Karmea kutina!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surkea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surkea

Vieras
Minulla on jo vuosia ilmennyt n. viikkoa ennen menkkoja alkava kamala kutina alapäässä (lähinnä häppäreissä, ei sisäpuolella), johon ei oikein tehoa mikään. Joskus aamuisin huomaan raapineeni unissani itseni aivan verille. Gynen tutkimuksissa tähän ei ole otettu oikein mitään kantaa, eikä yleensä edes hiivaa ole löytynyt. Talvella kuitenkin kyllästyin niin, että ostin apteekista gyno-daktarinia. Kahden emätinpuikon jälkeen sisäpuolella ilmeni hirvittävä kutina ja polte, joten jouduin jättämään kuurin sikseen.

Nyt olen raskaana, tekay:n mukaan 6+4 ja kutina on nyt jatkuvaa. Alkoi samalla tavoin n. viikkoa ennen odoteltuja menkkoja eikä ole loppunut. Samaan aikaan kun hain raskaustestin, hain myös Canesten -puikon ja voiteen, eivätkä ne ole juuri auttaneet. Kutina tuntuu edelleen nimenomaan häppäreissä ja on aikalailla sietämätöntä. Revin myös unissani ihon rikki, päivällä sentään pystyy vähän hillitsemään. Tunne on sellainen kuin pissa polttaisi ihon rikki, kutina ei siis tunnu niinkään emättimessä. Uutena on tullut myös kutinan leviäminen etupuolen yläosan karvoitukseen, jossa on pientä punaista syheröä jos olen raapinut. (elukoita ei näy, tarkistin hätäpäissäni senkin) Valkovuotoa on nyt raskauden aikana jonkin verran ollut, ennen raskautta en sitäkään juuri huomioinut kuin aivan satunnaisesti.

Käytän puuvillapöksyjä, stringeihin en ole mielistynyt, pesen vain vedellä ja käytän mahdollisimman vähän pikkuhousun suojia.

Olisko kenelläkään mitään kokemuksia, mikähän tällaiseen auttaisi? Alkaa olla aika tuskallista, eikä seksiäkään tee mieli harrastaa lainkaan kun häppärin reunoista on aina iho rikki. Ensimmäinen neuvolakin on vasta 1.6.
Auttakaa naista hädässä, jos vain jotain vinkkiä löytyy!

En nyt tiedä että onko sulla ihan sama juttu kun mulla, mutta kerron kumminkin. Mulla kutisee ulommat häpyhuulet kans aina välillä, en ole kiinnittänyt huomiota koska, mutta aina joskus. Eli olen päätellyt asian näin että kun paikkahan on aina vähän märkä ja mulla aika runsas valkovuoto, niin iho ja karvat on koko ajan sieltä kosteat. Niin iho ei oikein siitä tykkää, mä olen aina parin kk. välein leikannut karvat häpyhuulista, siis jättänyt kyllä ylös karvoja(kolmion) mutta häppärit posliiniksi, niin iho saa hengittää, se helpottaa heti.

Minulla ei ole ihan samaa ongelmaa, mutta minullapa kutisee peräaukko. Lääkäreillä on juostu mutta kukaan ei osaa sanoa mitään. Hiivavoiteet eikä mitkään auta, kutisee vaan kroonisesti, jo vuosia, en tiedä enää kuinka monta. Raavin itseäni jatkuvasti verille mutta vieläpä tuntuu tuo värkki toimivan. Eniten kutittaa aamuin ja illoin. Päivällä ei usein ja yölläkään jos herään niin ei kutita.
Jätin jossain vaiheessa perskarvojen ajelun, kun tuntui että sen jälkeen kutisee vieläkin enemmän, sänki vissiin. Eipä ole ukko valittanut, että siellä nuo rehottaa vaikkei niitä paljoa onneksi ole.
Mun vinkki siis että älkää nyt ainakaan sheivatko sieltä limakalvoilta haituvia veks. Kokeile auttaako sellainen muutamassa kuukaudessa.

aina täytyy muistaa että kaikki kutina ei ole hiivaa. Mulla ainakin kun luulin hiivaksi, lääkitsin itseäni kutinan takia yli. Käytin puikkoja ja kun lopulta hermostuin hain vielä lekurilta suunkautta otettavan pillerin. Siinä sitten oltiin, kutina ei hävinnyt mutta kroppa oli sekaisin ylilääkitsemisestä ja kutinakierre valmis. Olin silloin ilman pillereita muutaman kuukauden ja annoin tilanteen rauhoittua.

Mulla kutina tuli yleensä yhdynnän jälkeen, johtuen vähän liian kuivista limakalvoista. Gynis suositteli laitettavan yhdynnän jälkeen rasvaa jota saa apteeksista ilman reseptiä = Ovestin. Se auttoi eikä sen jälkeen hiivalääkkeitä ole tarvinnut! Lääke on tarkoitettu vaihdevuosien aikaisiin estrogeenin puutoksesta johtuviin intiimivaivoihin, mutta kyllä sitä nuoretkin voi käyttää ;)

Lisäksi kannattaa käydä pois sulkemassa sukupuolitaudit. Mutta tosiaan, kutina ei aina ole hiivaa. Yksi gynis kerran sanoi että kutinan voi aiheuttaa myös se että on miehen spermalle allerginen!

Kiitos vinkeistä! Bepanthenia olen kokeillut ja se melkeinpä pahentaa tilannetta eikä paranna. Monenlaista kun olen kokeillut niin valkovaseliinikin tuntui paremmalle kuin tuo Bepanthen.
Jäin tuota Ovestin-rasvaa miettimään jos siinä kerran on hormonia niin kai sitä voi raskauden aikana käyttää? (yrittäkää ymmärtää, olen ensikertalainen...) Hormonitoimintaan minä jotenkin tuon kutinani yhdistän, kun se kerran tuli aina ennen menkkoja + nyt kun olen raskaana ja hormonitoiminta on taas muuttunut. Otan vielä vinkkejä vastaan jos löytyy, kiitos vain kaikille osallistuneille!

no niimpä tietenkin! ei sitten tullut itselleni taas mieleeni että raskaanahan tässä ollaan, molemmat, hih!

Neuvolan täti tarkisti jostain ettei sitä saisi käyttää raskaana ollessaan... Sori!

Mulla on kans sama juttu,valkovuoto on niin voimakasta ja paksua että se liimautuu karvoihinkin kiinni,ja pöksyjä saa olla vaihtamassa parikin kertaa päivässä,vuoto on niin runsaasta...Häppärit myös punaiset ja kärsineet vuodosta,joka niinkuin polttaisi häppärin ihon rikki..Bepanthen on auttanut myös minulla,niin että häppärien iho ei pääse kovin pahaksi..Neuvolassa otettiin testi,jossa todettiin ettei mitään bakteeria,tulehdusta yms vastaavaa ei ollut,kohtalaisesti hiivaa.Pyydä neuvolassa ottamaan se testi,niin varmistuu asia ettei ole mistään tulehduksesta kyse. Raskaus vaan aiheuttaa muutoksia valkovuotoon,niin minullakin.Ei auta kuin kestäää ja odottaa että kroppa on taas normaali.Onnea odotukseesi! Itselläni kuukausi laskettuun aikaan...

Heips!
Mulla kanssa koko raskauden alkupuoli oli tota helvetin kutinaa, nyt ollaan rv 32 ja sitä kutinaa ei ole ollut viikkoihin. Nyt koputan puuta. Mä käytin kanssa gyno-daktarin voidetta ja bepanthenia, välillä talkkia. Suihkuttelin usein alapäätäni. Silitin kaikki alushousuni. Kyllä noista oli jonkinverran apua, mutta raskauden piikkiin olen ton vaivan täysin laittanut. Ystävälläni oli samaa vaivaa myös, mutta se kutina loppui vasta synnärille. Koita olla raapimatta, suihkuttele ja kokeile tota alusvaatteiden silitystä. Anna värkillesi nyt usein ns. ilmakylpyjä, älä käytä mitään liian tiukkoja vaatteita ja rasvaile rasvalla minkä parhaaksi olet katsonut. Tiedän, että toi kutina on ihan karmeeta ja pidänkin sulle peukkuja että helpottaa.

Itselläni oli jo ennen raskautta myös kutinaa ja lääkitsin itseäni pillerillä, joka oli tarkoitettu hiivan hoitoon. Ei auttanut ja menin miespuoliselle venäläiselle gynelle, joka lykkäsi mulle todelliset myrkyt emätintulehdukseen ilman papakokeita. Siinä lähti sitten hiuksetkin mukana lääkkeen sivuvaikutuksena, mutta kutina pysyi. Vaihdoin gyneä ja tämä totesi, että kyse on aivan normaalista limakalvojen kuivumisesta johtuvasta kutinasta. Valkovaseliini tepsi tähän vaivaan.
Nyt kun olen raskaana, niin kutinaa on jälleen esiintynyt ja neuvolasta suositeltiin Ceridal intime- voidetta, jolla voi myös sitten välilihaa voidella ennen synnytystä ja käyttää sänkyhommissakin liukastusvoiteena. En ole vielä kokeillut, kun kutina on taas hellittänyt, mutta kaapissa pullo on jo odottamassa.

Kiitoksia taas kaikille neuvoista! Minulla on onneksi se ”etu” että olen työttömänä tällä hetkellä ja pääsen kotona suihkuttelemaan ja ottamaan ilmakylpyjä vapaasti pitkin päivää. Mieskin varmaan ilahtuu kun töistä tullessa on housuton rouva vastassa :)
Taidan myös silitellä pöksyt jatkossa ja jatkaa sen valkovaseliinin kanssa, varmaan hankin tuota Ceridalia jatkossa myös. Toivotaan että tämä menee (pian) ohitse! Helpotti kyllä kuulla sekin etten ole ainut tämän vaivan kanssa, luulin jo että nyt on jotain pahasti vialla. Ja toisaalta mietin että nolo mennä neuvolaan kun häppärin reunat on ”järsitty” rikki :( Harmi, ettei sitä Ovestinia voikaan käyttää, mutta pistänpä tiedon korvan taakse sitten sitä hetkeä varten kun en enää ole raskaana. Kutina, sulla on ollut tosi karmeat kokemukset, huh sentään…

Kiitokset kaikille ja oikein onnellista odotusta – kutinan kanssa tai (toivottavasti) ilman!

Hei nimimerkki kutittelija

Minulla sama vaiva eli peräaukko kutiaa: olen kokeillut peräpukamavoiteet, syönyt lääkekuurin kihomatojen varalta etc. Vaiva poistui, kun tulin raskaaksi ja palasi takaisin, kun lopetin imettämisen ja kuukautiset alkoivat.

Voisikohan vaiva olla hormooniliitännäistä? Onko vastaavia kokemuksia, mistä olette saaneet apua?
Täytyy ottaa puheeksi seuraavalla kerralla gynellä.

täällä kanssa sama vaiva! unissani revin nahat alapäästä irti. ennen raskautta kärsin myös ks. vaivasta,mutta tutkimusten mukaan ei ole ollut mitään poikkeavaa. Olen yrittänyt sitten elää vaivani kanssa ja ilman raskautta siihen on käynyt bepanthen voide,mutta nyt olen laittanut hydrokortisonia 1 %:sta. se auttaa ja pesu on yksi hyvä ja ilmakylvyt. Pestä voi myös liikaa,joka on kanssa tuttu juttu.. Luulen että tua alapää on niin herkkä että kaikki hormonaaliset muutokset,liikapesu,pesuaineet vaatteissa ym. koituu vain sille iholle kutinaksi. Erittäin ahdistava ja rasittava vaiva,mutta kaikkeen näköjään tottuu. tsemppiä ja hyvää kesää!!

minä olen käyttänyt greipinsiemenuutetippoja. Eli pari tippaa lämpimään veteen ja sillä huuhdellu alapään. Happamoittaa ilmeisesti ihoa ja on auttanut kutinaan. Apteekin tuotteista vaiva vain pahentunut. Nyt tipat loppumassa ja aattelin kokeilla sitruunamehua tippoina samalla lailla josko sillä sama vaikutus. Ja perusrasvaa olen yöksi laittanut.

Yhteistyössä