karjalanpaisti?? miten te teette sen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi toki laittaa juureksia oman maun mukaan. Tärkein on muistaa PAISTAA PANNULLA ne lihat ennen uuniin laittoa eli silloin lihan syyt sulkeutuvat ja lihasta tulee uunissa mureaa ja hyvää. Muutoin lihasneste valuu liemeen ja se paistin nestekin on ihan ruskeaa ja liha ei maistu hyvälle.

Voi toki laittaa juureksia oman maun mukaan. Tärkein on muistaa PAISTAA PANNULLA ne lihat ennen uuniin laittoa eli silloin lihan syyt sulkeutuvat ja lihasta tulee uunissa mureaa ja hyvää. Muutoin lihasneste valuu liemeen ja se paistin nestekin on ihan ruskeaa ja liha ei maistu hyvälle.

HEI IHANAA!!! Kiitos - tätä en todellakaan tiennyt!!!! Olet kultainen! paistanko ne ihan kunnolla ja ruskistan??

tehdään niin, että paistetaan lihat ensin pannulla pinnasta. Sitten vaan uunipataan, jonne sekaan vettä, sipulia siivuina, porkkanaa palasina, vettä ja mausteita. Annettaan muhia uunissa useamman tunnin :) Nuo porkkat ja sipulit voi lisätä myös myöhemmässä vaiheessa, jos paistaa kauan, ettei ne mene jo ylikypsiksi.

Minä ruskistan valurautapadan pohjalla (reilussa voissa ;)) sipulit ja lihan, ja lisään porkkanat, tuoreet punajuuret, lantun tai mitä nyt haluaakaan kypsähköön lihaan, lisään vettä ja nakkaan uuniin oleskelemaan... ei kait tuo oo niin ruudinkeksijähommaa :) Sipulit ruskistan aina voissa, mutta muut lisään raakana sekaan.

Minä olen aina laittanut lihat pataan, pata lämpiämään hellalle, kevyt ruskistus lihoihin, sekaan sipulia ja vähän lisää ruskistusta. Sitten vettä kunnes kaikki on peitossa ja uuniin kunnes tuoksu on sopiva.

[QUOTE="vieras";22956319]Minä olen aina laittanut lihat pataan, pata lämpiämään hellalle, kevyt ruskistus lihoihin, sekaan sipulia ja vähän lisää ruskistusta. Sitten vettä kunnes kaikki on peitossa ja uuniin kunnes tuoksu on sopiva.[/QUOTE]

Siis meinaatko, että laitat lihat kylmään pataan ja sitten alat lämmittelemään? Minusta ne kannattaa nakata tirisevän kuumalle pannulle/pataan, että lihassyyt sulkeutuvat nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Miks teet näin?;22956365:
Siis meinaatko, että laitat lihat kylmään pataan ja sitten alat lämmittelemään? Minusta ne kannattaa nakata tirisevän kuumalle pannulle/pataan, että lihassyyt sulkeutuvat nopeasti.

jos haluaa hifistellä, niin lihat kannattaa lisätä pienissä erissä että pannu ei pääse "jäähtymään" liian suuresta määrästä lihaa. Näinhän se maailman paras poronkäristyskin syntyy.

Mä en enää nykyään paista lihoja ollenkaan etukäteen. Ihan parasta tulee kun vaan laittaa lihat uunivuokaan, päälle vettä, suolaa ja kokonaisia mustia pippureita muutama ja uuniin. Ekaks annan olla reilun tunnin n.225 asteessa ja sitten hauduttelen tunteja n.150 asteessa. Tulee hyvää ja mureeta lihaa. Ja oikeeseen karjalanpaistiinhan ei kuulu juurekset yms. :)

Karjalanpaisti (400g) valurautapataan vettä päälle niin että peittyy, sekaan yksi lihaliemikuutio ja uuniin 150 astetta n. 2h. Sitten lisätään pussillinen keittojuureksia ja annetaan olla vielä n.1h. Ja kyllä tulee hyvää! :P

Tuo lihojen paistaminen alkuun voisi olla hyvä juttu. Taidanpa itsekin ensi kerralla tehdä niin.. :)

Lihassyyt saa myös sulkeutumaan kun laittaa ensin ne pelkät lihat uuniin 200 asteeseen pariksikymmeneksi minuutiksi. Sitten vasta lisää sipulit, nesteen ym. mitä haluaakaan.

Mie paistan ensin lihanpalat kevyesti pannulla, pilkon pari porkkanaa ja sipulia ja laitan ne vuorotellen uunivuokaan. Laitan pari teelusikallista suolaa, muutaman pippurin ja pari laakerinlehteä ja vettä sen verran, että vuoka täyttyy. Uuni 200 asteeseen, eka tunti ilman kantta ja loput kaksi tuntia kansi päällä. Mureaa ja hyvää tulee. Varmaan voisi laittaa muitakin kasviksia, mutta meillä on yleensä vain noita porkkanoita perunan lisäksi kaapissa.

Yhteistyössä