Kantoreput

Meillä poitsun 4kk kantaminen käy jo sen verran hartioihin, että olen harkinnut kunnon kantorepun ostamista. Onko kellään kokemusta Patapumin tai Ergon repuista? Vaikuttavat kovin samanlaisilta, mutta hinnassa on vain iso ero. Onko muita eroja?
 
Ammattilainen
Täällä yksi Ergon omistaja :wave:

Patapumista on erilliset versiot pienelle lapselle ja isommalle lapselle. Ergolla voi kantaa samalla sekä isoa että pientä. Ergossa on enemmän "yksityiskohtia" kuten kätevä vetoketjullinen tasku, johon voi laittaa vaikkapa kännykän ja avaimet (Niitä on hankala kaivella taskuista kun ergo on edessä ). Käsittääkseni Ergoon on saatavana enemmän lisävarusteita. Nyt jos ostaisin, niin ostaisin vastaavan tyyppisen Yamon. Niistä on ihania kuoseja. Niitä vaan ei ollut sillon vielä "olemassa" kun mä hankin tuon Ergon.
 
Meillä taas on toi patapum ja ollaan oltu erittäin tyytyväisiä! Hyvä, helppo pukea/riisua ja mukava käyttää, poika viihtyy siinä todella hyvin eikä meillä ainakaan kantajan selkä kärsi. Poju tais olla just ton 4kk kun ostettiin se, nyt 7kk. Aluksi meillä oli babybjörn, mutta oli niin huono sekä kantajan selälle että vauvalle että ostettiin toi patapum. Lisävarusteista: patapumiin kuuluu nykyään 'vakiona' sellainen pieni laukku, jonka saa joko hihnalla olalle tai itse kantorepun vyöhön kiinni. Oon tykännyt siitäkin. Ergosta ei oo kokemusta.
Vinkki: Kannattaa käydä jos mahdollista vauvan kanssa ihan jossain liikkeessä kokeilemassa kumpaakin!
 
Meillä on sekä kantoliina että Ergo: kummatkin huippuja.

Olin kantoliinakanavan ihmisen vetämässä tilaisuudessa ja he suosittelivat Ergo-reppua mieluummin kuin Patapumia. Minulla itsellä ei ole Patapumia mutta tässä kantoliinakanavan ihmisten perusteluita... Ergo on ergonomisempi kantajalle (esim. paremmat pehmusteet kantajalle olkahihnoissa), turvallisempi (siinä on lenkit joiden kautta solki laitetaan kiinni, jolloin jos solki aukeaisi vahingossa, solki jää vielä kiinni lenkkiin) ja pitkäaikaisempi käyttöaika. Patapumia on kahta kokoa lapsen mukaan eli lapsen kasvaessa joutuu käytännössä ostamaan kaksi Patapum-reppua: ei siis ole halvempi kuin Ergo jos haluaa pitkään "kantoreppuilla" =)
 
Vauva-mallin Patapumilla pystyy kantamaan kyllä käytännössä niin pitkään kuin itse jaksaa. Meillä 3,5 vee ja 15 kg kulkee vielä vauvamallisella jos vaan itse jaksaa kantaa. Muutenkin ihmettelen tuota ergonomia-asiaa, sillä Patapum ja Ergo ovat lähes identtiset. Suurin ero niissä on lisävarusteissa ja kuoseissa sekä hinnassa, ei juurikaan mallissa. Lisäksi Ergolla voi kantaa lonkalla, Patapum soveltuu etu- tai selkäpuolella käytettäväksi.
 
Siellä kantoliinakanavan esittelyssä Ergon uusi malli oli ergonomisempi/mukavampi kantajalle (paremmat pehmusteet niissä olkapäillle tulevissa osissa esimerkiksi) kuin Patapum. Ergon vanha malli oli myös näytillä ja se oli jotenkin "heppoisemman" oloinen.

Anyway, sekä Patapum ja Ergo on kelporeppuja kummatkin ja varmasti hyviä ostoksia. Minusta Ergossa saa kuitenkin hieman paremmin rahoille vastinetta =)
 
Onkos kellään kokemusta tästä mallista? Ovatko Ergo ja Patapum parempia kuin tuo Baby Björnin Active mallinen kantoreppu? Pvatko nämä reput muuten ergonomisia myös vauvalle? siis tuleeko vauva näissä sellaiseen sammakko asentoon?
 
Ammattilainen
Baby Björn Active ei ole vauvalle ergonominen, kantajalle ehkä vähän parempi kuin perus Baby Björn. Vauvan jalat roikkuvat suoraan alaspäin, eivät siis tule sammakkoasentoon. Ja kasvot menosuuntaan kantaminen on vauvan selälle vahingollista, selkä oikenee liikaa. Ehdottomasti suosittelen ennemmin Ergoa, Patapumia, Yamoa tai vastaavaa. Sekä vauva että selkäsi kiittää. :)
 
Itselläni ei ole kokemusta muista kun Baby Björnistä ja sekin negatiivinen... Ensinnäkin se on tosi kallis, siihen on saatavilla suojapussi ulkoilua varten (saa vauvan jalat ja kädet peittoon...no ois myös ihan kiva jos se menis päälle sillon kun vauvalla on kevyt toppahaalari päällä... Eli todellisuudessa suojapussia ei voi käyttää muuta kun sisällä kun vauvalla on sisävaatteet. Toiseks meillä aukes yks klipsi kun vauva oli repussa! Vauva ei tippunu mutta pää retkahti vähän taakseppäin. Että olen siis todella TYYTYMÄTÖN kyseiseen merkkiin! Olen myös valittanut siitä kauppaan ja maahantuojalle mutta ne väittivät että mä olen vaan kiinnittäny repun kiinnikkeet huonosti,repussahan ei ole mitään vikaa.
 
Mä vaikka olen vannoutunut liinailija, niin sitten tilasin Yamon =) Täytyy kokeilla sitä selässä kantamiseen, kun vauvamasu alkaa kohta kasvaa enemmän, enkä saa liinalla poikaa itse selkään vielä kunnolla:) Ja tietysti se käy sitten isälle ensi kesänä, kun mulla on pikkuvauva kannettavana. Musta tuo Yamo on jotenkin sirompi, ei niin reppumainen kuin Ergo tai Patapum.
 

Yhteistyössä