Karkkia taaperolle?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mam84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mam84

Jäsen
09.05.2004
333
0
16
Olimme tyttöni 1v 3kk kanssa sukulaisill kylässä.
Sukulaisrouva tuli jossainvaiheessa tarjoamaan lapsille karkkia ja jäätelöä. Meidän neiti ei kiinnittänyt tarjoukseen mitään huomiota, koska ei ole koskaan moisia herkkuja saanut. Täti tuli hakemaan tytsyä herkkupöytään, jolloin sanoin, että en ole vielä antanut nameja tai jäätelöä. Selitin että yritän venyttää namin syöntiä niin pitkälle kuin mahdollista, ja koska tyttö ei ole sellaisia vielä saanut, niin ei osaa niitä kaivatakkaan. Sanoin, että meillä on kyllä omia keksejä mukana, ettei tarvitse kuivin suin olla.
Tästäkös sukulaiseni suivaantui. Sanoi minulle, että vaikka itse olen ollut pyöreä lapsena, minun ei tule rangaista siittä omaa lastani. Hän teki selväksi, että taaperoikääisen kuuluu saada syödä karkkia siinä missä muutkin. Olin kuulemma huono äiti, kun annan oman lapsuuteni tällätavoin vaikuttaa omaan jälkikasvuuni.

Periksi en antanut ja tytsy naposteli tyytyväisenä keksiä muiden syödessä jäätelöä.
Mitä olette mieltä? Minkä ikäiselle itse olette antaneet karkkia ja muita herkkuja?
Ajattelen että ensimmäisen lapsen pystyy aika hyvin "varjelemaan" noilta herkuilta, mutta kakkosen kanssa ei välttämattä onnistu niin hyvin.
Vinkkejä, mitä olette sanoneet karkkia tuputtaville vieraille?
Kiitos. :)

Tossa oli muutama päivä sitten mielipiteiden vaihtoa kyseisestä aiheesta, kurkkaappa sinne. Omaa mielipidettäni en nyt tähän laita sen kummemmin, olen antanut ihan kaikkea mitä muutkin ovat syöneet.

Siis joo... Harvinaisen idioottimaista käytöstä sukulaiselta! Kyllä mä oon kans sitä mieltä, että se on ne vanhemmat ketkä päättää mitä lapselle annetaan.
Meiän tyttö (1v 10kk) syö kyllä jäätelöä ja keksejä, sun muuta pullaa, mutta karkkeja ei oo annettu. Eikä annetakaan vielä pitkään aikaan. Ja sukulaiset ja vieraat on ymmärtäny sen ihan hyvin, eivätkä enää ees yritä antaa.

Olen antanut kaikkea mitä muutkin syövät, muuten kyllä ei tule kun mielipahaa ja harmia, poika haluaa ehdottomasti maistaa Kaikkea. Ikävä kyllä, enemmän tai vähemmän tehokkaasti yritän kyllä välttää poikaa huomaamasta jos muut syö jotain makeaa, ja joskus riittää että antaa keksin tms. hyvää... joskus ikävä kyllä ei.

(menin antamaan pojan maistaa jopa kahvia sillä oletuksella ettei se tykkää siitä kuitenkaan... mutta mitä, se haluaisi vaan lisää. Sitä En kyllä ole antanut, rajansa kaikella)

Eipä meillä juuri ole kyllä karkkeja taikka jäätelötä näkynyt.

Meillä poika 2,5v saa jäätelöä,mutta karkkeina vain noita xylitol pastilleja.Mun mielestä on aika hullua ihan ostamalla ostaa lapselle karkkia..että syöppäs näitä!Eri asia on toki sitten kun lapsi itse jo ymmärtää pyytää karkkeja.Esikoinen on kyllä salaa maistanut karkkeja ja nyt on kiinnostus karkkeihin herännyt.Tuon kakkosen kanssa voikin olla jo hankalampaa,jos esikoinen syö nameja.Toistaseksi on karkkihyllytkin kaupassa ohitettu ilman huutoja.
Mutta alkuperäiseen kysymyksen esittjän kysymykseen vastaan kyllä,että kannattaa pitää tiukka linja kyläpaikoissa vaikka kuinka tuputetaan karkkeja yms.Meillä pysyi tiukka linja tuonne 2v asti,kunnes poika itse salaa löysi namipussin ja söi...

Meillä ei ole edes yritetty syödä salaa tai viivytellä makeita. Molemmat maistelleet jäätelöä ja karkkia alle vuoden ikäisestä ja nyt jo 1,5 vuotias osaa itse pyytää namia... B)

Kestoaihe :D Eiköhän jokaisen vanhemman oikeus ole päättää annetaanko lapselle karkkia vai ei. Hampaiden kannalta vaan hyvä jos ei anneta.

Mutta sit on se toinenkin puoli. Meillä on ruvettu puoltoistavuotiaana maistelemaan karkkia -silloin kun muutkin syö. Osaa hyvin jo pyytää itse ;) Pelkät omat keksit ei ole pitkään aikaan riittäneet, jos muutkin syö juhlissa hyvää. Ehkä toiset on vaan persompia makealle kuin toiset, niinhän aikuisetkin on.

Minusta se on vanhempien asia päättää ja se on asia sitten siltä osin loppuun käsitelty.

Me ollaan päätetty että tyttö saa herkutella jos muut herkuttelee, olen itse totaalikiellon lapsi ja se oli kamalaa, meni vuosia ennenkuin opin terveen suhtautumisen herkkuihin (kun lopulta aloin saamaan sellaista joka ennen oli kiellettyä, oli se niiiiin hyvää että ahmin oksennukseen asti). Me halutaan että tyttö oppii, että silloin tällöin saa laittaa suun makeaksi ja siinä ei ole pahaa, mutta että arkeen se ei kuulu. Ja että hyvä mieli tulee jo pienestä palasta jäätelöä, eikä tartte vetää sitä litraa kun kerran elämässä saa.

Mä en oo antanu pojalle(1v 7kk) karkkia enkä mitään muutakaan makeeta.. Meillä kans sukulaiset ihmetelleet. Mut vielä ei oo tullu sellaista tilannetta että poika alkais pyytämään itselleen jotain namia ;) Mun mielestä sitä parempi, mitä myöhempään karkinsyöntiä lykytään. Parempi ettei ollenkaan =)

Meillä nuorin on 1v 6,5kk ja saa kaikkea hyvää mitä isommatkin sisarukset, mutta pienempiä määriä. Ja ksylitolia heti perään.

Reilun vuoden vanhana sai ekat herkkunsa ja pääasiassa sen takia, kun osaa pyytää, kun muutkin saavat :whistle: :ashamed: Aiemmin kelpasi porkkana, omena, rusina tms.

meillä poika saa maistaa karkkia eli purasta palan jos on sellasta pehmeetä. kovia en oo ees uskaltanu vielä antaa...
jäätelöä ei edes halua ja kääntää pään pois...joskus sitä maistoi ja oli ilmeiseti liian kylmää eikä ole sen jälkeen ottanut!
suklaata olen tainnut kerralla jossain mummulla antaa kaksi palaa ja olen jopa kaksi kertaa kauppareissulla ostanu pätkiksen tms josta oon sitten ite syöny 1/3 osan.
keksejä ja pullia syö silloin kun ollaan kylässä ja jos meillä vieraita!
enempi tuo kyllä suolasesta tykkää joten en oo sitä hirveesti kiellellyt....en nyt kuitenkaan neljää keksiä enempää anna tai riippuu keksistäkin....

Meidän 1v 4kk ei ole saanut vielä karkkia. Keksiä kyllä, ja jätskiä, muttei karkkia. Jotenkin se ei vaan tunnu hyvältä :/ . Mehujakin aiotaan välttää niin kauan kuin se vaan on mahdollista. Meidän neiti tykkää enemmin nakertaa kurkkua :) .

Mutta se, että annetaan ilman vanhempien lupaa, ei ole kivaa. Kyllä vanhemmat saa ihan itse päättää, mitä annetaan ja milloin.

Mutta eipä ne lapset osaa vielä namia pyytääkkään jos niitä aikuiset eivät ole heille tarjonneet!Karkit on huonoja hampaille ja sisältävät hurjasti lisäaineita.Meillä muksut saavat vasta kouluiässä ostaa itse kun saavat viikkorahaa.Esikoisen kanssa teimme niin(on jo aikuinen),ja hyvin meni.Osti kolmen markan viikkorahalla irtokarkkeja.Vnhemmista sekin kiinni ostaako niitä niin paljon että oksentaa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 21:48 kuu kirjoitti:
Olen antanut kaikkea mitä muutkin syövät, muuten kyllä ei tule kun mielipahaa ja harmia, poika haluaa ehdottomasti maistaa Kaikkea. Ikävä kyllä, enemmän tai vähemmän tehokkaasti yritän kyllä välttää poikaa huomaamasta jos muut syö jotain makeaa, ja joskus riittää että antaa keksin tms. hyvää... joskus ikävä kyllä ei.

(menin antamaan pojan maistaa jopa kahvia sillä oletuksella ettei se tykkää siitä kuitenkaan... mutta mitä, se haluaisi vaan lisää. Sitä En kyllä ole antanut, rajansa kaikella)

Eipä meillä juuri ole kyllä karkkeja taikka jäätelötä näkynyt.

Meillä sama linja.. Kahviakin on saanut lusikalla ;) Karkeissa on ainoastaan pidetty tuo xylitol-linja eli kun itse syön tavalisia, niin tytölle on erikseen xylitol karkkeja, josko ne olisi parempi sitten hampaille. Ja määrät ovat pieniä. Itse syön n. kerran kahdessa viikossa karkkia, jolloin tyttökin saa, jos haluaa. Ikää on 1.5kk

Yhteistyössä