Karkean soseen valmistus ja pakastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kvart över

Aktiivinen jäsen
26.03.2007
4 876
9
38
Uusavuton täällä kyselee...

Miten olette tehneet vauvalle itse noita karkeampia soseita? Meillä nyt 8,5kk neiti ei ole juuri ollenkaan syönyt kaupan liha- ja kasvissoseita vaan oon tehnyt itse ja hyvin on maistunut.

Nyt haluaisin kuitenkin tehdä noista soseista vähän karkeampia (tähän asti oon sauvasekoittimella sössännyt ihan tahnaksi) mutta kun valmistan isomman erän aina kerralla pakastimeen niin en jaksaisi millään haarukalla koko satsia käydä läpi. Oon antanut hedelmät kaupan soseina ja hyvin uppoavat nykyään myös ne isompia paloja sisältävät.

Onko jotain kikkakolmosia?

No, mä tein sillee jos esim. perunasosetta tein, niin keitin ne perunat ja sitten palottelin osan niistä pikkuseksi paloiksi ja osan soseutin ihan kunnolla. Siis sen suurimman osan soseutin ja jotain pikku paloja sekottelin sinne.. enkä edes soseuttanut ihan mössöksi sitä.
En tiiä kyllä miten muut sen tekee ja mikä on oikeeoppisesti tehty, mutta tein sen noin kun ennen ollut tehny :D

Mä oon tehnyt yleiskoneen tehosekoitin osalla aina kaikki soseet. Sillä saa hyvin säädeltyä sitä miten sileäksi soseen tekee. Mä pilkon kasvikset jo raakoina, sillä kypsennän ne höyrykattilassa. Onhan ne isoina kuutioina mut en kokonaisina niitä tehosekoittimeen laita. Sitten kun alan soseuttaa niin tarkistan koostumusta aina välillä, ettei pääse niin hienoksi.

Sauvasekoittimella tekisin varmaan niin, että osan soseuttaisin ihan hienoksi ja osan jättäisin hiukan kökköisemmäksi. Sitten yhdistäisin kaksi sosetta ja laittaisin annoksina purkkiin. Jos jää liian isoja kökköjä, niin käy haarukalla sen annoksen läpi ennen tarjoamista. On hiukan helpompaa näin, kuin että alkais haarukoida muutaman kilon kaviksia :) .

Meillä kanssa mies vetäisi kerran sähkövatkaimella ruoan soseeksi, ja tuli oikein sopivaa. Mä en itse pakastele, vaan teen ruokaa 2-3 päivän satsin kerralla, josta sitten syöttelen, ja tuon määrän jaksaa vielä haarukalla mössäillä :) mutta isompi määrä olis varmaan rasittavaa jo ranteellekin painella...

Nyt on paineltu kilo bataattia haarukalla :laugh: Etusormi kipeä... No ei, yllättävän vaivattomasti se itse asiassa menikin.

Tuo sähkövatkain-vinkki oli hyvä! Ensi kerralla siis teen sillä.
Kiitokset!
B)

Yhteistyössä