kariesbakteerista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
niin siis kun lapselle ei sais antaa ruokaa samasta lusikasta ku itse syö, ettei se bakteeri tartu, ni mites sitten kun aikuiset ihmiset syö samasta lusikasta ja toisel on bakteeri niin eikö se sitten tartu? Onko siin joku ikäraja?

No se nyt on aikuisilla vähän eri juttu...vauvalle on kehittymässä hampaat ja näin ollen äidin ja isän kariesbakteerit tarttuu vauvaan ja reikiä syntyy...Mitä sitä pähkäilemään =)
Ei vauvan lusikkaa omaan suuhun! :) Eikä kauheasti pusuttelua suulle. Streptokokkus mutans tarttuu yleisimmin äidiltä vauvalle. Erityisesti jos vauva saa paljon makeaa niin bakteeri tarttuu helpommin.

Oikeesti.. Yx hailee joku bakteeri jollei saa omaa lastaan pussata! Pitääkö mun työntää alta 3vuotiaan lapsen pää pois "Hyi ei pusuja, reikäbakteeri tarttuu"? Muumimammat ja superäidit ei kannata kommentoida..

No maalaisjärkeä käyttäen. Ei tarvi olla pusuttelematta pikkuista! Ei tietenkään :heart: Mutta totisinta totta se on että noin se tarttuu. Ehkä herkemmin kuitenkin siitä että käyttää samaa lusikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oikeesti.. Yx hailee joku bakteeri jollei saa omaa lastaan pussata! Pitääkö mun työntää alta 3vuotiaan lapsen pää pois "Hyi ei pusuja, reikäbakteeri tarttuu"? Muumimammat ja superäidit ei kannata kommentoida..

Ei kai kukaan vanhempi nykyään ajattele karieksesta, että mitäs siitä?!?! Kyllä hellyyttä ja rakkautta voi lapselle antaa muutenkin kuin pusuttelemalla suulle! Jos lasta ei suulle koskaan pussaa niin eipä tuo varmaankaan suupusuja kaipaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ainahan voi pussailla ja pitää huolta lapsen(kin) suun hygieniasta, pestä hampaita ja käyttää ksylitol tuotteita säännöllisesti. Sillä pääsee pitkälle.

Streptococcus mutans bakteeri aiheuttaa kariesta. Se tarttuu yleensä lapsen 2 ensimmäisen vuoden aikana. Tarttumisen voi estää välttämällä sylkikontaktia. Eli kukaan ei saisi nuolla vauvan tuttia, eikä saisi syöttää vauvaa yhteisellä lusikalla. Jos bakteerin tarttumisen voi estää tuohon 3 vuoden ikään, niin se tuskin enää tarttuu myöhemmin.

Tuollaisen löysin....

Kun lapsi saa kariesbakteeritartunnan vähän vanhempana (eli kun on täyttänyt jo 3) se ei ole ihan niin haitallinen. Kariesbakteerin takia on nämä suositukset että vauvan kanssa ei syötäisi samasta lusikasta jne. Hampaisiin ei voi tulla reikiä jos suussa ei ole kariesbakteeria.

ja tällaisen...

Kyllä mä olen muksulle sanonu, että äidin reikäbakteeri saattaa tarttua, jos pusuttelee suulle tai käyttää samoja syömävälineitä.
Meillä pussaillaan poskille, kasvoille ja halitaan paljon. Eikä se ole vähentäny mitenkään rakkauden määrää. Muksu saattaa joskus pussailla kasvot. posket täyteen pusuja, kun innostuu hellimään :D
Enkä mä ole siltikään mikään ylihysteerikko, supermamma tai edes täydellinenkään. Maalaisjärjen kanssa on pärjätty tähänkin asti :p

Meillä on tuo bakteeri :/ Toissa viikol tuli kotia postis tulos, oli 1. :( Ois voinu pahemminki käyä.. Esim 2 tai 3. Sit kai ois pitäny varmaa tehä muutaki ku normi hampaitte pesu?

Yhteistyössä