Kari Suomalainen oli rasisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
446288.png

Janne Virkkunen: Kari Suomalainen oli loppuvaiheessa rasisti | Yle Uutiset | yle.fi

Ei ehkä ymmärtänyt tai halunnut taipua uusiin vaatimuksiin, että ulkomaalaistaustaisuudesta ei saa tehdä pilapiirroksia. Pilapiirroksissa aina karrikoidaan kohteiden ominaisuuksia. Poliitikkojen korvat, leuat, otsat kasvavat piirroksissa suuriksi. Tätä ei vain saa tehdä siten, että eri rotuisten ihmisten piirteet korostuvat (esimerkiksi karkkipussi, jossa piirettyjä kiinalaisia, on vedetty markkinoilta).

2cp7y9d.gif

uusiutumaan?

Mitä minä oon ihmetellyt niin aina, kun katson jotain dokkaria tai asiaohjelmaa, jossa käydään afrikkalaisessa kylässä, niin koskaan niitä kyläläisiä ei esitetä samalla tavalla kuin muita ohjelman henkilöitä. Ei afrikkalaiset vaan tanssii ja joikaa. ..
Eiks se oo rasistista? Joku vois tutkii YLEN ja HESARIN piilorasismia, itellä pistää silmään aika pahasti silmään kaksinaismoralismi. Kuka muistaa otsikon viime pressanvaaleissa: "Väyrynen kakkosena, Haavisto hengittää niskaan." Niinpä niin. HESARI...

Mummini oli Suomalaisen vuosikertaa (s. 1920). Hän oli humaani, maailman asioista kiinnostunut, kansainvälisesti ajatteleva ja erilaisuutta hyvin suvainnut ihminen. Asenteellisuutta ei voi verhota ikään. Kyse ei nyt ole kuitenkaan mistään 1800-luvun vaan 1980-luvun työstä.

Mummisi oli varmasti hieno ihminen. Mutta kuten sanoin niin Suomalainen oli samanlainen kuin miltei kaikki aikalaisensa. Nykymaailmassa (ja oli jo 80-luvullakin) on paljon sellaista mitä he eivät ymmärtäisi. Toki saattoi Suomalaisella olla mukana ripaus umpimielisyyttäkin mukana. Hän eli kuitenkin muutoksen keskellä eikä maaseudulla tai umpimetsässä kuten moni muu, joten varmasti olisi joitain asioita oppinut ymmärtämään jos olisi tahtonut.

Mummini oli Suomalaisen vuosikertaa (s. 1920). Hän oli humaani, maailman asioista kiinnostunut, kansainvälisesti ajatteleva ja erilaisuutta hyvin suvainnut ihminen. Asenteellisuutta ei voi verhota ikään. Kyse ei nyt ole kuitenkaan mistään 1800-luvun vaan 1980-luvun työstä.

No onpas hirveän vaikea päättää kumpi edustaa aikalaisiansa enemmän K.S. vai sun mummi...

Itse olen 80-luvulla syntyneenä mielestäni vähän vähemmistöön jäänyt. Tykkään oikeasti ulkomaalaisista (somaleista minulla tosin on vähän kokemusta, he antavat todella huonon vaikutelman). Olen asunut opiskeluaikoina monikulttuurisissa paikoissa ja ainakin afrikkalaiset ja aasialaiset ja kaakaoporukka ovat tosi kivoja naapureita. Venäläiset ok. Virolaiset duunarit monesti taas aika häiriköitä. Suomalaisista tykkään suoraan sanoen vähemmän. Silti, jos minä olisin rajalla valitsemassa tulijoita, niin ei tänne näinkään paljon porukkaa tulisi.
Ja mitä sitten tulee muihin "erilaisiin", niin teidänlaiset on mun mielestä vaan aivan tavallisia eksyksissä olevia ihmisiä, joita jos pistää viis riviin, niin pikkasen alkaa se erilaisuus naurattaa. Paljon enemmän erilaisuutta mä nään rivillisessä jotain kauppatieteen opiskelijoita..

Olen syntynyt 60-ja 70-lukujen taitteessa ja muistan joskus 80-luvulla jo ihmetelleeni Kari Suomalaisen rasistisuutta. Muistaakseni sen takia hän sai kenkääkin Hesarin pilapiirtäjän hommista.

[QUOTE="vieras";29095462]Olen syntynyt 60-ja 70-lukujen taitteessa ja muistan joskus 80-luvulla jo ihmetelleeni Kari Suomalaisen rasistisuutta. Muistaakseni sen takia hän sai kenkääkin Hesarin pilapiirtäjän hommista.[/QUOTE]

Tälle löytyi vahvistus Kari Suomalaista käsittelevästä Wikipedia-artikkelista (kohta "Ero Helsingin sanomista", myös sen yläpuolella oleva kappale "Isänmaallisuus ja perinteiset arvot ohjenuorina" valaisee asiaa.)

[QUOTE="vieras";29095478]Tälle löytyi vahvistus Kari Suomalaista käsittelevästä Wikipedia-artikkelista (kohta "Ero Helsingin sanomista", myös sen yläpuolella oleva kappale "Isänmaallisuus ja perinteiset arvot ohjenuorina" valaisee asiaa.)[/QUOTE]

Se selvisi jo tuossa alussa linkitetyssä artikkelissa (Helsingin Sanomien pitkäaikaisen päätoimittajan haastattelu). Eihän siihen pohjautuen tätä keskustelua muuten käytäisi.

Yhteistyössä