkakaalia, parsakaalia, siivutettua kesäkurpitsaa... Tai paistetut kesäkurpitsakiekot on kanssa hyviä. Monesti teen niinkin että kesäkurpitsasiivuja, siihen sitä soossia päälle ja juustoraastetta ja uuniin.

Keitot teen ilman perunaa ja laatikkoonkin voi laittaa vaikka mitä muutakin kuin pottua!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Hiilihydraatti on se ainoa ravintoaineryhmä mitä ihminen ei tarvitse ulkopuolelta lainkaan. Kaiken tarvitsemansa hiilihydraatin elimistö pystyy muodostamaan itse muista ravintoaineista!

Rasvan ja proteiinin kanssa onkin sitten vähän hiljaisempaa. Niitä on välttämätöntä saada ruokavaliosta riittävästi. Hiilihydraatteja ei tarvitse lainkaan, tosin harvapa nyt täysin hiilihydraatittomalla dieetillä on.

mä olen ap yhtä rajoittunut kuin sä. en ihan totta voi kuvittella syöväni jauhelihakastiketta kasvisten kera, siis ilman spagettia tai perunaa. yöh. joskus nimittäin kokeilin tuota ja ei vaan ollut mun juttuni.

Alkuperäinen kirjoittaja fakta:

Hiilihydraatti on se ainoa ravintoaineryhmä mitä ihminen ei tarvitse ulkopuolelta lainkaan. Kaiken tarvitsemansa hiilihydraatin elimistö pystyy muodostamaan itse muista ravintoaineista!

Rasvan ja proteiinin kanssa onkin sitten vähän hiljaisempaa. Niitä on välttämätöntä saada ruokavaliosta riittävästi. Hiilihydraatteja ei tarvitse lainkaan, tosin harvapa nyt täysin hiilihydraatittomalla dieetillä on.

ja höpöhöpö. Lapset tarvitsevat hiilihydraatteja kyllä, vaikka aikuiset eivät tarvitsisikaan. Lapsille suositus (taapero- ja leikki-ikäiselle) 40-60%. Surullista, jos näin tiukoilla ruokavalioilla jo tuossa iässä, kun energiantarve on suurimmillaan. Proteiineja ja rasvaa kyllä tässä maassa syötetään ihan tarpeeksi..

Marjoista, maitotuotteista ja hedelmistä. Ihmisen elimistö osaa myös valmistaa tarvittavat hiilarit. Viljoja ja perunaa ihminen ei tarvitse voidakseen hyvin.

päivitäpä tai korjaa tietosi. ihminen todellakin tarttee tarpeellisia hiilareita. niitä saa kokojyvästä jne. valkoiset jauhot, eli nk. huonot hiilarit on turhia.

Marjoista, maitotuotteista ja hedelmistä. Ihmisen elimistö osaa myös valmistaa tarvittavat hiilarit. Viljoja ja perunaa ihminen ei tarvitse voidakseen hyvin.

Siis oikeasti saavat 40-60% energiastaan hiilareista, joita marjoissa, maitotuotteissa ja hedelmissä? Montako kiloa näitä syövät päivässä?

Siis oikeasti saavat 40-60% energiastaan hiilareista, joita marjoissa, maitotuotteissa ja hedelmissä? Montako kiloa näitä syövät päivässä?

mietin ihan samaa. ruisleipä ym tuotteet on oikeasti tosi hyviä ihmiselle. en tajua tuollaista koko kieltäytymistä että laitetaan lapsetkin siihen mukaan. kun ihan suositukset suosittaa ruisleipää ym täysjyvä tuotteita ihmisille.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Olen keittänyt niitä sekavihanneksia, joita pakasteessa ja niitä sitten jauhelihakastikkeen kanssa. Muu perhe sitten syö perunaa/makaronia ja jauhelihakastiketta.

Pakastesekavihanneksia pastakastikkeen kanssa. Oikea gourmetateria...
= X

Ja tästä syystä en olekaan karppi, kun pidän liikaa pastasta (täysjyvä) ja ruisleivästä.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
päivitäpä tai korjaa tietosi. ihminen todellakin tarttee tarpeellisia hiilareita. niitä saa kokojyvästä jne. valkoiset jauhot, eli nk. huonot hiilarit on turhia.
Ja opettele sinä lukemaan. Minähän sanoin, että kaiken tarvitsemansa hiilihydraatin elimistö pystyy muodostamaan itse muista ravintoaineista. Eli en väittänyt, että ihminen ei tarvitsisi hiilareita vaan että hiilihydraatteja ei tarvitse ravinnosta, koska niitä voi valmistaa muista ravintoaineista. Siksi ihmisen ei tarvitse ravinnoksi käyttää hiilihydraatteja kun on riittävästi muita ravintoaineita tarjolla.

Sen sijaan rasvaa tai proteiinia elimistö ei pysty valmistamaan hiilihydraateista tai rasvaa proteiinista tai proteiinia rasvasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Ja opettele sinä lukemaan. Minähän sanoin, että kaiken tarvitsemansa hiilihydraatin elimistö pystyy muodostamaan itse muista ravintoaineista. Eli en väittänyt, että ihminen ei tarvitsisi hiilareita vaan että hiilihydraatteja ei tarvitse ravinnosta, koska niitä voi valmistaa muista ravintoaineista. Siksi ihmisen ei tarvitse ravinnoksi käyttää hiilihydraatteja kun on riittävästi muita ravintoaineita tarjolla.

Sen sijaan rasvaa tai proteiinia elimistö ei pysty valmistamaan hiilihydraateista tai rasvaa proteiinista tai proteiinia rasvasta.

saat kyllä aika huolella mättää muita tuotteita jotta saat/lapsesi saa tarvittavat määrät esim. kuituja.

mä en edelleen usko sun väitteeseen. mä uskon että täysjyvä tuotteet on ihmiselle hyväksi.

Yhteistyössä