käräjäoikeus huoktajuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2014minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2014minä

Vieras
Avioero tuli. Mies ei vaatinut ositusta, lasten huoltajuuden piti mennä tasan ennen kuin lasten äiti kävi laittamaan vettä myllyyn. Kielsi lasten tapaamiset, soitti lastenvalvojalle, että pelkää isän kaappaavan lapset. 3kk jälkeen isä saa apua oikeusavusta jossa lapset määrätään joka toinen vkl isälle ja puolet lomista. Isä ostanut uudet talvivaatteet/sängyt/urheiluvälineet silti. Käräjäoikeudelta tulee kirje jossa isää vaaditaan maksamaan jokaisesta lapsesta elatusmaksua tulojen mukaan. Lasten äiti alkoholiin menevä ja epävakaa, ollut poissa kotoa puolet vuodesta lasten vauvaiästä saakka. Isä hoitanut lapsia, ei juo eikä polta. Haluaa huoltajuuden itselleen, eli mitä tehdä ja miten saada oikeutta?

[QUOTE="nenja";29553800]miksi avioero tuli? eihän se tule jos pitää huolta suhteestaan ja rakkaudesta. Tuliko se siksi että miehellä oli toinen misu katottuna?[/QUOTE]

Miten tämä liittyy asiaan?

Isä hakee lähihuoltajuutta jos se on lasten edun mukaista.

Molempien vanhempien perustelut todisteineen otetaan huomioon, tehdään olosuhdeselvitykset etc.

Huoltajuutta ei lähdetä muuttamaan köykäsin perustein.

[QUOTE="huu";29553845]Tyhmää jättää ositus tekemättä. Esim. toisen kuollessa tuo asia sitten kostautuu mm. velkojen verojen ym muodossa. Ositus tehdään aina![/QUOTE]

Ei mies nyt muutekaan mikään penaalin terävin kynä kun meni ottamaan epävakaan ja alkoon menevän akan.

Pahalta näyttää jos ei ole mitään "todistusaineistoa" tosta äidin käytöksestä tai lastenhoidon työjaosta tms.

Kaikkeahan voi vaatia. Jos vaatii lasten asumista isälle niin sitten tulee ne olosuhdeselvitykset sun muut ja lapsiakin kuunnellaan (iästä riippuen). Siinä sitten voittaa se joka pystyy uskottavammin esittämään asiansa ja joka saa helpommin lapset puolelleen.

Onhan se mahdollista että lapset määrätään isälleenkin asumaan, mutta pitkä aika siinä menee ja sithän tuleekin jo taas vastaan ne "vakiintuneet olosuhteet" ja muu paska. Aika painavasti pitäis siis pystyä näyttämään että lapsille parempi vaihtoehto on asua isän kanssa. Lykkyä tykö.

Toivo parasta mutta varaudu pahimpaan.

Yhteishuoltajuus on. Isällä vakaat olot, hyvä työpaikka. Iso asunto. Todistajia löytyy äidin epävakaasta käytöksestä ja kuinka päivästä toiseen käveli oluttölkki kädessä kun kavereita kävi.

Alkuperäinen kirjoittaja 2014minä;29554177:
Yhteishuoltajuus on. Isällä vakaat olot, hyvä työpaikka. Iso asunto. Todistajia löytyy äidin epävakaasta käytöksestä ja kuinka päivästä toiseen käveli oluttölkki kädessä kun kavereita kävi.

Käveli? Onko siitä pitkäkin aika? Nykypäivä pitkälti ratkaisee vahvimmin, ei se mitä vuosia sitten on tapahtunut.

Ja se, että kävelee oluttölkki kädessä, ei vielä sillään ole mikään todiste huonoista oloista, mun käsittääkseni.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja 2014minä;29554339:
Miten nämä elatusjutut mene?

Etävanhempi maksaa elatustukea lähivanhemmalle tulojensa mukaan. Jos mennään tuon järjestelyn mukaisesti, minkä tuossa aiemmin esitit (joka toinen viikonloppu systeemi).

Alkuperäinen kirjoittaja 2014minä;29554232:
Katsotaan lähteekö kiistämään alkoholiongelmansa, siitä on tekstiviestitodisteena viime syksyltä. Päivä ei lähde käyntiin ilman olutta.

No tuo ei kuulosta kovin hyvältä.
Mikä on tämän päivän tilanne?

Kyllähän etävanhemman elatusmaksuja kuuluu maksaa. Joskus voidaan elatusmaksut kuitata esim. tekemällä sopimus, että lasten kanssa asuva saa asunnon. Tai tietysti vanhemmat ovat myös vapaita sopimaan keskenään, mitä haluavat. Yleensä parasta kuitenkin on laittaa mustaa valkoiselle.

Hoitoa ei ole ainakaan hakenut, emme tiedä mitä tekee kotonaan, töissä ei ole. Lapset tyytyväisiä isän luona ja surku on aina kun on lähdön aika. Elikkä isän suunnalta loppuu osallistuminen lasten vaatteis7in yms kerta joutuu maksamaan elarit joka tapauksessa.

Harmi että tämä äiti vetää nekin rahat kurkusta alas. Viimeksi lapsilla oli repaleiset vaatteet kuulemma päällä, oli pakko ostaa uudet että ilkesi ihmisten ilmoille.

Onko äidin alkoholinkäytön vuoksi tehty lastensuojeluilmoitusta?

Kyllä siitä on oltava painavaa näyttöä, eli ei tosiaan ketään kiinnosta jos joku tutun tuttu tulee "todistamaan" että käveli oluttölkin kanssa. Oma kaveri sai exänsä kiinni alkoholiongelmasta pitkän taistelun jälkeen, kun se ex oli itse neuvolassa myöntänyt juovansa paljon ja lasten seurassa. Silti kesti tosi pitkään että sai lapsen pois sieltä juopon luota. Tsemppiä, ja tosiaan koeta sitä todistusaineistoa kerätä. Nimenomaan siitä että äidin alkoholinkäyttö on liiallista, lapsille haitallista ja vaikuttaa hänen kykyynsä huolehtia lapsista. Mikäli näin todellakin on.

Yhteistyössä