Karmea närästys raskaana...

  • Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti
Ap.
Kurkkua korventaa, rintakehää ahdistaa. Iltapäivällä alkoi närästys joka ei vaan lähde. Olen ottanut Rennietä, juonut 2 lasillista Samarinia sekä kupin kuumaa vettä+luomuhunajaa (Luin, että jollain oli auttanut), eikä mitään vaikutusta. Rv 10 meneillään ja muuten menee hyvin.

Mitä mää teen?
 
-
samarinia ei kyllä suositella raskaana josmuistan oikein. Rennietä vaan ja sängyssä pääpuoli koholle. Ei siihen oikeen auta muu kun synnytys. Sillon loppuu kun seinään. pitkä matka, koita kestää. Kysy neuvolasta vielä.
 
"Kärppänä heinälatoon"
Mulla on samaa vaivaa. Toistaiseksi on auttanut hyvin resepti: lasi maitoa, päälle lusikallinen gavisconia ja kaks rennietä. Tuota gavisconia tosin syön ennalta ehkäisevästi lusikan joka ilta ennen nukkumaan menoa, koska se vaikuttaa parhaiten, kun sitä käyttää pidempään (siitä muodostuu semmonen vaahto tuonne, joka suojaa). Ja mulla tuo närästys on asentoriippuvaista, ei ruokavaliopohjaista. :)
 
"Kärppänä heinälatoon"
Piti vielä lisätä, että edellisen raskauden aikana lääkäri sanoi, et jos et pärjää noilla (tai sit on vielä kolmaskin reseptitön lääke, jota voi käyttää, mut en muista sen nimeä, kun sitä ei meidän apteekissa ollu), niin tule takas ja hän kirjottaa reseptin vahvempaan lääkkeeseen. :) Missään nimessä ei saa antaa raskaudenkaan aikana jatkuvasti korventaa.
 
Ap.
Kiitos :) Pakko tähän joku apu on saada. Ei ole tosiaankaan eka kerta vaan lähes päivittäistä... Tällä kertaa vaan ei auta mitkään lääkkeet.

Alkaa oikein oksettamaankin tän närästyksen kanssa...
 
soo12345
Neuvolalääkäriltä saat vkon 13 jälkeen varmasti reseptin Omeprazolille joka on hieman tehokkaampaa kuin nuo apteekin kamat jotka eivät auta minulle. Nyt jo toinen raskaus menossa ja luotan edelleen tuohon reseptilääkkeeseen. Pitää närästyksen pois kun ottaa ihan silloin tällöinkin vaan.
Älä kärsi närästyksestä ensimmäistä kolmannesta pitempään vaan pyydä lääkäriltä järeämmät aseet. Tuota omeprazolia on jo tutkittu hyvin ja sen vaikutuksia sikiöön.
 
"Miu"
Minä kärsin ihan törkeestä närästyksestä ensimmäiset puoli vuotta ja siihen ei auttanut mikään muu kuin syöminen... Pieniä aterioita tasaisin väliajoin niin, että nälkä ei saanut tulla missään vaiheessa, muuten oli piru irti. Hedelmiä, voileipää, salaattia, oikeestaan mitä vaan kevyttä vähintään 2 tunnin välein.
 
"Kärppänä heinälatoon"
Kiitos :) Pakko tähän joku apu on saada. Ei ole tosiaankaan eka kerta vaan lähes päivittäistä... Tällä kertaa vaan ei auta mitkään lääkkeet.

Alkaa oikein oksettamaankin tän närästyksen kanssa...
Koita tuota Gavisconia säännöllisesti otettuna, auttaako. :) Mulle lääkäri sanoi, et se on siinä mielessä turvallinen "lääke", kun se ei imeydy mihinkään, vaan tekee vain sen suojaavan kalvon tuonne. Samaa mömmöä syötettiin meidän vauvalle 0-6 kk, kun sillä oli refluksitauti. :) Mutta sitä pitää tosiaan käyttää just säännöllisesti. Itsellä huomaan, et jos pitää vaikka pari päivää väliä, niin heti palaa närästys. Mulla on vielä niin "hauskaa" tämä, että se alkaa sillä sekunnilla, kun a) istun b) menen maate. Kun nousen seisomaan, ei mene kauaakaan, kun menee ohi. Tosi kivaa öisin. ;) Siksi otan tuota joka ilta.

Ja jos ei auta, kysy lääkäriltä tosiaan jotain vahvempaa. Renniet ja gavisconit on kuitenkin se kaikista lievin vaihtoehto vasta. :)
 
röyhtäilijä
juo rasvaista maitoa tai jopa kermaa. ihan tosi, se lievittää. mulla sama vaiva ollut jo vuosia ja mietin kuinka se viel pahenee kun olen raskaana. (ihan alussa vielä)
 
Itsellä on myös ollut käytössä gavisconia, valmarinia oon joskus ottanu ja nexium, simac ja zolt löytyy reseptilääkkeistä vaan noita ei varmaan saa raskauden aikana syödä. Jos itsellä tulee närästystä tämän raskauden kohdalla nii luultavasti kokeilen tota gavosconia, kaverilla ainaki auttanut raskausaikana
 

Yhteistyössä